Andere hobbys?

benieuwt wat je er van vind en mocht je iets maken show me! altijd leuk om te zien wat andere met mijn tool kunnen doen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb

je kan het prima gebruiken voor een video ja maar het is vooral bedoelt als een live tool, je kan met midi signalen presets wisselen of values aanpassen in combinatie met live audio reactivity input

Klinkt veelbelovend!
Ik maak graag video's voor mijn muziek (muziek op youtube hoort bewegende beelden te hebben, niet een foto oid) en gebruik dan vaak psychelische fractal achtige beelden als backdrop of overlay.
Het is dus perfect als het op audio reageert :D

Wel interessant te zien wat hier allemaal gepost wordt. Volgens mij zit het halve SF toch wat op het spectrum ☺️

Vanavond de andere hobby maar weer eens uit het vet gehaald.

moon-insta_3.png
moon-insta.png
moon-insta_2.png

Heel mooi! Wat is je setup?

Een Celestron C6 (15cm Schmidt Cassegrain) met een Canon EOS 500D.

Het was de eerste keer dat ik deze combinatie gebruikte.
Ik heb recent de benodigde adapters aangeschaft.

Hiervoor werkte ik met een NexImage, een oude veredelde webcam waar ik jaren niets mee heb gedaan.
Daarmee maakte je in feite filmpjes waarvan je de beste frames stapelde. Alleen al het maken van de opnames was tijdrovend.
Met deze combinatie ging het aanzienlijk gemakkelijker en veel vlugger.
De seeing was niet super en ik moet nog de nodige ervaring opbouwen, maar ik ben niet ontevreden met het resultaat.

Een Celestron C6 (15cm Schmidt Cassegrain) met een Canon EOS 500D.

Het was de eerste keer dat ik deze combinatie gebruikte.
Ik heb recent de benodigde adapters aangeschaft.

Hiervoor werkte ik met een NexImage, een oude veredelde webcam waar ik jaren niets mee heb gedaan.
Daarmee maakte je in feite filmpjes waarvan je de beste frames stapelde. Alleen al het maken van de opnames was tijdrovend.
Met deze combinatie ging het aanzienlijk gemakkelijker en veel vlugger.
De seeing was niet super en ik moet nog de nodige ervaring opbouwen, maar ik ben niet ontevreden met het resultaat.
Erg nice. Ik heb jaaaaren geleden, voordat ik een goede camera had (2005-2007 zoiets) een Plossl Seben spiegelreflector telescoop gehad:
59850_1.jpg

Waarmee je de maan zeer goed in detail en goed uitvergroot in beeld kon brengen. Zelfs per ongeluk Jupiter en Saturnus ook gevonden er mee. Bij Jupiter kon ik dan wel vaag de grotere kleurbanden van de atmosfeer zien en bij Saturnus vaag de uitstulpingen van de ring. Maar met die afstanden is het minst geringe stootje aan de telescoop omdat je oog er tegen drukt opnieuw en weg uit het vizier.

De supermaan was de afgelopen avonden zelfs met het blote oog al indrukwekkend.

Tja, met dat soort zaken kan ik dan weer heel weinig.
Supermaan, bloedmaan, superbloedmaan etc., dat vind ik allemaal komkommertijd termen.
Niemand keek er vroeger naar, maar nu moet alles een feestje worden.

Zoals elders al gezegd is cynisme mijn ding, maar laat dat niemand weerhouden ervan te genieten. ;)

Erg nice. Ik heb jaaaaren geleden, voordat ik een goede camera had (2005-2007 zoiets) een Plossl Seben spiegelreflector telescoop gehad:

Jupiter stond gisteren nog te laag om goed te kunnen fotograferen.
Zelfs met het oog waren de wolkenbanden erg vaag.

Saturnus was gunstiger, maar stond inmiddels te hoog om nog vanaf mijn balkon te kunnen zien.
De ringen zijn overigens niet zo gunstig om waar te nemen en in 2025 zullen ze zelfs enige tijd volledig uit het zicht verdwijnen doordat we er precies van de zijkant tegenaan kijken.

Overigens vind ik het wel leuk om het fotografisch vast te leggen, maar er gaat toch niets boven zelf visueel waarnemen.
Het was alweer een tijdje geleden da tik door de telescoop keek en dan vergeet je toch een beetje hoe mooi alleen de maan al is.

Ik ben zelf al sinds mijn 12e gek op astronomie.zou graag zo’n dikke telescoop hebben. Ben alleen bang dat het gauw teleurstelt als dan nog alleen wat vage banden en ringen van planeten kunt zien, net de structuur van de Andromedanevel op een mooie nacht wat zijn we dan sinds Huygens opgeschoten?

Ik ben zelf al sinds mijn 12e gek op astronomie.zou graag zo’n dikke telescoop hebben. Ben alleen bang dat het gauw teleurstelt als dan nog alleen wat vage banden en ringen van planeten kunt zien, net de structuur van de Andromedanevel op een mooie nacht wat zijn we dan sinds Huygens opgeschoten?
Je hebt natuurlijk wel te maken met de atmosfeer van de aarde als je vanaf de grond met een telescoop gaat observeren. De grote sterkundige operaties zitten niet voor niets op hoog altitude plaatsen zoals Mauna Kea. En met een amateur grondtelescoop kom je al gauw op een point of diminishing returns als het om een beter plaatje te verkrijgen die je met blote oog direct door te telescoop kan zien. Wel kan je met motorische aansturing via computer die de rotatie van de aarde volgt en zo vast kan zetten op bepaalde coordinaten hele mooie beelden krijgen met lange sluitertijden fotografie zodat er meer licht gevangen wordt.

Ben alleen bang dat het gauw teleurstelt als dan nog alleen wat vage banden en ringen van planeten kunt zien,

Tja, als je Hubble og JWST plaatjes verwacht zul je wel teleurgesteld worden denk ik ja, maar zo heb ik het nooit ervaren.
Het eerste wat ik ooit door mijn eerste bescheiden telescoopje zag waren ringen van Saturnus en die ervaring is onbeschrijflijk.

Als ik de beste foto's van de maan wil kan ik naar de site van de NASA Lunar reconnaissance orbiter gaan.
Prachtige foto's, niets mis mee, maar het mist de magie van zelf de maan zien door een telescoop.
Hetzelfde geldt voor het aanschouwen van een planeet als Jupiter.
Na jarenlang kijken nu echt eens een keer de grote rode vlek herkennen of de schaduw van een maantje over Jupiter zien trekken is echt andere koek dan foto's van de Voyager of de Galieo en Juno sonde.

jupiter.png

het minst geringe stootje aan de telescoop omdat je oog er tegen drukt opnieuw en weg uit het vizier.

Een stevige montering met statief voor de kijker lost dat wel op, oculairs met meer eye-relief helpen om comfortabel te kunnen waarnemen.

er gaat toch niets boven zelf visueel waarnemen.

:okdan:

zou graag zo’n dikke telescoop hebben. Ben alleen bang dat het gauw teleurstelt

Gewoon doen. Vooral vaak kijken, door ervaring zie je gaandeweg meer details die je in het begin niet zag. Voor deepsky de kijker meenemen naar een plek waar het goed donker is.

En met een amateur grondtelescoop kom je al gauw op een point of diminishing returns als het om een beter plaatje te verkrijgen die je met blote oog direct door te telescoop kan zien.

Grotere kijkers zijn tegenwoordig commercieel gemakkelijk te verkrijgen, voor redelijke prijzen. Dat punt van 'diminishing returns' ligt vandaag de dag een stuk verder weg dan, zeg, aan het begin van deze eeuw. Met andere woorden, het loont om geld te investeren in een grotere kijker, voor wat je er meer mee ziet. Andere dingen gaan helaas wel een grotere rol spelen, omvang en gewicht bijvoorbeeld. En daarmee de handelbaarheid van zo'n grotere kijker.

Tja, met dat soort zaken kan ik dan weer heel weinig.
Supermaan, bloedmaan, superbloedmaan etc., dat vind ik allemaal komkommertijd termen.
Niemand keek er vroeger naar, maar nu moet alles een feestje worden.

Zoals elders al gezegd is cynisme mijn ding, maar laat dat niemand weerhouden ervan te genieten. ;)

Ik genoot al van de aanblik van de maan en de sterrenhemel voordat de term supermaan in de mode kwam, en ik laat mijn plezier daar ook niet door bederven. In mijn (stedelijke) omgeving is te veel lichtvervuiling en te weinig vrij uitzicht anders had ik zelf ook een telescoop aangeschaft. Ze komen geregeld langs bij de Kringloop... - Je kunt niet alles hebben.

In mijn (stedelijke) omgeving is te veel lichtvervuiling en te weinig vrij uitzicht anders had ik zelf ook een telescoop aangeschaft. Ze komen geregeld langs bij de Kringloop...

Uitzicht is wel een dingetje, daar doe je niet veel aan. Voor maan en planeten is lichtvervuiling niet zo'n probleem. Als je iets uitzicht hebt zodat je op sommige tijden wel maan en een planeetje ziet, met een beetje redelijke kijker is met name de maan heel mooi en zie je al wat details op de planeten. Als je bijvoorbeeld een Bresser Skylux tegenkomt voor een paar tientjes bij de Kringloop, daar zijn er wel wat van in omloop dankzij de Lidl, gewoon 'ns proberen.

Het vrije uitzicht hier is echt minimaal. Van beneden naar boven: geparkeerde auto's, huizen aan de overkant van de weg, boomkruinen, onderkant balkon bovenburen.

Daar staat dan weer tegenover dat ik op de begane grond woon, zodat ik toch iets van minituintje heb. ;)

Toen ik als jonge jongen las dat Jupiter en Saturnus meerdere manen hadden dan visualiseerde ik voor mezelf hoe dat zou zijn als de aarde dat ook zou hebben en dat je op een heldere ochtend bijv wel drie manen in verschillende groottes aan de hemel zou zien, dat leek me te gek zo'n kosmisch aanzicht.
Vooral bij daglicht de maan zien vind ik nog mooier dan 's nachts.

Ook mooi is bijv als je op vakantie bent ergens in een land waar weinig lichtvervuiling is en dat je zo'n hemel met tig sterren ziet, heel indrukwekkend en ik wil nog wel een keer naar Scandinavië om goed het Noorderlicht te zien.

Het vrije uitzicht hier is echt minimaal.

Zit er zelf ook mee. Veel bomen, vooral. Er is een stukje vrij uitzicht om maan en planeetje te bekijken vanuit de tuin, maar ik moet naar een andere locatie voor het echte werk. Daar is het voor Nederlandse begrippen ook heel donker. Het is dan ook niet in Nederland. ;)

Ik vind alles dat met het heelal te maken heeft ook heel interessant, ben ook wel eens heel vroeger tijdens een open avond van de lokale sterrenkijkers door zo'n ding wezen turen. Maar ik zou denk ik zelf uiteindelijk niets met een telescoop doen omdat je toch niets nieuws meer kunt zien/vinden dat niet al uitgebreid gedocumenteerd is, en na een keer de maan en planeten bekeken te hebben is het nieuwtje er snel af lijkt me. Denk niet dat ie na een of twee keer gebruik nog de tas uit zou komen. Kan daarentegen geen genoeg krijgen van de plaatjes die Hubble en JWST etc. maken.

Ik zit hier in lichtvervuild gebied en neem meestal waar vanaf mijn balkonnetje op de 12e verdieping.
Dat is verre van ideaal, maar loont nog steeds de moeite wat mij betreft.
Overigens zijn er filters speciaal voor lichtvervuilde gebieden en daar was ik aanvankelijk nogal sceptisch over, maar ik vond de resultaten best indrukwekkend.

Toen ik als jonge jongen las dat Jupiter en Saturnus meerdere manen hadden dan visualiseerde ik voor mezelf hoe dat zou zijn als de aarde dat ook zou hebben en dat je op een heldere ochtend bijv wel drie manen in verschillende groottes aan de hemel zou zien, dat leek me te gek zo'n kosmisch aanzicht.

Ik zie dat voor me bij de steeds kleiner wordende afstand tussen 'ons' en het Andromedastelsel.
Over pakweg 3 miljard jaar zou dat er dan zo uit kunnen zien, hoewel ik niet denk dat ik dat ga halen.

images.jpeg

Back