behringer model D in da house

Maar... maar... Er is dan ook niemand die enthousiast is over de Deepmind? Of de x32... Ada8000... Studio Compressor... etc?

Was wat sarcastisch. Maar van de 100,00 producten nou je ze net allemaal op ;-)

Persoonlijk heb ik niets tegen behringer. Ik heb ook een ada8000 :okdan:

Ik snap alleen hoe ze die BCR's zo slecht hebben kunnen maken die potmeters voelen zo slecht aan.

Maar... maar... Er is dan ook niemand die enthousiast is over de Deepmind? Of de x32... Ada8000... Studio Compressor... etc?

De Deepmind is een leuke synth. Een avond mee gespeeld en niet verkeerd, al is het niet geheel mijn smaak. X32? behoorlijke mixer, maar te veel meldingen van storingen. Ada8000? nee bedankt: matige preamps, wel leuke overdrive voor acid ;) Ze worden ook loeiheet..

De V-verb is dan mijn favoriete Behringer!

Ik heb 'm sinds gisteren ook staan. Heerlijk ding, hoor. Qua demo-opnames heb ik nog niet veel toe te voegen aan wat er al geplaatst is, maar ik doe wél mee met de trend om er een stukje Pink Floyd in te smokkelen.
Bekijk bijlage BoogNoodle.mp3

0Zq1jbN.jpgFQqO3lN.jpg1sEEsz6.jpg25bzBcQ.jpgC7SSpTv.jpgS2lcMO8.jpgdG1Pl0P.jpg

Ik weet niet precies hoe een oscillator elektrotechnisch gezien werkt, maar zou het kunnen dat de ene oscillator meer harmonischen (lees: sinus-golven) gebruikt om een zaagtand te genereren dan de andere? Het lijkt op sommige Behringer Model D demo's wel of ik "stepping" hoor als ze het filter dichtdraaien.

Voor zover ik het heb begrepen bestaat de golf die een osc v/e synth genereert uit een aantal zg. "harmonischen" die tezamen bijv. resulteren in een zaagtand golf (= substractieve synthese?). Een filter filtert de golven met een hoge toon eruit en laat de lage door (= low pass). Hoe meer je het filter dichtdraait (tegen de klok in) hoe minder hoogfrequente harmonischen er overblijven en het resulterende geluid dat de synth produceert gaat omlaag in toonhoogte.

Zou het kunnen dat de oscillators van de B. fundamenteel anders in elkaar zitten dan die van Moog?

Ik weet niet precies hoe een oscillator elektrotechnisch gezien werkt, maar zou het kunnen dat de ene oscillator meer harmonischen (lees: sinus-golven) gebruikt om een zaagtand te genereren dan de andere? Het lijkt op sommige Behringer Model D demo's wel of ik "stepping" hoor als ze het filter dichtdraaien.

Je zit in de buurt inderdaad. Maar dit is niet iets wat uniek is op de Model D.

Als je over een zaagtand of blokgolf een filter dicht draait met de resonantie open hoor je vaak iets wat op stepping lijkt. Dat is de resonantiepiek die een voor een de boventonen accentueert. Maar in principe kan je dit op iedere synth met een resonant filter horen. Echte stepping klinkt ook wat minder fijn omdat de stapjes daar niet netjes op harmonischen van de toon liggen die je speelt.

Als je echt wilt weten of wat je hoort stepping is doordat je parameters gequantiseerd worden kun je luisteren of je het nog steeds hoort als je je filter over ruis heen sweept.

Ik weet niet precies hoe een oscillator elektrotechnisch gezien werkt, maar zou het kunnen dat de ene oscillator meer harmonischen (lees: sinus-golven) gebruikt om een zaagtand te genereren dan de andere?

Zo werken oscillators die met additieve synthese werken; analoge oscillators zijn daar niet stabiel genoeg voor en je hebt er veel te veel van nodig.

Analoge oscillators heb je in verschillende varianten. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een "saw-core" en een "triangle core". Zie ook https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?p=637076

Om een blokgolf te maken van een zaagtand gebruik je een comparator; een circuit dat naar hoog flipt als de waarde boven een bepaalde grens komt, en naar laag als het eronder zit. Door die grenswaarde te wijzigen kun je de pulsbreedte wijzigen.

Een analoge oscillator stuurt alle golfvormen simultaan uit. Dit zie je het duidelijkst in modulaire oscillators; je hebt 4 uitgangen, en je kiest welke je wilt.

Het lijkt op sommige Behringer Model D demo's wel of ik "stepping" hoor als ze het filter dichtdraaien.
Luister goed en kijk of die stepping overeenkomt met de reeks boventonen van de golfvorm. Gebruik overigens hiervoor geen gecomprimeerde audio.

"Stepping" gebruik je voor digitale controle waarvan de stap-waarden niet overeenkomen met die boventonen.

Zou het kunnen dat de oscillators van de B. fundamenteel anders in elkaar zitten dan die van Moog?
Dat zou een ander resultaat geven; het is veel makkelijker om een circuit te klonen dan er een nieuw te verzinnen, zeker als het hele punt van de oefening is om een zo authentiek mogelijke kloon te zijn.

Als je de Mini aan een oscilloscoop hangt moet je ongeveer zien wat je op de afbeelding naast de knop ziet; als golfvormen door elkaar lopen is er iets mis met de calibratie of met de onderdelen (uitgedroogde condensators etc.)

Last edited by a moderator:
Een analoge oscillator stuurt alle golfvormen simultaan uit. Dit zie je het duidelijkst in modulaire oscillators; je hebt 4 uitgangen, en je kiest welke je wilt.

Daar moet natuurlijk wel electronica / circuit voor zijn per golfvorm. Als dat er niet is dan is de bijbehorende golfvorm er ook niet.

Als je over een zaagtand of blokgolf een filter dicht draait met de resonantie open hoor je vaak iets wat op stepping lijkt. Dat is de resonantiepiek die een voor een de boventonen accentueert.

Is dat nou wat ik hoor op m'n se-02 als ik de resonantie flink open heb staan en langzaam sweep?

"Stepping", d.w.z. sprongetjes tussen discrete (digitale) parameterwaarden, ga je niet horen op de Model D. Alles is analoog: niet alleen het audiosignaaltraject, maar ook de bediening. De knoppen regelen de respectieve voltages rechtstreeks, analoog, en dus continu.

Wat je in de juiste omstandigheden wel kunt horen, op iedere synth, is dat de filter achtereenvolgens de boventonen van de oscillator benadrukt. Dat heeft niks met digitaal of analoog te maken, maar alles met hoe een rijke klank is opgebouwd. Het levert een heel mooi en muzikaal "trapje" op dat precies de harmonische reeks volgt. Omdat het helpt om het spectrum erbij te zien, heb ik een filmpje gemaakt:

Hier gebruik ik de "omgekeerde" zaagtandgolf van oscillator 3 van de Model D (die van Behringer, maar het kan net zo goed met die van Moog), met de "emphasis" (resonantie) van de filter op 8. Die resonantie versterkt het afsnijpunt van de filter, en wanneer je dat afsnijpunt verplaatst, komt het af en toe op een boventoon van de oscillator terecht, die dan benadrukt wordt. Tussen de boventonen in valt er niet veel te benadrukken en zakt het volume enigszins terug. Dat levert het hoorbare "trapje" op.

Laatst gewijzigd:
Supergaaf om deze review te lezen.
Denken jullie dat er ook iemand is die er een goed keybed en houten behuizing bij gaat fabriceren?
Zou wel een leuk bouwpakket opleveren :-)

"Stepping", d.w.z. sprongetjes tussen discrete (digitale) parameterwaarden, ga je niet horen op de Model D. Alles is analoog: niet alleen het audiosignaaltraject, maar ook de bediening. De knoppen regelen de respectieve voltages rechtstreeks, analoog, en dus continu.

Wat je in de juiste omstandigheden wel kunt horen, op iedere synth, is dat de filter achtereenvolgens de boventonen van de oscillator benadrukt. Dat heeft niks met digitaal of analoog te maken, maar alles met hoe een rijke klank is opgebouwd. Het levert een heel mooi en muzikaal "trapje" op dat precies de harmonische reeks volgt. Omdat het helpt om het spectrum erbij te zien, heb ik een filmpje gemaakt

Hier gebruik ik de "omgekeerde" zaagtandgolf van oscillator 3 van de Model D (die van Behringer, maar het kan net zo goed met die van Moog), met de "emphasis" (resonantie) van de filter op 8. Die resonantie versterkt het afsnijpunt van de filter, en wanneer je dat afsnijpunt verplaatst, komt het af en toe op een boventoon van de oscillator terecht, die dan benadrukt wordt. Tussen de boventonen in valt er niet veel te benadrukken en zakt het volume enigszins terug. Dat levert het hoorbare "trapje" op.

:okdan:

Back