RobrechtV
Ingeburgerd
Welke frequency analyzer heb je hiervoor gebruikt?
De ingebouwde van Ableton Live 10.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Welke frequency analyzer heb je hiervoor gebruikt?
Maar... maar... Er is dan ook niemand die enthousiast is over de Deepmind? Of de x32... Ada8000... Studio Compressor... etc?
Supergaaf om deze review te lezen.
Denken jullie dat er ook iemand is die er een goed keybed en houten behuizing bij gaat fabriceren?
Zou wel een leuk bouwpakket opleveren :-)
Ik heb de D al een tijdje, en heb er een demootje mee gemaakt. Meeste synth sounds komen van de D, met later in de song een pad van de P08. Drums komen van TR-8
https://soundcloud.com/payt69/system-8jdxa-1
Is dat nou wat ik hoor op m'n se-02 als ik de resonantie flink open heb staan en langzaam sweep?
Daar moet natuurlijk wel electronica / circuit voor zijn per golfvorm. Als dat er niet is dan is de bijbehorende golfvorm er ook niet.
Hm, da's interessant, daar had ik nog niet eerder van gehoord. Waar heb je deze gevonden?Maar er schijnt met de SE-02 wel echt iets aan de hand te zijn waardoor studio electronics er zelfs een aparte controller zonder stepping voor heeft gemaakt.
Je hebt gelijk; ik had het woordje "bijvoorbeeld" er aan toe moeten voegen.
Hm, da's interessant, daar had ik nog niet eerder van gehoord. Waar heb je deze gevonden?
Bedankt voor de superduidelijke uitleg en het superduidelijke filmpje."Stepping", d.w.z. sprongetjes tussen discrete (digitale) parameterwaarden, ga je niet horen op de Model D. Alles is analoog: niet alleen het audiosignaaltraject, maar ook de bediening. De knoppen regelen de respectieve voltages rechtstreeks, analoog, en dus continu.
Wat je in de juiste omstandigheden wel kunt horen, op iedere synth, is dat de filter achtereenvolgens de boventonen van de oscillator benadrukt. Dat heeft niks met digitaal of analoog te maken, maar alles met hoe een rijke klank is opgebouwd. Het levert een heel mooi en muzikaal "trapje" op dat precies de harmonische reeks volgt. Omdat het helpt om het spectrum erbij te zien, heb ik een filmpje gemaakt:
[filmpje: knip!]
Hier gebruik ik de "omgekeerde" zaagtandgolf van oscillator 3 van de Model D (die van Behringer, maar het kan net zo goed met die van Moog), met de "emphasis" (resonantie) van de filter op 8. Die resonantie versterkt het afsnijpunt van de filter, en wanneer je dat afsnijpunt verplaatst, komt het af en toe op een boventoon van de oscillator terecht, die dan benadrukt wordt. Tussen de boventonen in valt er niet veel te benadrukken en zakt het volume enigszins terug. Dat levert het hoorbare "trapje" op.
Ik vind de gasten van SE geweldig maar in dat geval heeft er iemand ergens iets stoms gedaan.The biggest factor being that the knobs of the SE-02 are digitally scanned, rather than being purely analogue potentiometers. This results in a certain amount of stepping – of digital rounding – because that’s the way the resolution works.
Ja.Heb ik het goed als elke piek in die frequency analyser (in de natuurkunde zouden we dat de Fourier getransformeerde noemen) een v/d harmonische golven is waar de toon v/d oscillator is opgebouwd?
Een ideale sinus zou in een analyzer gewoon als 1 hele dunne piek getoond moeten worden. Een saw-core oscillator is helaas niet ideaal daarvoor, dus krijg je niet 1 hele dunne piek maar iets wat een beetje minder netjes is.En wordt het aantal van die pieken bepaald door de gebruikte elektrotechniek in de osc of is dit gewoon hetzelfde voor elke (inverse) zaagtand? Beetje erg theoretisch dit, maar goed.
Heb ik het goed als elke piek in die frequency analyser (in de natuurkunde zouden we dat de Fourier getransformeerde noemen) een v/d harmonische golven is waar de toon v/d oscillator is opgebouwd? En wordt het aantal van die pieken bepaald door de gebruikte elektrotechniek in de osc of is dit gewoon hetzelfde voor elke (inverse) zaagtand? Beetje erg theoretisch dit, maar goed.
):Ik vind de gasten van SE geweldig maar in dat geval heeft er iemand ergens iets stoms gedaan.
De oplossing heet parameter smoothing. Ondanks dat je digitale pot misschien maar 128 waarden doorstuurt kun je met het analyseren van het traject (draait iemand 'm langzaam dicht of open?) en een beetje software wat rekenwerk doen dat dit keurig vloeiend naar 16, 14 of 12-bits waarden vertaalt om de CV te genereren.
Eigenlijk absurd dat je daar een extra expander voor nodig hebt.
@Yoozer & @RobrechtV: wederom bedankt voor de uitleg. Ik zou wel eens een vergelijking tussen de Moog en de Behringer zaagtand willen zien in een spectrum analyser (Fourier transform). Een grafische weergave v/d golf op een oscilloscoop zegt ook niet alles.
Ik zit zelf echt te twijfelen of ik een sub phatty wil kopen, of toch een behringer D.
Ik lees wiiselende verhalen over bouwkwalitet. Ik wil zelf heel graag eetje pink floyd achtige spullen maken (Shine on you crazy diamond, de bas aan het begin is heerlijk)
Bedankt voor die info![...] Daarnaast is de subphatty ook een leuke synth, maar hij klinkt toch net ff anders dan een minimoog. Een belangrijk verschil is bijvoorbeeld dat de filter op de meeste moderne Moog producten (behalve de mini-reissue) minder ver op en gaat dan de minimoog. En dat hoor je duidelijk.