Mooist klinkende (hardware) reverb

Arv

Robot
Wat is een goeie, mooi klinkende EFX unit op dit moment? Ik vind de reverbs die ik bij kwaliteits producties hoor stukken beter klinken dan die ik kan krijgen uit mijn setup..
Ik heb wel is een keer gelezen over een Lexicon die errug duur is maar een mooie reverb had?

Arv

ja je bedoeld de lexicon 960 l of 460 erg duur (fl 30000 geloof ik) en de pcm serie die wat goedkoper is rond de 6000 gulden
ook mooie galmen zijn die van t.c. electronic

Volgens mij zijn galmen de obsessie van menig studioeigenaar en is het door de jaren heen een soort sport geworden die de beste (of meest dure) reverb heeft.

Je kunt bakken vol met geld uitgeven aan die krengen maar zoals EDP ook al zei dat je voor een schappelijke prijs zat goeds moet kunnen scoren. Misschien dat een tweedehands ietwat verouderde studiogalm ook nog zou kunnen maar je kunt nog uren en uren bakkeleien over wat de beste galm zou zijn en er dan nog nooit uitkomen.

Tja dat ze duur zijn dat had ik al in de gaten :)

Ik vraag me dan altijd af waar dat 'oude' studio spul blijft van zo'n tien jaar geleden. Dat kom je nooit tegen (ook niet bij marktplaats enzo). Ik neem toch aan dat die worden vervangen? Of worden die weer ingeruild bij de fabrikant ofzo?? :confused:

Arv

Origineel geplaatst door Arveyman
Tja dat ze duur zijn dat had ik al in de gaten :)

Ik vraag me dan altijd af waar dat 'oude' studio spul blijft van zo'n tien jaar geleden. Dat kom je nooit tegen (ook niet bij marktplaats enzo). Ik neem toch aan dat die worden vervangen? Of worden die weer ingeruild bij de fabrikant ofzo?? :confused:

Arv

na als je het over de lexicons hebt, die worden niet zo snel vervangen. omdat ze gezien worden als de beste die er zijn.
ze worden meestal alleen maar vervangen door het nieuwere model. En als ze al verkocht worden dan worden ze meestal aan andere grote studios verkocht. op marktplaats zul je ze waarschijnlijk niet zien..
de tc electronics die zie je regelmatig wel is voorbij komen..
de pcm serie van lexicon trouwens ook wel eens

Ik gebruik soms meerdere effects op 1 kanaal bijv een galm van de spx 90 en
een galm van de Ensoniq DP4 met daar tussen een EQ dat is voor mij de perfecte
galm. de galm moet gewoon aanwezig zijn niet overheersen.
Wel eens een Lexicon MPX-1 gebruikt maar was er niet van onder de indruk,
wel van de TC-Electonic M5000, maar dan zit je weer in een andere
prijsklasse.

Kijk anders eens voor een gebruikte Roland SRV-330 Dimensional Space Reverb
of een Ensoniq DP4.

Attachments

• rol.jpg
    rol.jpg
    8,3 KB · Bekeken: 151
Hmm, ik zal het zeker in de gaten houden!
Ik hou van reverbs die lekker lang doorgaan (lange uitsterftijd) en toch mooi blijven klinken.

Thanx

Arv

Origineel geplaatst door Arveyman
Hmm, ik zal het zeker in de gaten houden!
Ik hou van reverbs die lekker lang doorgaan (lange uitsterftijd) en toch mooi blijven klinken.

Thanx

Arv

dan moet je gesampelde reverbs gebruiken, zoals altiverb: is een plug in maar wel alleen voor de mac.
synthese galms maken gebruik van loops: de processor berekent een stukje van de hele galm en loopt deze een laat hem uit faden.

de beste synthese galm die dat kan is die van de lexicon. dit omdat ze daar patent op hebben..
op de gesamplede galm zit geen patent dus in die sector zit wel concurentie.
nadeel is wel dat je van de gesampelde galms je nu nog erg weinig in kan stellen..

ik ben niet zo'n plugin/software man, en heb ook geen Mac maar ik zal toch is wat plugins uit gaan proberen denk ik. Zoals je al aangeeft, is er veeel op dat gebied te vinden bij de pluginnetjes. Het probleem is dat ik nu geen mogelijkheid heb om een signaal door de compu te routen..

Ik heb eens op het punt gestaan die LexiconMPX200 te kopen..

Arv

Maar wacht.. Ik zit net effe met de Live envoirments te klooien en ik merk dat de reverb van de EMU chip helemaal niert slecht klinkt! Hmmmm...... En een parameter of 20 om in te stellen.

Arv

Een galm is zo goed als de rest van je setup.
Je kunt een peperdure Lexicon neerzetten maar in een gemiddelde home setup staat dat als een vlag op een strontschuit.
Goede betaalbare galmen vind ik op het moment de TC M One
(465 euro) en de M one XL (575 euro)

groeten

Basicsys

Kort na nieuwjaar heb ik nog een ART reverb van een jaar of 10 oud overgenomen van iemand voor 65 euro (incl. rembours), leuk dingetje, nix bijzonders, maar hij doet het. En MET manual sheet. Da's ook heel wat waard.

Als ik nog eens een echte reverb ga kopen, zal ik zeker naar een Lexicon gaan luisteren. Maar wel een betaalbare, dus een MPX500 of een stapje hoger.

Origineel geplaatst door BasicSystem
Een galm is zo goed als de rest van je setup.
Je kunt een peperdure Lexicon neerzetten maar in een gemiddelde home setup staat dat als een vlag op een strontschuit.
Goede betaalbare galmen vind ik op het moment de TC M One
(465 euro) en de M one XL (575 euro)

groeten

Basicsys

na daar ben ik het niet helemaal mee eens: wanneer je met slechte spullen iets maakt kun je het met goede (master)tools
de boel toch opkrikken. Daarintegen kun je een goed geproduceerd nummer om zeep helpen met slechte tools.

ik zeg niet dat je nu een ssl tafel moet kopen met neve compressors en een oxford eq, lexicon erbij...
teneerste kan niemand dat betalen ten tweede kun je tegen woordig met minder en goedkopere spullen toch het zelfde of een beter resultaat bereiken..

maar wat ik bijvoorbeeld niet begrijp: soms zie je mensen met een enorme setup, dure en zeldzame synths, grote samplers,
maar dan mixen ze af op bijvoorbeeld een bhiringer mengtafeltje met een behringer fx en dynamics.
het is allemaal wel leuk of zo al dat spul..
maar ik heb meer zoiets van investeer eerst een in een goede tafel en afluistering.
dat is voormij echt heel belangrijk geweest, want ik ben ook begonnen met het goedkope spul (geldgebrek), maar mijn producties zijn na aanschaf van mijn tafel en monitors een stuk beter geworden..

TIP !

TIP !

Wat hele goeie reverb bakjes zijn.. de LXP-1 van Lexicon. Qua klank beter dan een MPX-500.. en met een beetje geluk voor onder de 200 euro tweedehands op de kop te tikken.

TC kan er ook wat van.. al moet je op de M-One écht beide engines gebruiken wil je er een goede reverb uithalen.

Erg interessant vind ik persoonlijk die "convolutie" reverbs als de Yamaha SREV-7.. en dat gemarmerde houten ding van Sony.. kost weliswaar een rib uit je lijf.. maar dan kun je wel de reverb van een bestaande ruimte (Je eigen Tora Bora grottenstelsel, de plee bij bambam in de zaak, SM keldertje bij de buren .. ) toepassen op je geluid !

Re: TIP !

Re: TIP !

Origineel geplaatst door CraZ
maar dan kun je wel de reverb van een bestaande ruimte (Je eigen Tora Bora grottenstelsel, de plee bij bambam in de zaak, SM keldertje bij de buren .. ) toepassen op je geluid !
plee bij bambam in de zaak en SM keldertje bij de buren... Das toch hetzelfde.... ;)
Sorry.. Het moest eventjes. Maar die Sony bakjes zijn inderdaad tof.. Denk ik. Nooit gezien en waarschijnlijk ga ik ze ook nooit kopen.

al die TC's en Lexicon's kunnen echt niet op tegen de reverb-veer in mijn tapco 100M wooohaaaa! Met de 2 geweldige parameters "rev level" en "rev color"

Back