MP3: de Pepsi Proef

lo-fi

...Het maakt geluid...
Naar aanleiding van een andere thread over de kwaliteit van MP3, en een idee van Olafmol.

Hieronder vind je drie WAVjes van 3.5 mb per stuk. Eentje is direct als WAV van CD getrokken, een is MP3 (192) geweest en toen naar WAV gezet, en een is AAC (192) geweest en toen naar WAV gezet. Alle conversies zijn met iTunes gedaan. Iedereen die ooit heeft geroepen dat MP3 altijd kut klinkt moet mij even vertellen welk WAVje wat is. Misschien zelfs via PB zodat mensen elkaars antwoorden niet kunnen lezen.

pepsi 1

pepsi 2

pepsi 3

Ik was van plan nog meer voorbeelden te maken, vooral ook in andere muziekstijlen (klassiek, Jazz), maar daar had ik ff geen tijd voor/ zin in. Iemand anders misschien?

Moet je er even bij zeggen dat je niet met een waveeditor en freq analyser mag cheaten want dan zie je het meteen.

En ow ja. Volgens mij is er hier ook al weer een generatie die niet weet wat de Pepsi proef nou eigenlijk was. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Moet je er even bij zeggen dat je niet met een waveeditor en freq analyser mag cheaten want dan zie je het meteen.

Damn, dat was het eerste wat ik wou doen ;)

Origineel geplaatst door fuse

En ow ja. Volgens mij is er hier ook al weer een generatie die niet weet wat de Pepsi proef nou eigenlijk was. ;)

okee ik heb vals gespeeld...mijn antwoord ga ik dan niet vermelden :))

de pepsi proef ja, met een blinddoek voor meteen aan je smaakfuncties merken dat je die gore bocht aan het drinken bent.....

daar gingen ik en greenskin overigens wel nat op: je kan het wel zien, maar niet horen.... nog een leuk idee: kan je het wel voelen?

Uit alle bovenstaande testen en reakties blijkt maar weer :

" BETER GOEDE MUZIEK VAN K#T-KWALITEIT, ALS K#T-MUZIEK VAN GOEDE KWALITEIT !!!

Origineel geplaatst door nuskyn

AMEN !!! :halleluja

Origineel geplaatst door nuskyn

En mp3 is natuurlijk absoluut geen "k#t-kwaliteit", want ik ben nog uit de cassettebandjes tijd, en als ik daar soms dingen van terugluister die we met een fostex multitracker in elkaar hebben geplakt zonder sync enzo, (Ja Vroeger !!!) dan vindt ik een mp3 op 128 al hifi kwaliteit !
die functie "screen black" o.i.d. die in cubase zit (of zat) , moeten ze eigenlijk in alle audiosoftware inbouwen, zodat je meer op je oren leert vertrouwen als op de metertjes/lampjes/piekjes etc.

Okee gasten, niet weer 'n discussie over MP3, maar gewoon keihard je antwoorden naar mij PB-en.

Heb helaas geen geluidskaart hier dus heb nog niet kunnen luisteren.
Maar Is het niet zo dat als de bron al k** kwaliteit is je uberhaupt nauwelijks het verschil kan horen?
Toch hoor ik duidelijk verschil met mijn eigen 128 mp3 tjes of de CD.
Met 196 al een stuk minder maar sommige verschillenen nog wel hoorbaar.
Ik vind het een beetje rare discussie.
Wordt er dus nu eigenlijk gezegd dat bijvoorbeeld SACD en DVD-audio pure onzin is?.
En dat we net zo goed mp3-tjes kunnen gaan afspelen?

Origineel geplaatst door Exzit
Heb helaas geen geluidskaart hier dus heb nog niet kunnen luisteren.
Maar Is het niet zo dat als de bron al k** kwaliteit is je uberhaupt nauwelijks het verschil kan horen?
Toch hoor ik duidelijk verschil met mijn eigen 128 mp3 tjes of de CD.
Met 196 al een stuk minder maar sommige verschillenen nog wel hoorbaar.
Ik vind het een beetje rare discussie.
Wordt er dus nu eigenlijk gezegd dat bijvoorbeeld SACD en DVD-audio pure onzin is?.
En dat we net zo goed mp3-tjes kunnen gaan afspelen?

ga nou maar gewoon die test doen en je antwoord naar lo-fi PB'en, dan zien we wel verder ;)

Moeten we nu ook vermelden welke mp3 encoder je hebt gebruikt? :D

Origineel geplaatst door bambamstudio
okee ik heb vals gespeeld...mijn antwoord ga ik dan niet vermelden :))

de pepsi proef ja, met een blinddoek voor meteen aan je smaakfuncties merken dat je die gore bocht aan het drinken bent.....

Hahahaha ja echt met blinddoek voor moest je je helemaal op de smaak concentreren wat bij Pepsi niet iets positiefs was.

pepsi zuigt... zoete troep... coca cola all the way!

ik kan trouwens weinig tot geen verschillen horen bij die drie samples... misschien is het met muziek met meer open stukken en dynamiek wel te horen (bij kale dub-tracks hoor ik bijvoorbeeld wel verschillen)

ik denk dat zo'n thread altijd weer een discussie uitlokt over de kwaliteit van mp3..........

en aangezien dat inderdaad niet de bedoeling is van de starter van deze topic. wordt het langzaam stiller...............

ik heb ze trouwens alle3 beluisterd via m'n Beyerdynamic DT-770 hoofdtelefoon en geen duidelijk hoorbaar verschil gemerkt..............................

tis gewoon wat je wilt geloven....als je iets graag wilt geloven ga je je niet met "wetenschappelijk" onderzoek ernaar bezighouden..over het algemeen dan ;)

Amen. ;)

Back