Soldeer pasta verpest?

bait

Ingeburgerd
Ik ben nieuw met soldeer pasta en ik heb me slecht ingelezen over het bewaren van deze pasta:Z. Ik dacht gelezen te hebben dat je dit kan bewaren tussen de -20 en 10 graden. Ik heb bij Digikey 2 soorten pasta's besteld en gelijk de vriezer ingepleurd. Nu kom ik op de site voor Digikey tegen dat ik deze paste moet bewaren tussen de 3 en 8graden. Het ligt ondertussen al een weekje in mn vriezer.. -10 gok ik?
Dom i know... maarja aldoende leert men:mega:

Is het nu verpest?
Ik heb deze pasta's:
https://www.digikey.nl/product-detail/en/chip-quik-inc/SMD291AX/SMD291AX-ND/1160002
https://www.digikey.nl/product-detail/en/chip-quik-inc/SMDLTLFP/SMDLTLFP-ND/2682721

Geen goedkope pasta's
Ik wil er SMD solderen met hot air, nog nooit gedaan dus ben bang als het mis gaat.

Hier zou ik ook over gaan stressen! Misschien even Chip Quik een berichtje sturen of anders vragen op het evv blog forum. Maar goed je zou denken dat te koud niet heel erg is. althans de flux kan zo niet verdampen, misschien gewoon kijken hoe het gaat? Waneer je alsnog een goed resultaat behaald is het prima lijkt me.

Het verpesten zal met een weekje nog zo'n vaart niet lopen denk ik.
Maar houd er wel rekening mee dat er een houdbaarheid datum aan
dat spul zit. Iets van een half jaar... Je merkt het snel genoeg dat je het niet
meer fatsoenlijk uit de tubes krijgt. Het wordt korrelig etc. Dan is het echt
wel vér over de datum hoor :P (Spreek uit ervaring... ;) )

Ik heb het altijd in de koelkast liggen. Maar voordat je het goed kunt
verwerken moet het toch wel eerst op kamertemperatuur gekomen zijn.

Pas overigens wel goed op met hete lucht solderen van elektronica.
Componenten zoals IC's kunnen bijzonder slecht tegen langdurige warmte.
Kijk voor de aardigheid maar eens in datasheets van componenten over solderen.
De printen welke ik soldeer gooi ik in een reflow oven om zo gedefinieerde
warmte te krijgen op de print en componenten.