Computer te sloom / wat upgraden ?

Henri/etgin303

Ouwe rot
Ola,

Ik wil mijn computer upgraden, omdat ik denk dat ie toch iets te sloom is voor meerdere plugins tegelijk...
Kan pak 'm beet 20x stylus openzetten, geen probleem...
Als ik bepaalde softsynths (Albino b.v.) tegelijk aanzet krijg ik toch wel erg snel mijn VST-powermeter (CubaseSX-F12toets) tegen het rood aan. Volgens mij de bovenste meter, is volgens mij CPU arbeid.

Heb een Pentium IV 1,7 GHz 400 Mhz bus, met 512 MB ram + delta1010 en harddisk is snel genoeg. Zal het veel helpen als ik upgrade naar een 2,6 of misschien 3 Ghz (indien mogelijk op mijn moederbord).

Kan het zijn dat sommige softsynths slecht geprogrammeerd zijn ? Klein voorbeeld, die gratis supersaw synth P8 geloof ik, die vreet helemaal veel CPU kracht...

Wat moet ik doen ?

Gr. Hen3

1,7 GHz is niks te weinig hoor !!
Ik zou eerder denken aan een fijn extra plakje geheugen van 512 MB, zeker als je veel werkt met samples, of sample-based softsynths. (kweenie of albino er ook zo1 is....)
ff simplistisch verwoord:
hoe groter het werkgeheugen van je comp, hoe meer samples er tegelijk in het mem passen (logisch hè !)

Hee Henri,

wat je zegt klopt op veel fronten; veel VSTi's zijn 'minder efficient' geprogrammeerd. Neem van gemmetje aan dat die extra 512 MB helpen, en verder moet je je pc goed tunen. Er zijn vele tips op deze site te vinden over tunen. Maar begin bijvoorbeeld, voordat je muziek gaat maken met alles te stoppen dat voor het muziek maken zelf overbodig is. Dus virusscanner uit, screensaver uit etc.

succes, dude!

Windows zo strippen dat ie echt niets overbodigs laad. Dus ook geen "Ik ga naar grijs tinten faden als ik het afsluiten boxje op roep"-troep

Vet hacken in de registry! :) Ik begin er niet aan, maar ik heb systemen gezien die sneller zijn als ik 's nachts. ;)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Windows zo strippen dat ie echt niets overbodigs laad. Dus ook geen "Ik ga naar grijs tinten faden als ik het afsluiten boxje op roep"-troep

Vet hacken in de registry! :) Ik begin er niet aan, maar ik heb systemen gezien die sneller zijn als ik 's nachts. ;)

Hoe je de (zeer nuttige) door JB omschreven dingen doet, zie je dus ook op www.musicxp.net ;)

Met tunen maak je systeem iets sneller en veel stabieler.
Maar als je al zoveel kan draaien zul je daar al vast wel wat aan gedaan hebben.

Je kunt ook nog overclocken en met een beetje durf kun je daar vast wel 2Mhz van maken.

Maar als je duur wilt doen dan kun je je CPU upgraden. Weet niet of een 3Ghz past in jouw moederbord maar Intel heeft pas de prijs met 35% verminderd. En nog een extra reepje erbij prikken en dan heb je volgens mij wel het maximale uit wat je computer kan zeg maar. En wie weet dat je met hyperthreading ook nog wat winst kan behalen.

En van die software klopt ook wel. Zolang ze dat niet goed optimaliseren (of ze hebben dit al optimaal gedaan) dan houdt het klaarblijkelijk snel op. Lijkt me niet meer dan normaal. Met een synth weet je ook hoeveel stemmig die is en dan houdt het op.

Bedankt al voor snelle respons!

Bedankt al voor snelle respons!

Hey computernerds,

hmm, kijk dat zjin tips waar ik wat aan heb... kzal zeker ff gaan kijken op die site!
overclocken e.d. heb ik dus echt geen bal verstand van! Weet aardig wat van computers af maar dat gaat mij te ver.
Kom niet aan mijn bios e.d. hahaha. Ben blij dat mijn setup voldoende tot goed draait na veel uitzoekwerk en instelwerk :)

Dus is begrijp dat het vrij weinig met mijn processor te maken heeft ? Ik weet wel dat mijn moederboard te upgraden is.
Het was PC-prive project en voor dit moederbord moest ik meer betalen... Kzal het type eens opzoeken op de bon!

Thanks guys!

overclocken kan ik je NIET aanraden !
Tenzij je verschrikkelijk goed weet waar je mee bezig bent, kan dit nl nogal eens ten koste gaan van de stabiliteit van je systeempje. En juist stabiliteit is iets waar je errug happy mee bent als je zit te muzieken

ja voor overclocken moet je wel wat ervaring in huis hebben
simpele tweaks zijn gewoon bij je system in control panel aan te veranderen
zo kan je hem op best preformance zetten .. ben je in 1 keer al die grafisch troep kwijt
( je zet het ook zo weer aan hoor)

maar probeer ook te bouncen
of gebruik anders FX freeze om sporen met restore functie te bouncen ...

er zijn legio mogelijkheden
die cpu is iig behoorlijk
ik draai een 1,3 celi op 100 mhz en die kan het allemaal nog redelijk bij houden

succes !

Pas wel op met het tunen van je pc op basis van de tips van musicxp.net. Ik heb zopas alles netjes toegepast, inclusief de ACPI's uitschakelen en de boel op "standard pc" zetten... resultaat: pc-crash.

Ik heb alles opnieuw geïnstalleerd en op het moederbord oa. de interne soundcard gedesactiveerd + alle WINXP toeters en bellen afgezet en mijn P4 (1,9Gh) werkt prima met mijn Tascam usb-soundcard, zelfs met maar 256 meg ram. Ik beperk me uiteraard in het gebruik van softsynths e.d. Geef mij maar de real thing!!

groetjes

:doei:

als dat een 400mhz bus is. hang je.
daar kan je echt geen 533mhz cpu op zetten.
en 3 gig is 800 en 3.06 gig is 533, geen 400mhz bus

Laatst gewijzigd:
De vraag is wil je 230 euro voor een 2800Mhz of 288 euro voor een 3Ghz betalen.

Daar haal je theoretisch 76% meer performance mee. Als het in je moederplank past tenminste. Daar tweak je niet tegenop. (zelfs ik niet *kuch*)

Origineel geplaatst door Chille
Pas wel op met het tunen van je pc op basis van de tips van musicxp.net. Ik heb zopas alles netjes toegepast, inclusief de ACPI's uitschakelen en de boel op "standard pc" zetten... resultaat: pc-crash.

Ik heb alles opnieuw geïnstalleerd en op het moederbord oa. de interne soundcard gedesactiveerd + alle WINXP toeters en bellen afgezet en mijn P4 (1,9Gh) werkt prima met mijn Tascam usb-soundcard, zelfs met maar 256 meg ram. Ik beperk me uiteraard in het gebruik van softsynths e.d. Geef mij maar de real thing!!

groetjes

:doei:

je moet ook acpi voordat je gaat installeren uitzetten
niet nadat je al een installatie hebt gedaan ...

Origineel geplaatst door fuse
De vraag is wil je 230 euro voor een 2800Mhz of 288 euro voor een 3Ghz betalen.

Daar haal je theoretisch 76% meer performance mee. Als het in je moederplank past tenminste. Daar tweak je niet tegenop. (zelfs ik niet *kuch*)

fuse

kan je een cpu met 533 FSB op een 400 FSB MB draaien
volgens mij moet het kunnen .. je gebruikt gewoon niet de maximale breedte van de FSB van CPU
Enige wat ik me kan voorstellen is dat de multiplyer het niet haalt

wat weet jij hier van ?

Origineel geplaatst door MadR
fuse

kan je een cpu met 533 FSB op een 400 FSB MB draaien
volgens mij moet het kunnen .. je gebruikt gewoon niet de maximale breedte van de FSB van CPU
Enige wat ik me kan voorstellen is dat de multiplyer het niet haalt

wat weet jij hier van ?

dit kan !

een tijdje geleden heb ik met m'n broer 'n systeempje in elkaar geschroefd, waarbij de winkel ons het verkeerde mobo meegegeven had. de processor deed niet moeilijk, het geheugen wel (maar dat was 'n dual-channel verhaal, niks met dit topic te maken dus)

het in eerste instantie meegegeven mobo had 'n lagere fsb als het bedoelde mobo (later wel omgeruild)

Origineel geplaatst door Chille

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de tips van musicxp m.b.t. het register ook voor 'n groot gedeelte links heb laten liggen........

TYPE MOEDERBORD:

ASUS P4B533/Intel 845E/DDR

Wat kan hier nog voor andere processor op ?

Heb trouwens een 1,8 Ghz processor...

Enne, wat kost een 512MB DIMM PC2100 DDR geheugenuitbreiding ?

ADIOS!

Back