arpeggiator/stepsequencer

EternalFall

Ouwe rot
Wat is het verschil ertussen eigenlijk?

Het verschil wordt precies kleiner als de arpeggiator ook user-definable is.

Toch zijn beide in sommige synths aanwezig.

Iemand?

take care

Ef

Sommige synths hebben een arpeggiator die je in stepmode kunt aanpassen. ;)

Maar een sequencer speelt een vast patroon af en een arpeggiator een patroon gelinkt aan de invoerende noten zeg maar. Vroeger werden arppegiators veel gebruikt om gebroken akkoorden te kunnen spelen en zo polyfonie te simuleren.

Vandaag zat ik nog naar 2many dj's te luisteren en toevallig dat Blue monday voorbij kwam. Die hebben zo'n mooie gearpde baslijn gebruikt. Het vet droop uit de boxen.

Weet trouwens iemand welke drummachine ze hierbij gebruikt hebben? Ti's geen x0x, maar misschien een Linndrum of EMU sampler?

Maar het schoot me toen dus ook te binnen dat dankzij de arpeggiators er muziekstijlen als disco en wat daaruit voortvloeide hebben geinspireerd. Want al die baslijntjes van toen waren of met de hand ingespeelde deuntjes of strakkere arp's. Terwijl je nu begint te vloeken en tieren als je arpjes uit sync lopen. (ik in ieder geval wel)

Weet trouwens iemand welke drummachine ze hierbij gebruikt hebben? Ti's geen x0x, maar misschien een Linndrum of EMU sampler?

De drums kwamen uit een Oberheim DMX , de synth is een Moog Source

Het grootste verschile tussen een ARP en een stepsequencer is dat je bij een ARP een akkoord moet indrukken, terwijl je met een stepsequencer enkel de grondnoot moet aanslaan (de rest wordt door het vastgelegde patroon gespeeld).

:doei:

Back