Wie weet iets over....Lexicon

Jack 'n Jill

Stamgast
Ik wil heel graag de Lexicon reverb inzetten in mijn setup. Nu zie ik 2e hands redelijk veel MPX100 FX staan. Ik vraag mij af of er een verschil in reverb kwaliteit is tussen de MPX100 en de MPX110. Of is er alleen verschil tussen de MPX100/110 en de MPX550??? Of is er helemaal geen kwaliteitsverschil tussen de verschillende typen, en gebruiken ze in alle apparaten de Lexicon III schip? Ik zie wel dat er een verschil bestaat tussen DA conversie tussen de 100 en de 110.

Wie helpt mij uit de brand. Waarom staan die MPX100's 2e hands te koop en de rest niet?

Thanx
JJ

Als er een prijsverschil tussen zit mag je er vanuit gaan dat er wel een verschil qua kwaliteit/mogelijkheden zijn.

En die 110 is gewoon een verbeterde versie van de 100.

Tweedehands zie je de goedkopere meer omdat die meer verkocht zijn en mensen eerder upgraden dan downgraden. ;)

mpx100 kan je normaal voor 100 -120 euro scoren ( goed zoeken)
mpx 110 voor 150-200 (ook goed zoeken)

de mpx 110 is nieuwer en zou beter moeten zijn (wat normaal is) - ikzelf heb pas een mpx110 maar kan niet vergelijken met een mpx100.

maar als je 99.99% van de mensen mag geloven kan je niet mis zijn met een lexicon, zeker niet als reverb

Bedankt voor de antwoorden. Ik las in de Sound on Sound dat de MPX550 een veel betere overall geluidskwaliteit levert dan de voorgangers. En dat terwijl ze gebruik maken van dezelde Lexicon chip. Het moet dus in de signaalverwerking buiten de chip om zitten lijkt me dan. De specs van de apparaten geven geen uitklomst. Waar komt die uitspraak in de SOS dan vandaan?

JJ

mpx110 en 550 hebben dezelfde chip ,en zelfde qualiteit - aleen heeft de 550 meer edit mogelijkheden
... dacht ik - zelfde verhaal met de mpx100 en 500

de 100 en de 110 hebben helemaal geen edit mogelijkheden zelfs volgens mij!
op het dry en wet signaal na dan ;)

en het punt dat ze op dezelfde chip werken wil niet zeggen dat de scripts die ervoor geschreven zijn dezelfde zijn ;)

Origineel geplaatst door endonyx
en het punt dat ze op dezelfde chip werken wil niet zeggen dat de scripts die ervoor geschreven zijn dezelfde zijn

LOL!

Lijkt me stug dat ze een scripting engine in hun effect apparaten bouwen. Maar denk dat je software of firmware bedoeld.

Maar ehm.. je ziet het wel vaker dat ze een type chip ontwerpen en daar verschillende type hardware mee maken. En dan hangt het er ook vanaf welke AD/DA converters enzo je er allemaal aanhangt. En die chip kunnen ze dan via de software zo gebruiken als je wilt. En het lijkt me stug dat je met wat omsolderen ofzo je een hele andere MPX versie kunt krijgen. (om er maar even op vooruit te lopen)

Origineel geplaatst door Jack 'n Jill
Bedankt voor de antwoorden. Ik las in de Sound on Sound dat de MPX550 een veel betere overall geluidskwaliteit levert dan de voorgangers. En dat terwijl ze gebruik maken van dezelde Lexicon chip. Het moet dus in de signaalverwerking buiten de chip om zitten lijkt me dan. De specs van de apparaten geven geen uitklomst. Waar komt die uitspraak in de SOS dan vandaan?

JJ

Veel VA synths draaien op dezelfde chips, maar dat betekent nog niet dat ze ook hetzelfde klinken. Een chip klinkt namelijk niet, een chip rekent alleen maar. Het is de kwaliteit van de software algoritmes die bepalend is voor het geluid. Het lijkt met logisch dat duurdere modellen andere algoritmes gebruiken dan budget modellen (waarschijnlijk hebben ze ook meer DSP's daarvoor tot hun beschikking)

Lexixon effecten zijn okay. Ik moet zeggen dat Lexicon erg goede allround reverbs maakt. Maar ik heb op een gegeven moment Eventide ondekt en sedertdien ben ik Eventide fan. Trouwens in de Sony sampling reverb is ook echt een juweeltje. Ik werk in mijn muziek veel met acoustische instrumenten en koortjes. Voor je eigen oren zou ik echt uitkijken naar een tweedehands Eventide of Sony reverb. Lexicon is okay hoor, alleen mis ik soms karakter. Maar het hangt er van af waarvoor je die Lexicon wilt gebruiken. Sowieso. Als je niet zelf gaat mixen heb je eigenlijk geen Lexicon nodig. Galmpjes zijn in de productiefase soms funest voor de mix.

Stay sharp, koop niet op naam of merk. Veel is voornamelijk marketingtechniek. Don't believe the hype.

O.

Back