[Track] Less is more (poging 3)

hermax

Ouwe rot
Ik ben blijkbaar in mijn "klassieke periode" aanbeland. Om de een of andere reden kan ik al dat modern ritmisch gedoe niet meer hebben. 't Zal de leeftijd zijn zeker?
En nu een mens een Juno DS88 en een Integra7 heeft, én die dingen ook gewoon wil inspelen zonder computergedoe, wel, dan krijg je zoiets als dit.
Ik wil absoluut deze weg verder bewandelen, al zullen er zeker nog andere stukken komen waar ik de synthesizer weer zal omhelzen in al zijn glorie. Maar nu even vooral de goede oude instrumenten. Die koperblazers wou ik al heel lang terug integreren want die kunnen zo mooi klinken...

Attachments

• Less is more - Movement 3.mp3
    5,8 MB · Bekeken: 73
Ik vind het een toffe compositie! Wat ik jammer vind is dat je weinig doet met de enorme dynamiek van een akoestische piano. Je speelt alle noten ongeveer even hard, waardoor het imho best blokkerig klinkt. Ik vind dat je ook wat meer zou kunnen spelen met de timing van noten. ik hoor zeg maar dit: Tu tu du, tu du tu du tu. Terwijl ik liever tuuuuu dutu tu . dudu tuuuu hoor als je begrijpt wat ik bedoel.

succes

Het eerste is een gevolg van het feit dat ik totaal geen kaas gegeten heb van degelijke mixing en compressie. Ik componeer het liefst en voor mij is de kous dan eigenlijk af. Origineel zit die dynamiek er zeker in maar dan is dat verschil in volume zo groot dat ik daar zeker ook commentaar op krijg. Dus ik compresseer tamelijk "plat". Is fout, ik weet het, ik zal proberen om daar toch iets beter in te worden.
En het tweede is een bewuste keuze, want ik speel dus elk spoor één voor één in, zonder quantisering door een computer of zoiets. Dat is quasi onmogelijk om dan elk instrument met dezelfde "swing" in te spelen. Gegarandeerd zit ik er dan heel de tijd weer nét naast en duurt het een jaar vooraleer ik eindelijk een stuk van 2 minuten heb afgewerkt. :)

Het eerste is een gevolg van het feit dat ik totaal geen kaas gegeten heb van degelijke mixing en compressie. Ik componeer het liefst en voor mij is de kous dan eigenlijk af. Origineel zit die dynamiek er zeker in maar dan is dat verschil in volume zo groot dat ik daar zeker ook commentaar op krijg. Dus ik compresseer tamelijk "plat". Is fout, ik weet het, ik zal proberen om daar toch iets beter in te worden.
En het tweede is een bewuste keuze, want ik speel dus elk spoor één voor één in, zonder quantisering door een computer of zoiets. Dat is quasi onmogelijk om dan elk instrument met dezelfde "swing" in te spelen. Gegarandeerd zit ik er dan heel de tijd weer nét naast en duurt het een jaar vooraleer ik eindelijk een stuk van 2 minuten heb afgewerkt. :)

Ik heb het niet over compressie, ik heb het over je speel dynamiek. Ik heb even ultra snel een voorbeeldje gemaakt van wat ik bedoel met willekeurige noten en akkoorden. In de eerste 2 bar hoor hoe ik alle noten hard speel, en in de 2e 2bar hoor je hoe ik meer gebruik maak vvan dynamiek met het spelen. ik speel de melodie vrij zacht maar accentueer de melody als ik het akkoord aansla. Ik heb hier overdreven gedaan. maar Je stuk nijgt voor mij iets meer naar de eerste 2 bar. terwijl ik iets meer van de laatste 2 bar zou willen horen zeg maar!

Wat betreft het tweede heb ik het niet per se over swing, maar echt over het stuk zelf. Als ik morgen tijd heb zal ik nog even laten horen wat ik bedoel anders.

- afro

Attachments

• synthforum uitleg .wav
    4 MB · Bekeken: 74
toch maar even gelijk er achter gedaan. Dit is wat ik bedoel, Ik gebruik precies dezelfde noten in de melodie, in precies dezelfde volgorde, maar door met lengte en tijd tussen de noten te spelen klinkt het veel interessanter (jouw stuk klinkt uiteraard veel toffer, dit is nog steeds ondoordacht en willekeurig, maar puur om te laten zien wat ik bedoel)

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

-a fro

Attachments

• synthforum uitleg 2 .wav
    4 MB · Bekeken: 74
@Afroham: much appreciated dat je dit doet :-)
Dat eerst is inderdaad correct wat je zegt en doet, daar moet ik op letten.
Dat tweede is toch wel een kwestie van metrum, daar zijn geen goed en slecht in, dat is iets wat iemand kiest om het zo te spelen. dit stuk heb ik nu zo opgevat dat het vrij statisch moet zijn (ik heb altijd wel een fictief beeld in mijn hoofd van wat ik beschrijf, maar dat is verder voor niemand relevant)

Maar goed, het is een eerste schuchtere poging in deze richting, opmerkingen altijd welkom, ik neem ze zeker mee voor het volgende stuk.

@Afroham: much appreciated dat je dit doet :-)
Dat eerst is inderdaad correct wat je zegt en doet, daar moet ik op letten.
Dat tweede is toch wel een kwestie van metrum, daar zijn geen goed en slecht in, dat is iets wat iemand kiest om het zo te spelen. dit stuk heb ik nu zo opgevat dat het vrij statisch moet zijn (ik heb altijd wel een fictief beeld in mijn hoofd van wat ik beschrijf, maar dat is verder voor niemand relevant)

Maar goed, het is een eerste schuchtere poging in deze richting, opmerkingen altijd welkom, ik neem ze zeker mee voor het volgende stuk.

Daar heb je een punt Hermax! in ieder geval fijn dat je iets aan het eerste voorbeeld had. Ik denk inderdaad dat het tweede echt een smaak dingetje is. Mijn stukje klinkt veel "jazzier" waar ik ook zelf de voorkeur voor heb. Maar de reden dat ik er een voorkeur voor heb is omdat het voor mij de muziek zo veel verrassender maakt. Maar nogmaals, toffe compositie hoor!

Back