electronische albums die je over de streep hebben getrokken om ook zoiets te gaan wil

bliepertronic

Vintage kloon
in de ban
electronische albums die je over de streep hebben getrokken om ook zoiets te gaan wil

uiteraard komen dan alle bekende helden in no time weer eens langs... vangelis, shulze, tangerine dream jj jarre...

en iets veel onbekenders al zullen een flink aantal leden hier wel gelijk ja natuurlijk duie staat ook al 40 jaar bij mij in de kast (als ie niet op de draaitafel ligt)

Bij mij was het de docu dream of wires die mij het zetje gaf om een synthesizer aan te schaffen.
Maar een paar albums die wel belangrijk zijn geweest en waarvan ik wel dacht "zulke muziek wil ik ook nog wel 'ns maken" zijn pink floyd atom heart mother en dark side of the moon, zero seven simple things en vooral future sound of london lifeforms.

Ja....oud en grijs, dus het begon al eind jaren 70 met o.a.

Jean Michel Jarre - Oxygen (1976)
Jean Michel Jarre - Equinoxe (1978 )
Vangelis - Spiral (1977)
Vangelis - China (1979)
David Bowie - Heroes (1977), met name de instrumentale 2e helft.....met Brian Eno op de spacey synths.

Dan de jaren 70/80 Disco en Synthpop. Te veel. Vooral losse tracks.
Met een ere plekje voor Ben Liebrand en zijn mixes (In the mix, Grand mix etc.)

Tenslotte begin jaren 90. Toen ik eindelijk tijd en geld had....

Naast de House en Techno ook de tijd van een hele reeks Ambient en Downtempo klassiekers (meer mijn ding).
https://rateyourmusic.com/list/Yotimi/top_100_electronic_albums_of_the_90s/

Waaronder:

The KLF - Chill Out (1990)
The KLF - The White Room (1991)
Orbital - Orbital (1993)
The Future Sound of London - Lifeforms (1994)
Global Communication - 76:14 (1994)
Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992)
Aphex Twin - Selected Ambient Works Volume II (1994)
Biosphere - Microgravity (1992)
Biosphere - Patashnik (1994)
The Black Dog - Spanners (1995)
Autechre - Amber (1994)

en een ere plekje voor Pete Namlook en zijn label FAX +49-69/450464
zowel eigen werk als (samenwerkingen met) anderen......
Moge hij rusten in vrede.....hij heeft heel veel moois nagelaten.

En met terugwerkende kracht ook nog de nodige artiesten en albums waaronder Klaus Schulze, Tangerine Dream, Kraftwerk.

Laatst gewijzigd:
Niks albums, bij mij komt het door games.

Bij mij kwam de interesse in synthesizers niet door een album met typisch elektronische muziek (uit de 70's), maar door een met progressieve psychedelische rockmuziek (uit 1969). Maar echt over de streep getrokken werd ik pas toen ik vele jaren later iemand helemaal te gek live op een Roland synthesizer had zien / horen spelen.

Het gaat om het album Ummagumma (uit 1969) - een dubbelelpee met een live- en een studioplaat. Mogelijk is dit album ook een belangrijke reden geweest dat ik interesse ben gaan krijgen in (progressieve) psychedelische rockmuziek. Ik draaide vrijwel uitsluitend de liveplaat van Ummagumma met nummers zoals "A saucerful of secrets" en "Careful with that axe, Eugene". Het zijn nummers die minder 'gepolijst' zijn dan de nummers die we later kennen van Pink Floyd. Uit een periode dat de groep aan het experimenteren was met andere nummers dan voorheen (met een dominerende Syd Barrett), met nieuwe geluiden en simpele teksten, nadat (zanger, gitarist, componist en kunstenaar) Syd Barrett de band verlaten had. De band had hem er graag bijgehouden, maar hij was door zijn toenemende drugsgebruik en de daarmee samenhangende problemen niet meer te handhaven.

Het zijn nu niet meer mijn meest favoriete nummers van Pink Floyd, maar daarmee is mijn interesse voor deze band wel begonnen.

Pink Floyd - A saucerful of secrets (live)
[begin bij 6-7 min. met luisteren als je het nummer te lang vindt om het helemaal af te spelen]

Pink Floyd - Careful with that axe, Eugene (Live at Pompeii)
[een psychedelische trip met het hartverscheurende gekrijs van Roger Waters die door merg en been gaat]

Heel eerlijk was dat voor mij de gastmusikant op het eerste album van mijn bandje destijds. Hij kwam wat extra soundeffects toevoegen met een Korg MS-10 en een Roland Space Echo. Ik zat zelf in de (extremere) metal hoek waar destijds synths "not done" waren, maar was wel erg geïntrigeerd door dat gekke apparaatje. Daardoor kwam ook de kennismaking met Hawkwind. Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies welk album het als eerste was, maar ik was dol op de spacegeluiden (Mellotron! VCS3!).

Puur elektronische muziek vond ik toen nog niet veel aan, ik vond vooral het instrumentale karakter daarvan over het algemeen lastig (ik was zelf zanger dus lag mijn focus daar ook meer op). Het album wat dat veranderde was Leftism van Leftfield en dan met name Open Up met Johnny Rotten. Daardoor besefte ik dat elektronische muziek ook erg leuk kan zijn... :D

Ik luister graag naar de spacerock van Hawkwind...

Niet alle fans van Tangerine Dream zijn weg van het album "Zeit" uit (1972), maar ik vind "Zeit" juist tot hun beste albums horen. En wie liefhebber is van de VCS3 zal dit album zeker ook interesseren denk ik.

... met nummers zoals "A saucerful of secrets" en "Careful with that axe, Eugene"....

Triggert mij voor nog een mooie reeks:

Pete Namlook en Klaus Schulze (en soms anderen):
The Dark Side of The Moog serie (I t/m XI)
met verbasterde Pink Floyd titels zoals "Carefull with that Axxe"

https://www.discogs.com/artist/29599-The-Dark-Side-Of-The-Moog

Nummer 1 uit de reeks
Pete Namlook & Klaus Schulze - The Dark Side of the Moog [Wish You Were There]

Toch nog even een aanvulling; innervisions van stevie wonder.
Misschien niet het meest voor de hand liggende lptje maar het was vooral de sound die hij door medewerking van Malcolm Cecil en Robert Margouleff ontwikkelde op die plaat.
Mooie combi van funky soul en synthesizers.
Wie ik ook een beetje vergeten was: moody blues met de lp's eind jaren 60 en begin 70.
Zo lekker met Mike Pinder op het mellotron ook.

Bij mij kwam het vooral door de muziek van de eerste reeks "Cosmos" met wijlen Carl Sagan. Een compilatie van klassiek en elektronisch.

Vanaf toen ben ik pas gaan zoeken naar synthesizers want ik had al lang een buffetpiano om op te oefenen voor de muziekschool.

Laatst gewijzigd:
Klaus Schulze 'Dig it', alles van het Yellow Magic Orchestra, veel van Stevie Wonder, de Fairlight op de albums van Kate Bush, en

R-212384-1182814683.jpeg.jpg

Ik was altijd wel gek op electronische muziek, maar voor mijn gevoel lag het zowel qua skills als qua apparatuur buiten mijn bereik. Toen ik deze bak teringherrie (en dat bedoel ik op een positieve manier, ik was jarenlang echt gek op hardcore) hoorde en eens met een schuin oog naar mijn Amiga keek dacht ik ... dat kan ik ook!

Laatst gewijzigd:

Back