'fase probleem' Andromeda

Da Fransz

Floorfiller
Sinds korte tijd ben ik ook de gelukkige eigenaar van ene Andromeda. Ik loop echter tegen het volgende probleem aan:
Waneer een (bass)patch is opgebouwd uit 2 oscillatoren klinkt de patch tijdens afspelen van m'n sequencer niet continu hetzelfde: het lijkt dat de oscillatoren in en uit fase geraken.
Nu dacht ik dat dit met de hard-sync knop op te lossen was: de oscillatoren starten dan in dezelfde fase op hetzelfde moment. Dit lost mijn probleem echter niet op. Verder zitten er, voor zover ik kan nagaan, geen lfo modulaties in de patch.

Wie van de 'andy experts' op dit forum kent het probleem of weet hoe ik het kan oplossen???

Groet,
Frans

zijn het niet gewoon 2 oscillatoren die t.o.v. elkaar ontstemd zijn ?? dan krijg je een zwevend efect...

Ze zijn inderdaad onstemd tov elkaar. Aleen zouden korte noten dan toch allemaal hetzelfde moeten klinken?

Als je voor allebei de osc dezelfde toonhoogte hebt gebruikt en ze alleen lichtjes hebt gedetuned
krijg je inderdaad dat zweefeffect(phasing) zowiezo is het niet aan te raden om in het laag met fasenverschillen te werken.
Dit effect kun je veel beter gebruiken op strings en of leads.

Analoge oscillatoren worden meestal niet (of nooit?) gereset bij een nieuwe noot, ze blijven continu doorlopen ook als je niets hoort, dus als je detuned dan zit je dus bijna altijd op een ander punt in de fase bij het begin van de noot.

LOL! hahaha.....hiervoor heb je nou zoveel geld betaald: analoge synthese! ;)

ohgod..dit doet me denken aan de reactie van veel mensen als ze voor het eerst een echte TR909 uit een mixer horen komen......."is dit alles?" .... mensen hebben in hun hoofd een soort van ideaal beeld geschapen van alles wat vintage en analoog is, en dat klopt meestal niet echt met de werkelijkheid..

enniewee....Pim weet vast wel een manier om de osc's in phase te locken op de andromeda..is daar niet een setting voor ergens?

Origineel geplaatst door olafmol
LOL! hahaha.....hiervoor heb je nou zoveel geld betaald: analoge synthese! ;)

Dat wordt dan maar weer verkopen....8o)

Tis niet m'n eerste analoog. Ik heb de andy juist gekocht omdat het door de digitale aansturing juist mogelijk moet zijn analoge klanken te te maken die tegelijkertijd een 'constant karakter' hebben.

Origineel geplaatst door olafmol
enniewee....Pim weet vast wel een manier om de osc's in phase te locken op de andromeda..is daar niet een setting voor ergens?
[/B]

Ik dacht dus dat dit de hard sync instelling is. Klopt dit....? Pim, Rob, anyone?

ik zou gewoon maar 1 osc gebruiken voor bass sounds als het echt continu vet moet klinken en erin moet hakken zonder zwevingen.

ik heb zelf een paar bass sounds gemaakt op Andy met 1 osc.maar als je per se met 2 wil werken kan je bij de presets even afkijken hoe ze het daar gedaan hebben.

hard sync is dat niet gewoon dat de ene vco de andere moduleert ?
of tewel er komt maar 1 toon uit ?

voor de rest klinkt dit allemaal erg normaal .. zeker als ze dezelfde toonhoogte hebben ..
ik zou ze gewoon 1 octaaf laten verschillen ..

Origineel geplaatst door synthmann
ik zou gewoon maar 1 osc gebruiken voor bass sounds als het echt continu vet moet klinken en erin moet hakken zonder zwevingen.

ik heb zelf een paar bass sounds gemaakt op Andy met 1 osc.maar als je per se met 2 wil werken kan je bij de presets even afkijken hoe ze het daar gedaan hebben.

Wat dat betreft zijn Juno/SH octave divide suboscs weer ideaal.

weet je zeker dat je geluid niet ergens door wordt gemoduleerd ? check de modulatie-matrix....als je je geluid gemaakt hebt vanuit een preset,heb je dikke kans dat er ergens een filter of velocity modulatie wordt gebruikt.....ook onder dynamics kunnen instellingen staan die je geluid beïnvloeden....
en ik weet niet welke golfvormen je gebruikt hebt,maar er zit ook pos en neg saw op,misschien kun je daar wat mee experimenteren ?
anders moet je 's proberen om allebei de waves omhoog of omlaag te tunen....dit levert soms ook verschillen op...

en voor de rest : als je dat analoge karakter ff niet kan gebruiken,kun je altijd nog samplen....:D

thnx...

Ik heb 'm nog niet zolang dus ken hem nog niet door en door, dione.
Voor zover ik kon nagaan kon ik geen modulaties ontdekken (ben idd uitgegaan van ene preset).
Ik zal nog eens gaan kijken bij de dynamics instellingen.

Origineel geplaatst door Da Fransz
thnx...

Voor zover ik kon nagaan kon ik geen modulaties ontdekken (ben idd uitgegaan van ene preset).

misschien stomme vraag, maar heb je je effecten uitstaan?

ook nog wat anders, rechts heb je een potmetertje staan waar je mee kunt pannen.

bassen zijn beter mono te mixen en met dat panpotje kun je de l. of r. kiezen.

overigens vraag ik me af welke preset je gebruikt.

ik heb ook een andromeda maar tot nu toe geen fase kunnen ontdekken.

thnx...

dus gewoon alle 'mod' knopjes uit doen....eentje die ik zelf ook vaak over het hoofd zie is de meest rechtse,boven de pan en output level draaiknoppen....die zorgt er vaak voor dat je geluid van links naar rechts gaat,als je een mono geluid gebruikt dan kan dat zorgen voor vreemde verschillen....lijkt wel wat op wat jij beschrijft...( en wat Errol net beschreef...)

je zegt dat je hem nog niet zo lang hebt
bij aanschaf waren bij mij de oscilatoren niet voldoende stemvast vond ik. ik heb daarom de truk geprobeerd die bij de code404 side gegeven werd:normaal opstarten en tunen zoals altijd. goed warm laten worden(b.v. 2 uur ) en daarna opnieuw opstarten ( met de een of andere softbutton ingehouden, zie handleiding) en de tuningtables gereinitialiseerd. daarnaast heb ik background tuning altijd uit staan, alleen temp.tuning staat aan !.en voor snelle basspatches stel ik onder engine optimizer altijd in op fast oscillator frequentie.sindsdien blijft hij heel netjes in tune en reageerd veel accurater op snelle sequensjes(daarvoor leek het alsof hij naar een toon toegleed als ik snel speelde.
daarnaast kun je voor een strakke bass misschien beter 1 oscilator met eventueel sub oscilator gebruiken. maar als je er perse twee wilt gebruiken dan stem ze gelijk (denk ook aan de fine en finer tunes die beiden op 0 moeten staan) dan zou er practisch geen zweving moeten zijn . daarna pas eventueel die sync aanzetten.
misschien handig als je begint vanuit de default patch te werken en ervoor zorgt dat ook het modulatiewiel op 0 staat.

bedankt voor de antwoorden allemaal.

Na uitproberen van een aantal tips geloof ik dat mijn probleem te wijten was aan de oscillatoren die die tov elkaar gedetuned waren.

bedankt voor de antwoorden allemaal.

Na uitproberen van een aantal tips geloof ik dat mijn probleem te wijten was aan de oscillatoren die die tov elkaar gedetuned waren.
Kun je een stukje geluid hier posten? Dan herkennen andere mensen misschien dit probleem en leren we dus allemaal van je probleem! :)

Hoi,

Tijd voor een masterclass training ;)

Hetgeen wat gebeurt in de Andromeda gebeurt met veel analoge synth.
De start fase van de oscillator is namelijk willekeurig.
Digitale oscillators hebben vaak de mogelijkheid wel om deze start fase vast te zetten.
Bij de Andromeda kan dat niet, dus eventueel de tweede oscillator een octaaf hoger zetten of "vet" detunen.

Groeten,

Rob

Back