Bewust fase omdraaien, hoe?

Roonan

Lang lid
Ik durf het bijna niet te vragen maar wil het wel graag weten.
Hoe kan ik zonder al teveel moeite/kosten de fase van 1 kanaal omdraaien?
Dit vraag ik omdat ik sommige soundfx bewust uit fase wil zetten voor het effect. (onecht breed stereo)
Op vinyl is dat af te raden omdat dit de master kan verklooien maar bij digitale muziek kan het geen kwaad.
Nu is het makkelijk bij speakers, je draait gewoon van een kant de plus en min om.
Bij een line out van bijv. een synth naar een mengpaneel gaat die truuk dus niet op => geen signaal meer.
Ik weet dat er mengtafels zijn waar en knopje op zit voor fase, de mijne - een mackie vlz1202 - kan dat dus niet.

Anyone?

Ronald.

In een soundeditor de hele handel omdraaien misschien ??

Nog nooit geprobeerd, maar het zou moeten kunnen....

Een box 180 graden omdraaien. :D

Nou ja ok flauw.

Maar in de SOS stond wel een kastje waarmee je traploos fase van 0 tot 180 kon omdraaien.
Errug sweetie!

Hmm, ja software, keb er zelfs een plugin voor maar ik bedoelde dus hardware.
Een collega had het over een trafo uit de telefonie.
Misschien beperkt in bandbreedte maar een begin, we gaan er nog ff mee stoeien.

Ik wil dus gewoon een kabletje hebben straks waarmee ik met een FX send en return een fase om kan draaien.
Zo kan ik dus realtime per kanaal kiezen wat ik ermee doe.
Misschien levert het niets op maar ik wilde er gewoon mee experimenteren.

Ronald.

Volgens mij kun je gewoon de polariteit omschakelen van de line out van je synth.
Er zijn zelfs dat soort kabels in de handel... zg. fase-draaiers...!

Ik snap trouwens niet dat je ernaar kunt luisteren... vooral geoefende oren kunnen er erg slecht tegen , zo word ik er duizelig van en krijg er hoofdpijn van...

Origineel geplaatst door Tactic
Volgens mij kun je gewoon de polariteit omschakelen van de line out van je synth.
Er zijn zelfs dat soort kabels in de handel... zg. fase-draaiers...!

Ik snap trouwens niet dat je ernaar kunt luisteren... vooral geoefende oren kunnen er erg slecht tegen , zo word ik er duizelig van en krijg er hoofdpijn van...

Polariteit omdraaien op een line out kan niet.
Signaal komt dan aan ground te hangen => geen geluid meer, het is geen +/- maar + en ground.

En er naar luisteren? Begrijp me goed, het is voor FX dus alleen af en toe een uit fase geplaatst geluid tbv het contrast.
FSOL haalt bijv. dit soort trucken uit en kunnen erg verrassend werken.

Ronald.

Met een Behringer edison EX1 stereo imager kan je hem zo ver doordraaien dat je uit fase komt (tot 180 graden dus) , met keuze hoe ver voor laag-mid en mid-hoog. dingen kosten € 100 2e hands en werken ook erg lekker als phasemeter vind ik zelf. Voor onecht breed stereo zou ik niet verder gaan dan 125 graden, want daarna klinkt het niet meer als stereo in mijn oren. (90 graden is maximum te behalen in fase stereobeeld)
deze bak heeft ook een bypass knop, als ik jou was zou ik hem dan als insert effect ofzo gebruiken, of via patchbay.

suc6!

EX1_medium.jpg

Ik gebruik daarvoor een computer programma, Soundforge. (Eén kanaal laten 'flippen') Het kan natuurlijk dan niet real time, maar je kan het zeer nauwkeurig bepalen. Mooi is dat je het uit fase kunt laten infaden en weer uitfaden, zonder signaalverlies. Dan zit de luisteraar echt van: "Wat gebeurt er nou?"

Wout

op de q10 van waves zit bij de input onderaan een + die je in een - kan veranderen.
Dan heb je hetzelfde effect.

Harware matig kan ook met bijv. de quantum van dbx.

Eigenlijk praat je over een soort van MS encoding toch?

Nog een optie :
Als je kabels gebalanceerd zijn kan je van het linkerkanaal de + pakken en van het rechterkanaal de -

:) De Edison heb ik gehad, werkte wel ok hoor maar door software plugins overbodig geworden.
Nu werk ik weer meer met hardware maar wil de hoeveelheid app. beperken.

Softwarematig is idd geen probleem, Wavelab heeft de Tools one, kun je realtime een kanaal flippen, maar zoals gezegt zoek ik een hardware oplossing zoals een kabeltje met een klein blokje ertussen of zoiets....

Tja en gebalanceerde kabels werken alleen als beide zijden gebalanceerd zijn.
Bij mijn weten is geen van mijn bakken voorzien van gebalanceerde outputs.
De FX send/return van mijn mengtafel ook niet dus dat is ook geen optie.

Mooi is dat je het uit fase kunt laten infaden en weer uitfaden, zonder signaalverlies. Dan zit de luisteraar echt van: "Wat gebeurt er nou?"

Juist, dat is precies wat ik bedoel!

Ronald.

leuk he, dat als je de fase omdraait van een identiek dubbel mono signaal en je stuurt het naar een 5.1 setje dat het achterin beland! Leuk als je je reverb over je track uit fase zet! Concert taferelen :)

Origineel geplaatst door hansbakker
leuk he, dat als je de fase omdraait van een identiek dubbel mono signaal en je stuurt het naar een 5.1 setje dat het achterin beland! Leuk als je je reverb over je track uit fase zet! Concert taferelen :)

ik weet niet hoe jij een concert zou mixen maar zoals ik het altijd doe is dus band op de voorste 3 speakers en sub en dan audiance op alle 5 de speakers...

ik mix nooit live...zoals je onder mn post ziet studeer ik compositie en sounddesign

Phase

Phase

Als je niet echt weet waarmee je bezig bent kan je maar beter van phase-omkering afblijven of je zou nog wel eens raar kunnen opkijken... zeker als je produkt op CD of vinyl terechtkomt of mono de ether wordt ingestuurd...
U was verwittigd.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door CoolRunning
Haha, maar de mixers van voor versie 3 hebben sowieso phase problemen :D

Hmmmmm,

dat is waar, ik bedoel dat het dus eigenlijk een feature is.

:D

Ronald

Back