Andere hobbys?

De toekomst van de mensheid ligt in de ruimte, dus je moet ergens beginnen met het vergroten van je ecologische voetafdruk. ;)

We moeten natuurlijk niks, de kans bestaat dat we net zo'n puinhoop van Mars gaan maken als we van de Aarde inmiddels hebben gedaan. Misschien is het beter dat de mensheid in de toekomst uitsterft en er een nieuwe dominante levensvorm verschijnt. Misschien ben ik een beetje negatief, maar het toe-eigenen van bepaalde planeten lijkt met geen goed idee.

Waarom niet? Het is nu een desolate zandhoop. Doodser dan het nu is kan het sowieso niet worden. Daarnaast is maar de vraag wat een 'puinhoop' is. We zijn niet echt lekker bezig qua milieu, klimaat en biodiversiteit, maar daar hebben we vooral uiteindelijk onszelf mee. Een crash met een planetoïde of uit zijn krachten gegroeid ruimtepuin oid geeft nog veel meer rotzooi dan wij überhaupt voor elkaar kunnen krijgen. Inmiddels zijn we met 'extinction event' 6 bezig als ik me niet vergis, waarvan 5 van ver voor onze tijd waren en waar soms 99% van al het leven het loodje legde. Wat wij doen is wat dat betreft allemaal maar klein bier en op kosmische schaal al helemaal compleet verwaarloosbaar.

Met z'n allen op 1 planeet blijven is niet de manier om als soort te overleven. Het alternatief is technisch ietwat uitdagend, maar nu toch steeds dichterbij.

De toekomst van de mensheid ligt in de ruimte, dus je moet ergens beginnen met het vergroten van je ecologische voetafdruk. ;)
We kunnen er grapjes over maken maar de toekomst ligt niet in de ruimte, na 2050 gaat de wereldbevolking weer krimpen dus de aarde is groot genoeg.
We zijn hier als mens op de aarde geboren en horen hier thuis en ipv naar een andere planeet uit te wijken zouden we het missschien 'ns kunnen proberen op deze aarde het wat beter te doen met elkaar.
Er is genoeg voor iedereen maar het is een verdelingsvraagstuk met een economie die ertoe aanzet dat mensen maar moeten blijven kopen en een economie die moet blijven groeien.
Als geld en grondstoffen iets eerlijker verdeeld zouden zijn dan was er geen probleem, we zullen het hier op aarde met elkaar moeten regelen ipv naar Mars te gaan voor zover dat ooit mogelijk zou zijn.
Laten we eerst 'ns hier zonder oorlogen gewoon op ons gemak het met elkaar doen want zolang we het hier nog niet kunnen dan is één ding zeker; dat we op Mars weer verder gaan met elkaar kapot maken.

Niet vergeten dat de aarde niet blijft bestaan?Als de mens het wil overleven zal het naar oplossingen moeten zoeken.Trouwens het zal wel zoeken zijn buiten ons zonnestelsel.

Tsja, wat is menselijk leven? Een paar honderduizend jaar geleden liepen we nog zwaar behaard op handen en voeten. Als we voor de evolutiemachine willen vluchten en helemaal huidig willen blijven dan moeten we de ruimte in (met flink wat antrekkingskracht, bewegingsruimte, licht, reinheid en regelmaat). Blijven we hier dan zijn we in een paar duizend jaar zo onherkenbaar vervormd dat we onTinderbaar zijn, als er uberhaupt nog een hominide over is na onafwendbaar natuurlijkgeweld (incl. blokjes van buiten)

Ik vind het wel optimistisch om te geloven dat we een planeet als mars wel bewoonbaar kunnen krijgen als we een planeet als de aarde niet bewoonbaar kunnen houden :)

Maar eerlijk is eerlijk, dit is niet mijn onderwerp. Niet in verdiept, geen verstand van :D

Het begint er al mee van wie Mars dan zou zijn. Zou men daar beter uit komen dat de vraag hoe de landsgrenzen hier op aarde lopen?

Mars is om te vormen met Terravorming. Door eerst korstmossen e.d. naar Mars te sturen, kunnen deze de kooldioxyde omzetten naar zuurstof en dan zou na een paar honderd jaar er voldoende zuurstof aanwezig moeten zijn om er gewoon te kunnen ademhalen. Maar of er dan te leven is, is de vraag. De Ozonlaag vormt zich niet zomaar. Maar bewoonbaar maken is dus wel mogelijk.

na 2050 gaat de wereldbevolking weer krimpen dus de aarde is groot genoeg.

Er is genoeg voor iedereen maar het is een verdelingsvraagstuk met een economie die ertoe aanzet dat mensen maar moeten blijven kopen en een economie die moet blijven groeien.

Wellicht iets later dan 2050, maar het lijkt erop dat de wereldbevolking later in deze eeuw inderdaad iets gaat krimpen. De verdeling van de bevolkingsgroei is echter zeer ongelijk en dan kun je vraagtekens zetten bij de gedachte dat er genoeg is voor iedereen. Het probleem is de bevolkingsexplosie in Afrika. Zo'n 15 jaar geleden had Afrika een bevolking van 1 miljard, nu is dat 1,5 miljard, in 2050 nog een miljard meer. Rond 2100 naar verwachting bijna 4 miljard. Als we 'eerlijk' willen verdelen, zonder economische groei, dan zou dat voor iedereen buiten Afrika een enorme verarming betekenen. In toenemende mate moeten we wat we verdienen naar Afrika sturen en uiteindelijk is iedereen in de wereld net zo arm als de gemiddelde Afrikaan. De globale economie is waarschijnlijk al voor die tijd ingestort, met als gevolg dat iedereen nog veel armer is. Inclusief Afrikanen. Willen we Afrika helpen deze eeuw, economische groei is nodig en niet zo zuinig ook als je kijkt naar bovenstaande cijfers.

Al heb ik er een hard hoofd in dat we Afrika echt kunnen helpen, misschien alleen die landen die het nu iets beter doen dan de meeste andere. Zo'n enorme bevolkingsexplosie zou geen enkel rijk land aankunnen, kijk wat een veel kleinere groei hier in Nederland al veroorzaakt aan problemen. Laat staan dat de meeste Afrikaanse landen er iets aan kunnen doen met wat nu gaandeweg op hen afkomt. De problemen die Afrika krijgt zullen veel groter zijn, maar ook anders van aard. We zien nu al een beetje hoe het daar gaat, ik denk dat later in deze eeuw het in grote delen van dat continent het echt een Hell on Earth gaat worden. We zien dan misschien uiteindelijk wel een bevolkingskrimp, maar dat gaat dan wel via oorlog, hongersnood, epidemieën en wat je verder maar aan bijpassende ellende kunt bedenken.

We zijn hier als mens op de aarde geboren en horen hier thuis en ipv naar een andere planeet uit te wijken zouden we het missschien 'ns kunnen proberen op deze aarde het wat beter te doen met elkaar.

Tja, ik ben in Amsterdam geboren, maar woon daar inmiddels al decennia niet meer.
Hoor ik daar thuis? Dat is maar net hoe ruim je blikveld is.

Beter met elkaar en de planeet omgaan lijkt mij een prima idee, maar waarom zou dat het andere moeten uitsluiten?
Ik zie de ruimte ook niet als iets dat onze problemen zou moeten oplossen, maar als een uitgangspunt voor ontdekkingen.
Zolang de mens bestaat is hij/zij bezig met zijn omgeving te ontdekken.
Eerst waren dat de jachtgronden rond zijn grot en wat later de zoektocht naar goede landbouwgrond.
Mensen als Magelhaen, Marco Polo en Roald Amundsen leefden al in een grotere wereld waar veel te ontdekken viel en toen de technische vooruitgang zo ver was dat het kon daalden we af naar de diepzee.

De ruimte is inmiddels bij onze omgeving gaan horen.
Wat mij betreft een logische stap in de ontwikkeling van de mens (of zelfs de evolutie van het leven zelf) om die te gaan verkennen.

Ik heb niets tegen leven op andere planeten en in de ruimte, maar de mens kennende maken ze automatisch overal een zooitje van. En veel mensen gaan uit van de uitspraak "Na Ons De Zondvloed" - Anekdote: Lodewijk XV zou dit op het einde van zijn leven hebben gezegd, onder Lodewijk XVI begon uiteindelijk de Franse Revolutie.

Ik ben graag in het bos of ergens langs de waterkant...(beetje beestjes kijken) en ik heb twee konijnen daarnaast doe ik graag dingen solderen en bouwen.
Ben begonnen met midibox projecten, in het begin zelf nog printen gemaakt...belichten, etsen en boren.
Toen eens een half afgebouwde gssl compressor overgenomen van een forumlid...(die heb ik nog steeds)...en tegenwoordig bouw ik eurorack en heb ondertussen van din sync al de 303, 808 en 909 geknutseld en ben met de 101 bezig.
En ik koop af en toe eens iets dat kapot is en probeer dat te fiksen....en soms komt er eens een forumlid langs voor een reparatie of wat soldeerwerk, dat is altijd gezellig...ff ouwehoeren... altijd leuk 👍

Wellicht iets later dan 2050, maar het lijkt erop dat de wereldbevolking later in deze eeuw inderdaad iets gaat krimpen. De verdeling van de bevolkingsgroei is echter zeer ongelijk en dan kun je vraagtekens zetten bij de gedachte dat er genoeg is voor iedereen. Het probleem is de bevolkingsexplosie in Afrika. Zo'n 15 jaar geleden had Afrika een bevolking van 1 miljard, nu is dat 1,5 miljard, in 2050 nog een miljard meer. Rond 2100 naar verwachting bijna 4 miljard. Als we 'eerlijk' willen verdelen, zonder economische groei, dan zou dat voor iedereen buiten Afrika een enorme verarming betekenen. In toenemende mate moeten we wat we verdienen naar Afrika sturen en uiteindelijk is iedereen in de wereld net zo arm als de gemiddelde Afrikaan. De globale economie is waarschijnlijk al voor die tijd ingestort, met als gevolg dat iedereen nog veel armer is. Inclusief Afrikanen. Willen we Afrika helpen deze eeuw, economische groei is nodig en niet zo zuinig ook als je kijkt naar bovenstaande cijfers.

Al heb ik er een hard hoofd in dat we Afrika echt kunnen helpen, misschien alleen die landen die het nu iets beter doen dan de meeste andere. Zo'n enorme bevolkingsexplosie zou geen enkel rijk land aankunnen, kijk wat een veel kleinere groei hier in Nederland al veroorzaakt aan problemen. Laat staan dat de meeste Afrikaanse landen er iets aan kunnen doen met wat nu gaandeweg op hen afkomt. De problemen die Afrika krijgt zullen veel groter zijn, maar ook anders van aard. We zien nu al een beetje hoe het daar gaat, ik denk dat later in deze eeuw het in grote delen van dat continent het echt een Hell on Earth gaat worden. We zien dan misschien uiteindelijk wel een bevolkingskrimp, maar dat gaat dan wel via oorlog, hongersnood, epidemieën en wat je verder maar aan bijpassende ellende kunt bedenken.
Hm, kan best zo gaan, maar je kan het ook een beetje optimistischer bekijken. 100 jaat geleden leefden ze in Drenthe ook in een hol in de grond, WO2, de club van Rome, en de nucleaire jaren 80 hebben we ook overleefd. Er is meer rijkdom en potentieel in Afrika dan in de rest van de wereld. Gewoon die blanken en chinezen er uit schoppen, die maken er juist een kutzooi van.

Back