mpc1000 of 2000xl

big_slick_dick

Ingeburgerd
hallo
ik ben aan het twijfelen tss de mpc1000 & 2000xl en geraak er maar niet.het zou de eerste mpc zijn dat ik koop dus denk
ik de mpc 1000 MAAR wat als er veel bugs inzitten.daarom twijfel ik. wat denken jullie?:confused:

Ik denk niet dat er veel ( of zelfs geen ) bugs in de mpc1000 zit.
De mpc1000 is gebaseerd op de Z4 en die draait als een zonnetje

Ik zou voor de nieuwe gaan.
Al is het alleen maar om de usb poort, geloof me als je eenmaal met AkaiSys gewerkt hebt wil je niets anders meer :)

Het ligt er een beetje aan wat je ermee gaat doen. Ik gebruik em alleen als midi sequencer.
En soms een wavefile die ik laat loopen. Maar ik sample er nooit mee. Gebruik alleen externe
effectapperatuur. Verder is die rechtopstaande display van de XL wel heel erg fijn.
USB is niet echt boeiend. In de XL kan je ook een smartcard reader (zoals de MPC1000) heeft
inbouwen. Ga je echt heel veel sampelen, dan moet je weten dat de XL maximaal 32MB aan intern geheugen
heeft. (wel heel goedkoop geheugen). Het extra geheugen voor de 1000 is aardig prijzig. Dus reken maar een
paar honder euro boven op de prijs van het apparaat zelf.
De MPC1000 bied geen mogelijkheid om een sample te verspreiden over je midi toetsbord of MPC pads.
Met de XL kan je gewoon een melodietje spelen met je sample (dus elke toets andere pitch)
2de hands kan je de XL goedkoop krijgen. Maak je gebruik van SCSI, dan moet je de XL hebben.

Wat Christov vermeld over reverse en timestretch, zou je natuurlijk ook van te voren op een PC kunnen doen.
Ik heb begrepen dat het timestretchen op de XL een behoorlijk wat tijd kan kosten.

Oja de 1000 heeft dan wel redelijk goedkope opslagmogelijkheid(niet te verwarren met sample geheugen), maar in de
XL kan je ook gewoon een ouwe harddisk stoppen. Die kosten niks tegenwoordig.

Ik koop er misschien wel een 1000 bij. Dan kan je je helemaal uileven op 2 MPC's. Maar ik mot em eerst nog zien en proberen. Voor live is ie wel erg klein. Maar de XL is ook niet zo super groot.

de MPC1000 heeft Flash geheugen!!! en effecten....dus daar moet je ff rekening mee houden, kan erg handy dandy zijn dat je em aanslingerd en dat je gelijk je favo samples ter beschikking hebt

Ach ja flashgeheugen, maar die neemt wel gewoon de ruimte van het gewone geheugen in.
En als zou je een hardisk in je XL inbouwen, dan gaat dat laden ook zo supersnel.

Als die MPC1000 geen samples over de keys kan spreiden zou dat voor mij echt een 'show stopper' zijn..
Dat flash geheugen is geen must.. binnen een paar seconden heb je je zooi ingeladen vanaf je SM card.

Arv

Origineel geplaatst door sander
Ach ja flashgeheugen, maar die neemt wel gewoon de ruimte van het gewone geheugen in.
En als zou je een hardisk in je XL inbouwen, dan gaat dat laden ook zo supersnel.

hoe bedoel je? volgens de specs heeft ie standaard 5 MB flashgeheugen, PLUS nog 16MB (waarvan 11,5 samplegeheugen, de rest voor programs ed denk ik) "gewoon" RAM..dat is ook netjes uitbreidbaar tot 128 MB Ram, zoals bij elke MPC (alleen wel met een laptop modultje) .. maar ik zie niet in waarom het "de ruimte inneemt" .... flash kan je ook gewoon overschrijven zonder enige problemen..voor de gebruiker maakt het dus niet uit

Bij het opstarten, worden de samples uit de flashchip in het gewone geheugen geladen.

ok maar die kan je toch ook gewoon weer overschrijven dan, zonder iets geks? maw: ik zie het nadeel niet

Dat betekend dat je 5 MB minder samples in je geheugen kan laden.
En dan houdt je dus weinig over. Je kan het geheugen dan wel uitbreiden,
maar dat kost toch weer heel wat eurootjes (als ik me niet vergis).

Dat betekend dat je 5 MB minder samples in je geheugen kan laden.
En dan houdt je dus weinig over. Je kan het geheugen dan wel uitbreiden,
maar dat kost toch weer heel wat eurootjes (als ik me niet vergis).

jamaar jamaar jamaar..als je die 5MB samples die uit je flash komen net vandaag ff niet wilt gebruiken pleur je er toch andere samples overheen? ze zitten daar niet vastgeroest, hij laadt ze alleen in als je em aanzet..

Wat heeft dat flash dan nog voor echt groot voordeel?
Kan je net zogoed een program maken met je favourite samples en die laden als je de MPC aandoet?

ok, misschien is het wel handig omdaar een 606,707,808,909 setje in te laden, die gebruik je namelijk bijna altijd.

Kan je net zogoed een program maken met je favourite samples en die laden als je de MPC aandoet?

ok, misschien is het wel handig omdaar een 606,707,808,909 setje in te laden, die gebruik je namelijk bijna altijd.

het enige voordeel is dat het sneller gaat....maar dat kan toch wel handig zijn..... ;)

ohja..en verder kan je volgens mij in de MPC1000 geen harde schijf inbouwen, je opslag medium moet je met de flashcards doen

Kan die 1000 niet:
-timestretchen
-resamplen (zn eigen outputs weer opnieuw samplen)
-samples reversen?

das toch best suf? is het nu zo moeilik deze functies in te bouwen? Lijkt me toch niet......

En als je dan een mpc koopt lijkt het me dat je ook lekker standalone wil werken zonder die PC nodig te hebben....

Is het voordeel niet gewoon dat die 5mb altijd aanspreekbaar zijn, ook tijdens het laden? Want die informatie van je disk gaat naar de RAM, niet naar de flash ram. Dat lijkt me het enige echte voordeel, met name live, want dan zou je gewoon kunnen door spelen terwijl je laadt. Welliswaar marginaal, maar genoeg om stiltes te voorkomen.

Wat betreft de beschikbaarheid: ik begreep van een Amerikaanse vriend dat de eerste lading daar al is uitverkocht (niet gek, met een prijs van maar 880 dollar, wat met de huidige koers wel erg weinig is). De volgende lading wordt eind december daar pas verwacht. In Nederland heb ik ze nog niet gezien, maar bij Akai Pro Nederland staat hij wel al in de prijzenlijst (voor maar liefst 1175 euro!).

Origineel geplaatst door Chinetti
Is het voordeel niet gewoon dat die 5mb altijd aanspreekbaar zijn, ook tijdens het laden? Want die informatie van je disk gaat naar de RAM, niet naar de flash ram. Dat lijkt me het enige echte voordeel, met name live, want dan zou je gewoon kunnen door spelen terwijl je laadt. Welliswaar marginaal, maar genoeg om stiltes te voorkomen.

Neh, daar geloof ik nix van. Ik weet geen enkel apparaat waarop je kunt loaden/saven terwijl je muziek blijft maken.. Of toch?

Arv

Back