Sony PCM 1630

Status
Please reply by conversation.

liquidthrust

Onverbloemd
Gezocht, als hij nog gevonden kan worden is de vraag. Zijn er enkele mastering heren die 30 jaar geleden actief waren aanwezig met connecties?

:okdan:

ik heb er wel mee gewerkt, en volgens mij was dat het enige systeem wat hier in holland voorhanden was.
( was nogal prijzig, en nogal onderghouds gevoelig)
:mega:

Er was volgens mij zelfs geen ander systeem destijds? Als elke mastering studio eentje had dan moeten er toch nog enkele zijn? Geen idee wat zo'n ding tegenwoordig zou kunnen kosten.

er was bij mijn weten idd geen ander systeem, maar masteraars waren toendertijd ook erg zeldzaam...
mastering gebeure bij de perserij.
de techneut die moest persen gaf een slinger aan de eq, compresie erop, en ,..klaar.
tijd om te persen.
ik deed eingenlijk alleen klassiek.

er was bij mijn weten idd geen ander systeem, maar masteraars waren toendertijd ook erg zeldzaam...
mastering gebeurde bij de perserij.
De techneut die moest persen gaf een slinger aan de eq, compressie erop, en ,..klaar.
tijd om te persen.
ik deed eigenlijk alleen klassiek.

Dat is echt niet helemaal waar !!
Er waren diverse ECHTE "private" masteringbedrijven, zoals Q-Point van Peter Brussée, Holland Cutting / The Masters van Maarten de Boer, Studio C van Theo Ceelen, Studio 41 van Sander van der Heide, Studio Dick van Schuppen, Digipro, Myrasound en nog wel een paar....
Allemaal gebruikten die het (inderdaad gruwelijk dure, maar enige) Sony PCM1630 systeem met de Sony Umatic recorders en deden perfect mastering werk, dus niet alleen wat "slingeren".
Mogelijk verwar je de CD-mastering met het toenmalige snijden van platen.
Daar werd heel veel onoordeelkundig gerommeld en waren er maar een paar echte "cutters" zoals bijvoorbeeld Joop Niggebrugge (CBS), Henk Horde / Jacques Delemarre (E.M.I) en Maarten de Boer (Holland Cutting).
Met al die bedrijven heb ik destijds veel te maken gehad en ken hun kwaliteiten.
Ik zal er ook best een paar vergeten zijn, waarvoor mijn excuses ! :)

P.s.: Je zou Maarten de Boer eens kunnen contacten. Hij doet nog steeds cutting werk, maar nu bij studio Emil Berliner Studios in Berlijn.
Hij doet daar zijn oude liefde: Vinyl disc cutting en is daar nog steeds de beste in.

En Maarten heeft ook heel veel ervaring met de PCM1630 want hij heeft er talloze CD's mee gemastered.
Hij weet misschien nog wel een adresje voor tweedehandsjes.
Succes !!

Bedankt Ludo, Jeroen, en Eventide voor de replies. Ik zal eens naar Maarten de Boer een mailtje sturen. Alleen zo'n zware bak kan zo'n lekker sausje maken van geluid. Ik snap dat het wat outdated is. Zit een beetje te zoeken achter de jaren 80 mastering sound. Ik snap dat velen het niet zouden willen, maar ik vind het wel iets hebben en zou eens mijn mixen door die 1630 willen sturen.

Zit ook al even met tape te klooien. Ik heb het niet op steriele mixen, probeer langs alle kanten "mojo" te verkrijgen zoals ze zeggen.

De "Mojo" komt niet alleen van tape hoor maar uit een subtiele combinatie van meerdere toestellen.
Zoals daar zijn: (plate)reverb, chorus, ... reamping is ook interessant.
Een mengeling maken van op verschillende wijzen bewerkte zelfde opname etc...
Mixen is een intensieve bezigheid en er bestaat geen standaard sausje om erover te gieten.

Cheers,

Exo.:mega:

P.S. Was de 1630 geen 16 bit?
16 bit k

PCM1630 is inderdaad 16 bit / 44.1 Khz want dat was de CD-standaard.
Volgens mij is deze unit niet als "stand-alone" te gebruiken.
Werd altijd gebruikt in combinatie met UMatic recorders.

je had in dezelfde tijd ook commerciele ad/da converters om op een video recorder aan te sluiten.
met zeer waarschijnlijk dezelfde converters erin.
als je het alleen om de sound te doen is,(daar moeten we het toch nog eens over hebben)dan zou ik voor4 deze gaan, is een stuk goedkoper en makkelijker aan te komen.

Werd altijd gebruikt in combinatie met UMatic recorders.

Wel mogelijk schijnbaar via de Spdif2 uitgang. Dan waarschijnlijk een converter doosje van spdif naar xlr ofzo eraan hangen.

16 bit is voor mij gewenst. 24 Bit heb ik, maar 16 bit geeft naar mijn mening wat meer punch. Ik wil gewoon wat experimenteren.

Status
Please reply by conversation.
Back