Andere hobbys?

De maan heb ik de afgelopen dagen (met het blote oog) bij het uitlaten van de hond bekeken, maar zelfs toen was het zoeken waar ik 'm goed kon zien.

Overigens zijn mijn ogen niet zo best meer, ik zie dan twee overlappende manen die ietsjes ten opzichte van elkaar verschoven zijn. :beard:;)

Toen ik dinsdagavond naar gitaarles reed hing ie vlak boven de horizon recht boven de weg en was erg groot en oranje. Mooi gezicht. Wilde nog een foto maken maar dat leek me niet zo handig achter het stuur.

Kan daarentegen geen genoeg krijgen van de plaatjes die Hubble en JWST etc. maken.
Vind ik ook heel fascinerend al die mooie plaatjes.

Ik zie dat voor me bij de steeds kleiner wordende afstand tussen 'ons' en het Andromedastelsel.
Over pakweg 3 miljard jaar zou dat er dan zo uit kunnen zien, hoewel ik niet denk dat ik dat ga halen.
Daar heb ik nog nooit bij nagedacht maar dat zou ook wel te gek zijn als zoiets een stuk dichterbij zou staan.

Ik zag een paar weken terug een docu waarin het verhaal over Voyager 1 en 2 weer vanaf het begin tot de stand nu helemaal werd vertelt, ik vond dat als jonge jongen indertijd al zo mooi en ik heb heerlijk zitten kijken;

Dat is niet het geval. Kometen worden vrij regelmatig ontdekt door amateurs, en zelfs objecten die de professionele astronomen toch nog niet hadden gevonden:

"Donatiello and team turned to archival data collected by the Dark Energy Spectroscopic Instrument (DESI) located on the 4-meter Mayall telescope at Kitt Peak National Observatory. "

Dat is niet in de achtertuin met de Bresser maar het uitvlooien van professioneel gemaakte beelden/data. En bovendien zeer uitzonderlijk, zoals het artikel aangeeft. Zolang ik geen sterren kan zien die worden opgegeten door zwarte gaten doe ik niet mee!

Laatst gewijzigd:
Dat is niet in de achtertuin met de Bresser.

Nee, maar dat is wel een goed begin. ;)

Een komeet ontdekken kan met heel wat kleinere kijkers, iets groter dan de Bresser is wel handig als je gaat zoeken, maar vooral een donkere plek maakt dan het verschil met de gemiddelde achtertuin.

Er is hier vrij veel lichtvervuiling maar op zich zijn vrij donkere plekken ook wel te vinden als je richting de natuurgebieden gaat. Maar dan wordt het weer een expeditie. Ik hou het wel bij de beelden die anderen maken, die kunnen dat veel beter dan ik.

Ik zag een paar weken terug een docu waarin het verhaal over Voyager 1 en 2 weer vanaf het begin tot de stand nu helemaal werd vertelt, ik vond dat als jonge jongen indertijd al zo mooi en ik heb heerlijk zitten kijken;

Ik vind het vooral gaaf dat ie het nog steeds doet. Onlangs was er gedoe mee en hebben ze zelfs nog een software update kunnen sturen om hem weer operationeel te krijgen. En dat op zo'n oud ding met relatief primitieve technologie en op zo'n afstand. Dat is een staaltje engineering waar je u tegen zegt.

Maar dan wordt het weer een expeditie.

Ja, dat heb ik ook wel iets. Hier over de grens ligt een schietterrein van het Duitse leger, een groot gebied zonder lichtbronnen. Het is daar heel donker. Maar de Duitsers hebben van wegenonderhoud nooit gehoord, 30 km per uur is eigenlijk al te snel, dus het gaat langzaam en voor het gevoel rij je ergens over een landweggetje in Afghanistan ofzo...

Waar ik woon heb je weinig tot geen lichtvervuiling. Afhankelijk hoe dicht je bij het dorp bent. Vanuit de tuin hier zie je echt zo veel sterren en ook de Melkweg. Heel fascinerend altijd dit soort dingen. Het zijn er ook zo veel! Kan me voorstellen dat het nog mooier is met zo’n kijker zodat je alles een stukje dichterbij haalt. Gisteren kwam de maan op en die was bijna rood. Soms zou het me ook wel vet lijken als we meerdere manen zouden hebben, zoiets als wat ze in Avatar hebben. Maar ben ook al blij met de maan die we hier hebben. Bij opkomst is deze soms fascinerend groot. Het lijkt me wel eens vet om de aarde vanuit de ruimte te aanschouwen, en om dan ook meteen gewichtloosheid te ervaren. Zo wie zo, een ruimte reis lijkt me heel vet. Denk dat daarom SF films me altijd het meest pakken.

Het eerste wat ik ooit door mijn eerste bescheiden telescoopje zag waren ringen van Saturnus en die ervaring is onbeschrijflijk.

Als ik de beste foto's van de maan wil kan ik naar de site van de NASA Lunar reconnaissance orbiter gaan.
Prachtige foto's, niets mis mee, maar het mist de magie van zelf de maan zien door een telescoop.
Precies, zelf 'live' zien door een telescoop heeft iets magisch.

Het vrije uitzicht hier is echt minimaal. Van beneden naar boven: geparkeerde auto's, huizen aan de overkant van de weg, boomkruinen, onderkant balkon bovenburen.

Daar staat dan weer tegenover dat ik op de begane grond woon, zodat ik toch iets van minituintje heb. ;)
De lichtvervuiling is vaak een probleem in bewoonde gebieden om echt een sterrenhemel te kunnen zien. Als je ergens bent geweest waar het zo helder en donker is dat je van horizon naar horizon overkoepeld bent met 1 grote sterrendeken ben je nooit meer hetzelfde naar de lucht gaan kijken.

Vind ik ook heel fascinerend al die mooie plaatjes.

Daar heb ik nog nooit bij nagedacht maar dat zou ook wel te gek zijn als zoiets een stuk dichterbij zou staan.

Je kan mij BEGRAVEN in space docu's ze worden niet snel genoeg gemaakt. Wanneer ik die kijk, liggend in mijn bed dan ervaar ik zo'n 'all is right' rust die ik anders niet ken. Een verbondenheid met een groter geheel.

Je kan mij BEGRAVEN in space docu's ze worden niet snel genoeg gemaakt. Wanneer ik die kijk, liggend in mijn bed dan ervaar ik zo'n 'all is right' rust die ik anders niet ken. Een verbondenheid met een groter geheel.
Beetje dit gevoel
1726917472828.png

Documentaires over het onderwerp kunnen mij dan weer niet zo boeien. Het is zelf kijken en als het gaat om meer te weten te komen, dan is hier meer dan genoeg leesvoer te vinden.

Docu's vind ik meestal ook niet zo interessant tenzij het echt op een heel specifiek onderwerp of ontdekking inzoomt, vaak blijft het bij een hoop CGI, newage muziek en semi-filosofisch gespeculeer. Wel volg ik bijvoorbeeld Dr Becky Smethurst op Youtube die regelmatig nieuwe ontdekkingen en wetenschappelijk nieuws deelt op haar kanaal.

De serie Cosmos van Carl Sagan vond ik indertijd erg goed.
Vooral omdat de tijd werd genomen beelden op je in te laten werken en de muziek van Vangelis droeg ook bij aan de sfeer.

NG of Discovery docu's hebben inderdaad een hoog digitale eye candy.
BBC Horizon had vaak interessante onderwerpen op velerlei vlakken, maar ook zeker astronomie en kosmologie.
The sky at night is ook interessant, maar kan ik helaas niet meer ontvangen.
De nieuwsbrief van Govert Schilling en de ESO zijn ook interessant.

Verder probeer ik op de hoogte te blijven met boeken en tijdschriften (New Scientist).

Back