Yamaha DX7 II

Status
Please reply by conversation.

jvq

drukt op knopjes
Ik zoek een Yamaha DX7 II.

Mijn doel is om FM sounds te maken op de DX7 zonder software editor. Daarnaast zou het mijn masterkeyboard worden, vandaar dus dat de modellen met een kleiner scherm (mk1, S) en/of MIDI beperkingen (mk1) afvallen voor mij.

Grey Matter E! is geen plus. Als dat board er toch in zit ga ik het verwijderen.

Het geeft niet als het apparaat een beetje opgeknapt moet worden want dat vind ik leuk om te doen.

In het geval van ophalen liever niet verder dan 2 uur rijden vanaf Amsterdam.

Ik kreeg via PB van een vriendelijk lid de suggestie om ook naar de SY77 te kijken. (SY99 is te groot voor mijn studio.)

Ik weet niet wat anderen (met ervaring) hier van denken maar ik heb de indruk dat de complexiteit van de SY77 het 'FM leren' moeilijker zou maken. Wat ik mooi vind aan de DX7 II is dat de menu-structuur heel 'plat' is. Bijna alle schermen roep je direct op met een dedicated knop, en dan moet je wisselen tussen de operators maar dat zijn ook dedicated knoppen. En je kunt op 1 scherm een complete EG zien, al is het nogal droogjes als een rij rate/level getallen. Dit in tegenstelling tot de DX7 mk1 en DX7S waar je in een rondje moet klikken voor de EG waardes.

Wat dan wel weer fijn is bij de SY77 is dat je de output levels van alle operators op 1 scherm kunt zien, bij de DX7 II heb je daar geloof ik geen overzicht van en moet je alle 6 operators nalopen.

Ik ben ook van plan om de (mk2-editie van de) DX7-bijbel van Massey te kopen. Die is makkelijker te volgen als ik het origineel heb. Sterker nog, omdat de output levels van de operators zo cruciaal zijn (met name bij de modulators) weet ik niet hoe makkelijk het gaat zijn om voorbeelden geschreven voor de DX7 toe te passen op de SY77, want de DX7 heeft een soort logaritmische schaal van 0-99 en de SY77 gaat van 0-127.

Dus nu ik er zo hardop over nadenk wil ik omwille van dat Massey boek toch echt het liefst een DX7 en niet de SY77.

Ik verwacht binnenkort kapotte DX7-II (geen geluid) in huis te hebben; heb ik voor een redelijk bedrag ongezien kunnen kopen. Als het goed gaat kan ik die wel repareren en dan heb ik de synth die ik zocht. :) Maar eerst maar eens zien hoe de staat is.

Dat is mooi.
Als het gelukt is met reparatie is het interessant hier te posten wat er mis mee was en hoe de reparatie eruit heeft gezien.

Zal ik zeker doen, ik spam hier graag over mijn reparatie- en zelfbouw-avonturen. Ik begin t.z.t. wel een nieuw draadje en dan plaats ik hier een link.

Mocht je nog verder moeten zoeken, sla dan ook niet de MKI over. Ontzettend mooie bak, makkelijker te vinden, goedkoper en klinkt nmi lekkerder. Ook heerlijk klavier.

Ja ik heb lang getwijfeld tussen Mk1 en Mk2. Afgaande op filmpjes vind ik Mk1 ook mooier klinken. Maar zoals hierboven al uitgelegd, om praktische redenen geef ik nu de voorkeur aan de Mk2. En die klinkt ook niet verkeerd vind ik.

Volgens mij heeft die van mij gewoon MIDI 0-127

Status
Please reply by conversation.
Back