Soldeer pasta verpest?

bait

Ingeburgerd
Ik ben nieuw met soldeer pasta en ik heb me slecht ingelezen over het bewaren van deze pasta:Z. Ik dacht gelezen te hebben dat je dit kan bewaren tussen de -20 en 10 graden. Ik heb bij Digikey 2 soorten pasta's besteld en gelijk de vriezer ingepleurd. Nu kom ik op de site voor Digikey tegen dat ik deze paste moet bewaren tussen de 3 en 8graden. Het ligt ondertussen al een weekje in mn vriezer.. -10 gok ik?
Dom i know... maarja aldoende leert men:mega:

Is het nu verpest?
Ik heb deze pasta's:
https://www.digikey.nl/product-detail/en/chip-quik-inc/SMD291AX/SMD291AX-ND/1160002
https://www.digikey.nl/product-detail/en/chip-quik-inc/SMDLTLFP/SMDLTLFP-ND/2682721

Geen goedkope pasta's
Ik wil er SMD solderen met hot air, nog nooit gedaan dus ben bang als het mis gaat.

Hier zou ik ook over gaan stressen! Misschien even Chip Quik een berichtje sturen of anders vragen op het evv blog forum. Maar goed je zou denken dat te koud niet heel erg is. althans de flux kan zo niet verdampen, misschien gewoon kijken hoe het gaat? Waneer je alsnog een goed resultaat behaald is het prima lijkt me.

Het verpesten zal met een weekje nog zo'n vaart niet lopen denk ik.
Maar houd er wel rekening mee dat er een houdbaarheid datum aan
dat spul zit. Iets van een half jaar... Je merkt het snel genoeg dat je het niet
meer fatsoenlijk uit de tubes krijgt. Het wordt korrelig etc. Dan is het echt
wel vér over de datum hoor :P (Spreek uit ervaring... ;) )

Ik heb het altijd in de koelkast liggen. Maar voordat je het goed kunt
verwerken moet het toch wel eerst op kamertemperatuur gekomen zijn.

Pas overigens wel goed op met hete lucht solderen van elektronica.
Componenten zoals IC's kunnen bijzonder slecht tegen langdurige warmte.
Kijk voor de aardigheid maar eens in datasheets van componenten over solderen.
De printen welke ik soldeer gooi ik in een reflow oven om zo gedefinieerde
warmte te krijgen op de print en componenten.

Als ik IC's moet vervangen zoals recent op mijn Roland SPD-S
dan doe ik dat toch echt liever met de hand met flux en tin.
Pasta wil overigens ook wel op deze manier...

https://youtu.be/z7Tu8NXu5UA?t=18m30s

De enige échte lastige IC's zijn nog wel de BGA's en soortgenoten...
IC's met tin vlakjes / bolletjes onder de chip en geen pootjes meer rondom.
Dan moet je wel stoken met warme lucht. En met een beetje pech
zie je de print délamineren... Dan is het alsnog einde verhaal...

Maar goed, ik weet natuurlijk niet precies wat je gaat doen he :) :okdan:

Nog even over wat een reflow oven aan temperatuurverloop heeft.
Je ziet een uitgebreid voorverwarmingsproces. Het solderen zelf duurt maar kort.

http://www.thebgareworkmachine.com/rework-profile-development/

Bij veel van die youtube filmpjes wordt nergens rekening mee gehouden, gewoon ongeremd
een hittekanon er op. Met als gevolg rare mechanische spanningen in componenten.
Fouten hierdoor hoeven niet eens direct aan het licht te komen. Dat kan ook later gebeuren.

Laatst gewijzigd:
meestal als de pasta oud is of te warm bewaard gaat die schiften. flux komt bovendrijven en tin bezinkt.
in een tube is dat heel vervelend.
in het begin heb je niets dan flux en achteraf is de pasta zo dik dat die er niet meer doorkomt
ik koop tegenwoordig de kleinste tubes en gebruik er zo eentje snel op.
tinpasta goed doormengen doet wonderen.
als er op het einde van de tube een te dikke pasta is omdat de flux eerder gekomen is kan je altijd een beetje extra flux aan de paste toevoegen en goed ondermengen.
op die wijze kan je oude pasta toch nog gebruiken.

ik laat voor smd printjes altijd een sjabloon maken, dan heb ik een mooie gelijkmatige laag tinpasta.
op spuiten met een pikuurnaald werkt niet echt goed. soms te veel soms te weinig.

printjes airblowen is gevaarlijk en oncontroleerbaar.
ik reflow in een toosteroventje met een hoge temperatuur sensor erin zodat ik de opwarmingscurve en de maximum temperatuur kan volgen. bedienen is kwestie van een paar keer aan en af zetten tijden het reflowproces,
werkt perfect.

Back