Is 't wat? Audigy2 ZS Platinum Pro

Als je optisch uit moet voor weinig geld dan kom je snel op een dood spoor.

Phase 26 van Terratec
UA1D van Edirol(and)
M-audio transit

Maar die zijn nog niet helemaal wat je aangeeft dat je zoekt.

En met jack ingangen extra heb je de audiotrak maya.
(alleen is dat zo'n vaag merk waar je grote kans op problemen met drivers kan hebben)
Maar feedback.nl gooit het oude model eruit. Voor een leuke prijs dacht ik zo.

Wat ik wel kon vinden was het nieuwe model.
http://www.audiotrak.net/maya44mk2.htm

Ik heb dit hier aant volgen geweest, en vroeg me nou af of je al een beslissing hebt genomen ...
Misschien al éen gekocht?
If so please zeg effe wat je ervan vind, omdat ik ook nog twijfel of ik zo'n SB zou bijkopen ...

- take care - :kroon: :eureka:

Nou ik twijfel niet meer echt. Ik ga voor een Edirol DA-2496 of een Echo Gina24. Moet nog wel even doorsparen, maar dat zijn eigenlijk de enige overgebleven alternatieven voor Sonar en mijn overige wensen.
De DA-2496 kost 511 euro (Thomann) en de Gina 411. Mijn voorkeur gaat echter uit naar die Edirol:
Mic in met fantoomvoeding, optisch in- en uit. Breakoutbox met eigen voeding. etc.
Zal mijn ervaringen hier wel publiceren als het zover is.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Nou ik twijfel niet meer echt. Ik ga voor een Edirol DA-2496 of een Echo Gina24. Moet nog wel even doorsparen, maar dat zijn eigenlijk de enige overgebleven alternatieven voor Sonar en mijn overige wensen.
De DA-2496 kost 511 euro (Thomann) en de Gina 411. Mijn voorkeur gaat echter uit naar die Edirol:
Mic in met fantoomvoeding, optisch in- en uit. Breakoutbox met eigen voeding. etc.
Zal mijn ervaringen hier wel publiceren als het zover is.

deze kaarten zijn niet te vergelijken met de audigy.
de audigy is een synthesizer, effect processor en ad/da convertor.
de da-2496 en echo gina24 verzorgen eigenlijk alleen i/o. het zal dus muzikaal gezien weinig tot niets toevoegen ten opzichte van de cheap ass onboard geluidskaart die je nu hebt.

ik zou de snobistische opmerkingen over geluidskwaliteit niet zo serieus nemen. ooit gehoord van iemand die een tb303 weg deed omdat er teveel ruis in zit? die paar db verschil hoor je niet in je eindresultaat, en trouwens maakt het allemaal niets uit zolang je alles digitaal doet. het enige verschil zou je dan kunnen krijgen wanneer je van een analoge bron opneemt, of analoog uit gebruikt, maar zelfs dan is de ruis te verwaarlozen..

maarja, je moet kiezen wat je zelf wilt. als je al een studio vol samplers en effect processoren hebt, en als je superhoge eisen stelt aan geluidskwaliteit en alleen wat extra i/o wilt om apparatuur op aan te sluiten dan moet je voor zo'n dure kaart gaan die je net noemde. in alle andere gevallen zou ik zeker voor de audigy2 gaan.

de da-2496 en echo gina24 zijn een beetje zoiets als je paralelle poort of usb aansluiting, maar dan voor geluid. ze bieden je nauwelijks extra mogelijkheden.. alleen verbinding met andere instrumenten (iets dat alle geluidskaarten toch al doen). beetje duur dus als je daar meer dan 500 euro voor betaalt.

als je dan toch doorspaart, koop dan een kaart die -echt- iets extra's biedt ten opzichte van de audigy, zoals een pulsar of dsp factory. maarja het lijkt op dit forum allemaal tegen dovemansoren te zijn. de meeste mensen laten zich door marketingpiefs van fabrikanten en door opmerkingen van snobs leiden.

wouter

Origineel geplaatst door NiFF
deze kaarten zijn niet te vergelijken met de audigy.
de audigy is een synthesizer, effect processor en ad/da convertor.
de da-2496 en echo gina24 verzorgen eigenlijk alleen i/o. het zal dus muzikaal gezien weinig tot niets toevoegen ten opzichte van de cheap ass onboard geluidskaart die je nu hebt.
Dat is dus wat ik zoek, I/O. S/PDIF, en dan optisch. Mic. in met fantoomvoeding.

ik zou de snobistische opmerkingen over geluidskwaliteit niet zo serieus nemen. ooit gehoord van iemand die een tb303 weg deed omdat er teveel ruis in zit? die paar db verschil hoor je niet in je eindresultaat, en trouwens maakt het allemaal niets uit zolang je alles digitaal doet. het enige verschil zou je dan kunnen krijgen wanneer je van een analoge bron opneemt, of analoog uit gebruikt, maar zelfs dan is de ruis te verwaarlozen..
Nou ja, snobistisch. Dat durf ik niet te zeggen, misschien heb je wel gelijk. Alles digitaal doen, althans, zoveel mogelijk, dat wel.

Tja, en zo blijf je dus twijfelen. Dank je wel TiFF. :)

Maar goed, toch nog even waarom. Ik ben uitgegaan van Sonar, daar werk ik nu eenmaal mee. Sonar beveelt een aantal kaarten aan. (staan geen soundblasters tussen!) Dat was mijn startpunt. Ik wil zeker optisch in- en uit. Bovendien een break-out box om niet steeds onder mijn bureau te hoeven kruipen. Tja, en die microfoon ingan, wil ik toch ook wel heel graag. Uit bovenstaande blijft voor mij dan eigenlijk de DA-2496 als enige over. (Er zijn alternatieven, maar die zijn twee keer zo duur).

Origineel geplaatst door MSXUser
Nog iets over de nieuwe generaties kaarten van Creative: Meestal werken ze in het begin prima, maar na een half jaar tot een jaar begint de ellende. De ruis en andere bijgeluiden nemen enorm toe en de kaart is totaal ongeschikt om iets leuks mee te doen.
M'n oude SBLive is inmiddels zo gaar dat de bijgeluiden duidelijk hoorbaar zijn tijdens de iets zachtere passages. Nog even doorbijten en dan ga ik eens op zoek naar iets leuks van RME of M-Audio :)
Is dit trouwens wel waar? :confused:
Mijns inziens is Creative destijds wel begonnen om typische standaard multimedia kaartjes teb maken, en hebben een heel grote afzetmarkt gekend (ondanks de niet al te beste kwaliteit, maar daar lagen hun prioriteiten destijds niet helemaal).
Hierdoor hebben ze veel budgetten binnengerijfd, en bijgevolg meer kunnen inversteren in research & development van kwaliteitsvollere oplossingen en technieken. Hiervan hebben we nu de resultaten denk ik.
Niet oppperbest, maar zeker ook niet slecht.
Daarom: "Nog iets over de nieuwe generaties kaarten van Creative" ... ; moet dit niet "Nog iets over de OUDE generaties kaarten van Creative" zijn? Heb al een tijdje geen Creative meer gehad, maar twijfel toch aan je uitspraak MSXUser.
Over welk type had je het hier trouwens?

Nog 1 ding: persoonlijk vind ik dat je geen blunder slaat door zo'n Audigy2 te kopen: je hebt em tegen een budgetvriendelijke prijs (!), dus als ie na een tijd toch blijkt tegen te vallen of te degenereren, dan heb je geen al te groot verlies geleden denk ik. En in tussentijd heb je er toch heel wat aan gehad...

Als je geen PRO bent, zou ik aanschaf van zo'n Audigy toch overwegen ...

Grtz :kroon:

NiFF

We verschillen wellicht qua mening

Als synthesizer met soundfonts vind ik ze ongelovelijk blikkerig en kneuterig klinken. Dan nog heb je gratis VSTi's die soundfonts kunnen lezen.
Als effectenbak krijg ik kromme tenen zelfs met de KX drivers. Een el cheapo FX doet het dan nog beter. En gratis VSTfx nog vele malen beter.
Als AD/DA zijn ze middelmatig en under par als je ze vergelijkt met 2x zo dure kaarten.

En ik zou hier nooit niemand niet een Audigy aanraden behalve voor games. Niet als snob maar puur uit eigen ervaring.
Met de Terratec EWS64XL moest ik toen ook goede dingen kunnen maken. Maar vergeet het maar, als hij al stabiel was dan was het nog een geklooi van hier tot Tokio om er wat fatsoenlijks uit te krijgen. Het geluid was goed maar voor de rest m'n grootste miskoop ooit.

En als je die ruis niets uitmaakt ga dan voor een oudere Soundblaster. Of een Philips of zo.
Die zijn nog goedkoper en bieden nog veel meer mogelijkheden. Daar kun je ook gewoon Reason of whatever op draaien en het klinkt OK.

En als je meer eisen stelt en daar voor wilt betalen waarom dan niet de snob uithangen en die duurdere soundkaart scoren. Als je er plezier van hebt dan lijkt me dat een hele goede reden.

ik ga alleen maar af op mijn eigen oren..
Ik heb niet voor nix een nieuwe geluidskaart gekocht toen ik echt goede opnames wilde gaan maken. Ik had eerst een SBLive Platinum maar na aanschaf van een M-Audio delta44 (echt niet duur te noemen) merkte ik veel verschil in geluidskwaliteit. Het klinkt veel helderder, voller en dynamischer. Spijt me zeer, maar SB gebruik ik niet voor opnames/producties. En dat heeft niets met de naam SB te maken, dat zal me een worst zijn!

gr
Arv

als je dan toch doorspaart, koop dan een kaart die -echt- iets extra's biedt ten opzichte van de audigy, zoals een pulsar of dsp factory. maarja het lijkt op dit forum allemaal tegen dovemansoren te zijn. de meeste mensen laten zich door marketingpiefs van fabrikanten en door opmerkingen van snobs leiden.

wouter [/B]

Pulsar of dsp factory die laatste kan je zoal kopen die is inmiddels al zo oud ik heb hem al met regelmaat voor minder dan 200 euro voorbij zien komen en pulsar is ook al behoordlijk achterhaald...

Ik geef je gelijk wanneer je zegt dat er geen mogelijkheden op de dure audiokaarten zitten...daar heb je plug ins voor...de duurste hifiversterkers hebben vaak maar een knop(aan of uit))) en een aparte voor versterker...sony/realistic en nog wat andere merken bieden vaak veel voor weinig...maar de kerncomponenten zijn altijd het duurste en daar gaat het om...je effecten en sampler kunnen geweldig zijn en de meegstuurde softwware helemaal super maar het gaat om de kern en de hoofdzaak voor een geluidskaart is het zo realistisch mogelijk doorgeven van muziek...
Het is net als met isoleren maar duur is vaak goed...en wat er niet op zit kan ook niet kapot...

soundblaster is leuk om te beginnen , iedereen leert fiesten met zijwieltjes...
Vraag je dus terdege af of je hele eisen pakket echt wel realistisch in je budget past...zo niet koop dan die soundblaster maar en ach misschien hoor jij het niet...

onthoud een ding het gaat om de kok niet om de keuken...

Uit bovenstaande blijft voor mij dan eigenlijk de DA-2496 als enige over.
Origineel geplaatst door Bobby
En heb je em gekocht? :eureka:
Nee, heb 'm nog niet. Moet nog ff sparen, zal wel jan of feb worden. Maar mijn besluit staat wel vast: DA-2496

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
De Audigy roeleert de pan uit.

Ik dacht het niet. Klinkt net niet slecht en heel erg gekleurd.
Dit is een typische game-audiokaart. Om muziek te maken is dit de grootste miskoop die je kan bedenken.

Hét alternatief voor deze kaart is de Terratec DMX6 Fire.
Op alle gebied scoort die beter en heb na wijs beraad en grondig onderzoek deze kaart voor "thuisgebruik" gekocht.
Het is nu éénmaal zo dat deze kaart wonderwel véél beter klinkt dan vele andere, vaak duurdere kaarten, zeker als je de prijs in acht neemt : 200 à 250 euro.
Bovendien is de Terratec DMX6 Fire voorzien van behoorlijk wat aansluitingen, inclusief RIAA voorversterker. (hetgeen op geen enkele andere interface te vinden is !)
Das ook duidelijk uit tal van vergelijkende tests die je op het internet kan vinden.
Ik zou wijselijk van de Audigy wegblijven, toch als je een min of meer eerlijke high-end klank verwacht.
Wel is het zo dat je goed uit je doppen moet kijken inzake compatibiliteit met je moederbord.
De Terratec gedraagt zich geweldig met Intel-chipsets. Met Via ,Sis of KT heb je echt installproblemen en is deze kaart eerder een ergernis dan een deugd. Dat ligt dan niet zozeer aan de kaart zelf, dan wel aan het moederbord waarmee je werkt.
Maar als je van plan was om meer dan 500 euro uit te geven, komen er natuurlijk alternatieven zoals de DA2496 in aanmerking.
Echter, voor 600 euro zet je nu al wel 2X M-audio Delta 1010 LT in cascade waardoor je reeds 20 in en outputs hebt...
Je hebt dan wel een breakout-kabel ipv box, maar meestal zijn die 19"racks niet meer dan lege dozen waarop een aantal connectors zitten gemonteerd...

Laatst gewijzigd:

ik gebruik al meer dan 10 jaar soundblasters en heb nog nooit spijt gehad na het kopen van een nieuwe versie

wouter

haha, van welke planeet kwamen die soundblasters? :)
ja, en je krijgt een enorme lading ruis op de line-in!
en een latency van 750 ms in Cubase !!
kortom in Cubase kreeg je er echt nix meer voor elkaar zonder die kX drivers...
oowh en had ik dat gezeik met die VIA chipsets al genoemd?? (haper haper stotter stotter)
en die soundfonts en effecten, tja.....daar hebben we nu wel VST techniek e.d. voor.

kortom, ben ik ff blij met m'n Audiophile, die is vele malen beter op al deze fronten
en spelletjes? die werken prima.

(ps slaat op sblive van paar jaar terug, 3.1 ofzo)

Origineel geplaatst door Bahamut
en een latency van 750 ms in Cubase !!

ik heb nochtans *maar* 45ms latency gemiddeld in cubase met men SB Live platinum ...

nuja, die maar is ook een beetje misplaats, want da is een latency om van te kotse als ge et mij vraagt ... ma toch, alvast geen 750ms ier :P

Heb zelf ook een Audigy kaartje, maar ik moet zeggen als t puur om muziek te doen is, gewoon voor een andere kaart gaan. Het is leuk, het is grappig, maar als ik in windows de line-in aanzet wordt ik gek van de ruis. Net als met opnemen, t werkt wel, t kan ook wel, maar het is net niet wat je wil.

Latency heb ik overigens weinig last van (10ms sommige programma's 7ms). En de extra's die erbij zitten zou ik t niet voor doen (die afstandsbediening heb ik welgeteld 1x gebruikt, maar vanuit de bank de dvd-speler opendoen en dan toch nog naar de computer lopen om de dvd te verwisselen heeft niet zoveel zin toch?)

Voor gamen isset wel weer leuk, met al die EAX-zooi die erbij zit, surround en dat soort dingen. Maar ik weet wel dat ik voor audio-opnames graag iets anders wil..

Kwam hier ff terecht en dacht.. mm ..interessant..
Als ik dit allemaal zo lees, moet ik me zeker aansluiten bij NiFF..
Zelf wil ik het volgende erover zeggen:
Als je +/- 500 euro uit wil geven, dan kun je beter investeren in iets dat gelijk iets is van hoge kwaliteit en wat eventueel uit te breiden is.
Voor die prijs kun je een creamware Luna 2 kaartje kopen, dit zijn de specs :
CREAMWARE ,LUNA II PCI recordingcard , 3 Sharc DSP's, 2xanalogue-I/O, 2x digital-I/O, 24-Bit / 96 kHz, Z-Link forLuna 2496 I/O Box (8 Analog-I/Os), driver for ASIO 2.0,EASI, DirectSound, MME, tripleDAT, GigaSampler, OMS, SoundManager MIDI Interface
Bij Thomann kost dat: EUR 411,-
Ok, er zit geen microfroonaansluiting op wat je graag wil, maar ja, dat kan via je Mackie...
Voor meerdere ingangen en uitgangen kun je een Zlink aanschaffen,2496 I/0 box met 8 I/O...
Het grote voordeel van een creamwarekaart is, of je nou een Luna2, pulsar2, powerpulsar of Scope Sp neemt, dat het signaal, zowel audio als midi, compleet routable is. Het is gewoon een soort van virtuele patchbay...
En het geluid is gewoon super...
zeer interessant dus, aldus een zwaarverslaafde creamware gebruiker :)
Hopelijk dat ik je keus hiermee niet nog moeilijker maak dan het al is, maar ik zou het wel weten :)
Succes ermee verder

Origineel geplaatst door wauxar
Als je +/- 500 euro uit wil geven, dan kun je beter investeren in iets dat gelijk iets is van hoge kwaliteit en wat eventueel uit te breiden is.
Sluit ik me helemaal bij aan!!!!

Het grote voordeel van een creamwarekaart is, of je nou een Luna2, pulsar2, powerpulsar of Scope Sp neemt, dat het signaal, zowel audio als midi, compleet routable is. Het is gewoon een soort van virtuele patchbay...
Ook helemaal waar....... en dat routen gaat echt ontzettend ver!!!! Uiteraard latency-free, zonder belasting van je CPU, en bovendien kun je ook nog de nodige effecten, mixers, synthesizers en dergelijke op die DSP's draaien en naar believen inpluggen op een willekeurig punt in de signaalweg. Maar je gaat de volstrekt vrije routing pas echt waarderen wanneer je gaat uitbreiden: bijv. creamware-kaartje erbij prikken, en die integreert vervolgens naadloos met de rest van je systeem. Externe multi-I/O-convertor aangesloten? De input/outputs staan klaar om naar je wensen via een grafische interface te routen naar een willekeurige bestemming. Etc.... Echt jammer dat Creamware eigenlijk nergens duidelijk maakt wat de basis-voordelen van hun systeem zijn (hun marketing is werkelijk historisch slecht!!!!!), want die voordelen steken IMO echt mijlenver uit boven hetgeen de concurrentie biedt.
Misschien ga ik zelf nog wel 's een 'What is Creamware'-pagina op internet slingeren met screenshots en dergelijke, want iets basics als schermafbeeldingen van het Creamware Routing Window (wat voor mij 1 van de vele doorslaggevende argumenten was!) zijn nergens te vinden op de site van Creamware!!!!

Nee, ik werk niet bij Creamware! (dan zou de marketing wel beter zijn :) )

Creamware maakt fantastische apparatuur, maar ik vind het erg steriel en digitaal klinken.

Heb nooit de Zarg synths geprobeerd moet ik er wel eerlijk bij zeggen.

Origineel geplaatst door wauxar
CREAMWARE ,LUNA II PCI recordingcard , 3 Sharc DSP's, 2xanalogue-I/O, 2x digital-I/O, 24-Bit / 96 kHz, Z-Link forLuna 2496 I/O Box (8 Analog-I/Os), driver for ASIO 2.0,EASI, DirectSound, MME, tripleDAT, GigaSampler, OMS, SoundManager MIDI Interface
Bij Thomann kost dat: EUR 411,-
Ok, er zit geen microfroonaansluiting op wat je graag wil, maar ja, dat kan via je Mackie...
Voor meerdere ingangen en uitgangen kun je een Zlink aanschaffen,2496 I/0 box met 8 I/O...
En het geluid is gewoon super...
zeer interessant dus, aldus een zwaarverslaafde creamware gebruiker :)
Hopelijk dat ik je keus hiermee niet nog moeilijker maak dan het al is, maar ik zou het wel weten :)
Succes ermee verder
Tja, dat ziet er echt niet verkeerd uit. Echter, die extra I/O (Break out box) kost ook nog eens ruim 300 euro's.
Optisch in/uit zit er niet op. En worden WDM drivers ondersteund? (Sonar dus)

Denk toch dat ik bij de Edirol blijf, zeker na een aantal reacties van medeforummers, via de zoekmachine, te hebben gelezen.

In elk geval bedankt voor de reactie(s)

Back