Bit-crushers en aanverwanten gezocht...

Goeie tip, die heb ik er ook maar eens opgezet.

-edit- wel meer distortion dan wat ik een bitcrusher zou noemen ... dat typische alias effect van bit reducing hoor ik niet zo.

Laatst gewijzigd:
Ik moet toegeven dat ik overweeg een modular te willen beginnen opbouwen maar dan als externe filter & modulatie bron voor m'n andere analoge synths. Filters, envelopes, LFO's, sample&hold, etc. Ik heb tot nu toe nog geen modular gehoord die me qua oscillators en filter combo heeft overtuigd. Ik heb al heel veel moois gehoord, maar niet wat ik in een synth zoek. (driftende osc, vuile filters, ruwe kantjes eraan,..)
Maar goed, da's voor een ander draadje, ik wijk teveel af hier :engel:
Het is zeker niet mijn bedoeling om teveel het modulaire evangelie te prediken, hoor! :engel: Het is trouwens ook zeker niet voor iedereen het juiste gereedschap. Maar laat ik het kort samenvatten, ik denk dat wat je zoekt daar zeker wel te vinden is. En als je meer wilt weten dan zien we inderdaad wel een draadje verschijnen.

Hey hey,

Allemaal al bedankt voor de suggesties tot nu toe.
(...)
Mijn uiteindelijke doel is sowieso hardware, en liefst analoog. Maar omdat bit-crushing een digitaal fenomeen is, kan analoog alleen een (al dan niet goede) imitatie zijn.
Wat dan weer niet wegneemt dat het niet goed zou zijn ofzo, ik sta voor alles open. Zelfs analoge combo's om tot gelijkaardige resultaten te komen. Het gaat mij vooral om het lo-fi karakter dat een bit-crush met zich kan meebrengen alsook de 'distortion' die erdoor kan optreden.
(...)

Huh....analoge emulatie van bitcrushing?

Een analoge analogie (..) voor bitdepth reductie: een heel zacht ingangssignaal (waarbij de S/N ratio zwaar te leiden heeft gekregen) weer versterken?

Hoe je analoog beperkte frequentie resolutie en digitale aliasing emuleert? Met scheidings filters? En frequenties boven een bepaalde (voor digitaal Nyquist) frequentie in frequentie halveren en terugmixen naar het frequentiegebied onder de Nyquist frequentie?

Maar meer serieus. Het gaat je meer om de klankeffecten die optreden bij bit crushing.

De discussie gaat vanaf dit punt denk ik meer de kant op van allerlei (Lo-Fi) distortion varianten op. En daar zijn er weer vele van.

Het is zeker niet mijn bedoeling om teveel het modulaire evangelie te prediken, hoor! :engel: Het is trouwens ook zeker niet voor iedereen het juiste gereedschap. Maar laat ik het kort samenvatten, ik denk dat wat je zoekt daar zeker wel te vinden is. En als je meer wilt weten dan zien we inderdaad wel een draadje verschijnen.

Zie dit draadje ;)

Huh....analoge emulatie van bitcrushing?

Een analoge analogie (..) voor bitdepth reductie: een heel zacht ingangssignaal (waarbij de S/N ratio zwaar te leiden heeft gekregen) weer versterken?

Hoe je analoog beperkte frequentie resolutie en digitale aliasing emuleert? Met scheidings filters? En frequenties boven een bepaalde (voor digitaal Nyquist) frequentie in frequentie halveren en terugmixen naar het frequentiegebied onder de Nyquist frequentie?

Inderdaad, niet zo vanzelfsprekend :)

Maar meer serieus. Het gaat je meer om de klankeffecten die optreden bij bit crushing.

De discussie gaat vanaf dit punt denk ik meer de kant op van allerlei (Lo-Fi) distortion varianten op. En daar zijn er weer vele van.

Dat klopt, da's eigenlijk wat ik zoek. En ik dacht dit te kunnen bereiken met bit-crushing.
Als ik ineens naar Lo-Fi distortion had gevraagd, krijg ik zeer waarschijnlijk alle mogelijke vormen van distortion geadviseerd en da's niet wat ik wilde veroorzaken. Ik heb me al suf gezocht naar het gewenste effect met allerlei distortions. En het klopt, je kan daar een Lo-Fi karakter mee creëren maar ik kom nooit tot de kleur dat ik zoek. daarom dat ik in de richting van bitcrushing was gaan zoeken. Bit-crushing geeft ook een soort van distortion aan het geluid, maar het is net wat anders dan distortion zelf. (distortion is eigenlijk een feedbackloop, dus optelling. Bitcrushing is reduceren door dingen weg te nemen ipv erbij te voegen zoals distortion)

Tenzij dat ik in een volledig foute richting zit te zoeken natuurlijk.

Maar meer serieus.
Om toch even serieus op dit idee in te gaan, het lijkt me dat je zo'n soort effect vrij eenvoudig kunt bereiken door een frequentiemixer (ik denk bv. aan een NE602/612, normaal gesproken voor hoogfrequent-toepassingen) te gebruiken. Voer het signaal in de mixer en een carrier op de "Nyquist"-frequentie die je wilt en je krijgt mengproducten op de "aliasing"-frequenties. Met een passieve ringmodulator zou het ook kunnen.

Bitcrushing is reduceren door dingen weg te nemen ipv erbij te voegen zoals distortion)
Met bit-crushing krijg je een vervorming van het oorspronkelijke signaal, en dan kunnen er harmonischen ontstaan die niet in het oorspronkelijke signaal aanwezig waren. Bit-crushing voegt dan ook wat toe, net als een signaal door een diode-clipper om een distortion-effect te maken.

Laatst gewijzigd:
Waaarom zou je dit met een VST doen? Je kunt je bit depth, ofwel je samples toch beter vies maken in een dedicated audio editor? Zoals Audacity? Ik heb ooit Myriad voor dezelfde doeleinden gebruikt. Ging prima. Ik heb ooit gestunteld met die sonitex-stx nog wat plugin, klonk aardig, maar dat ding heeft een beetje teveel mogelijkheden naar mijn idee als je alleen je samples wat wilt reduceren.

Met bit-crushing krijg je een vervorming van het oorspronkelijke signaal, en dan kunnen er harmonischen ontstaan die niet in het oorspronkelijke signaal aanwezig waren. Bit-crushing voegt dan ook wat toe, net als een signaal door een diode-clipper om een distortion-effect te maken.
O je bedoelt dat ringende geluidje wat ontstaat en die hiss, wil het niet echt harmonieus noemen. maar goed.

Mijn reflex zou ook zijn om eerst naar de Decimort te grijpen.

Plogue heeft idd iets gelijkaardigs maar ik vind de plug-ins van D16 toch iets meer hands-on (en dus sneller resultaat geven) en dat is toch ook belangrijk...
Voor mij daarom ook Decimort 2

Waaarom zou je dit met een VST doen? Je kunt je bit depth, ofwel je samples toch beter vies maken in een dedicated audio editor? Zoals Audacity? Ik heb ooit Myriad voor dezelfde doeleinden gebruikt. Ging prima. Ik heb ooit gestunteld met die sonitex-stx nog wat plugin, klonk aardig, maar dat ding heeft een beetje teveel mogelijkheden naar mijn idee als je alleen je samples wat wilt reduceren.
Audacity is alleen handig als je samples gebruikt. Voor softsynths en dergelijke is een VST veel makkelijker uiteraard. Bovendien ben je veel flexibeler, en kun je parameters tweaken. Ik zou haast zeggen, waarom zou je het in Audacity doen?

Inderdaad - een plugin kun je op een los spoor zetten, je kunt automaten, dry/wet levels instellen, evt effecten later in de chain zetten ... in een editor is het alleen maar handig als je het over je totale mix wilt trekken en zelfs dan zou ik dat nog liever in mijn DAW doen met een plugin op mijn masterbus.

Ik heb deze van de week nog gekocht een ouwe akai simulator Akai S950, lekker voor op den drumzz

https://www.mathieudemange.fr/rx950-classic-ad-da-converter/

19 ballen

Mathieu-Demange-RX950-Classic-ADDA-Converter.jpg

Audacity is alleen handig als je samples gebruikt. Voor softsynths en dergelijke is een VST veel makkelijker uiteraard. Bovendien ben je veel flexibeler, en kun je parameters tweaken. Ik zou haast zeggen, waarom zou je het in Audacity doen?
Ik heb het hier uiteraard ook over samples, met een vst synthesizer wordt het een beetje lastig. Waarom zou je audacity gebruiken om je samples te halveren? Nou, omdat audacity dit daadwerkelijk voor je doet en een plugin gebruikt één of ander pseudo algoritme; ik heb geen bitcrusher plugin gevonden die ik goed vind klinken. En ik doe dit niet over mijn masterbus of wat dan ook, wellicht over een paar drum samples of over wat gesamplede akkoorden. Als ik mijn mix vunzig wil maken, gebruik ik daar wel een andere plugin voor, fabfilter saturn of izotope trash.

Laatst gewijzigd:
Back