Knop vervangen Roland A-37

GeeDeWee

Nieuwkomer
Dag allemaal,

Via marktplaats heb ik een Roland A-37 gekocht. Er is één van de drukknoppen beschadigd (was vóór de verkoop bekend).

Nu vraag ik me af of ik die zelf zou kunnen vervangen. Is zoiets lastig? Ik heb geen ervaring met reparatie, maar als je nooit iets zelf doet, doe je ook nooit ervaring op...

Of beter toch een ander eerste zelfreparatieklusje zoeken en de A-37 naar de muziekzaak brengen?

Hoor graag wat jullie vinden.
Groet, GeeDeWee

Is de fysieke knop kapot of gebeurt er alleen niets als je hem indrukt? Als je echt de drukknop wil vervangen zal je die eerst ergens moeten zien te vinden. De tactswitch die eronder op de printplaat zit zal wel eenvoudiger te vinden zijn. In beide gevallen moet het apparaat open en in het laatste geval moet je ook nog solderen. Beide niet zo ingewikkeld bij deze midi controller denk ik..

De knop functioneert prima. Het plastic is alleen gebarsten. Het oog wil ook wat :)
Deze knoppen zijn leverbaar bij Music Service Center in Beegden, Limburg.
Ze kosten ook niet veel, dus misschien wil ik ze dan allemaal wel vervangen. Ze zijn ook wel wat vergeeld.

Het is dus alleen de vraag of ik het aandurf het zelf te proberen...:)

Gewoon zelf doen :-) maak foto's als je bezig bent. Mijn ervaring met Roland midi controllers is dat er aanzienlijk minder printplaten in zitten dan in een jaren 80/90 Roland. Dus het zal wel niet zo heel ingewikkeld zijn. Je moet het ding op een paar handdoeken ondersteboven leggen en de onderplaat losschroeven. Als je die eraf hebt zie je waarschijnlijk direct de print zitten waar de knoppen onder zitten. Die print kan ook zomaar met 20 of 30 schroeven vast zitten. Vaak hoef je niet een allerlei stekkers los te trekken om erbij te kunnen.

linkje naar de servicemanual waar ook schematische tekeningen in staan:

http://www.synfo.nl/servicemanuals/Roland/ROLAND_A-37_SERVICE_NOTES.pdf

Back