A4000 en scsi

Richard

ultravisitor
Ik heb een externe cd rom speler gekocht. Nu wil ik hem aansluiten op mijn A4000.
Er moet dus een terminator op de Cd rom speler en op de interne harddisk in de A4000.
Nu heb ik hem opengeschroefd en de harddisk bekeken, maar kan nergens een terminator switch vinden.
Waar zit dat nu?
Wie kan mij helpen?

Het kan ook een jumper zijn, twee pinnetjes die met elkaar verbonden moeten worden. Welke jumper het is kun je meestal wel vinden op de site van de fabrikant van de Harddisk.

Zie handleiding van de A-4000

Zie handleiding van de A-4000

Zowel op de harde schijf (als het een SCSI-schijf is) als op de sampler zelf moet je de terminator inschakelen.

Op de harde schijf gebeurd dit via jumpers die je moet plaatsen/verplaatsen. Zie de documentatie bij de fabrikant van de harde schijf hierover want dit verschilt nogal tussen fabrikanten onderling. Maar vaak staan de mogelijke jumpersettings gewoon gedrukt op de schijf zelf.

Op de sampler moet je op het moederbord de knop TERM op ON plaatsen (dit is trouwens de fabrieksinstelling). Op de afbeelding kan je zien waar deze schakelaar terug te vinden is.

Eigenlijk kan je dit gewoon terugvinden in de handleiding hoor. Mocht je geen handleiding hebben dan kan je die bij Yamaha downloaden.

Attachments

• scsi-terminator.jpg
    scsi-terminator.jpg
    31 KB · Bekeken: 89
Rechtsachter op de grote print, zowat tegen je voeding aan zit een switch om de interne SCSI-poorten te terminaten.
Weet wat je doet bij het aan/uitzetten ervan, want het heeft mijn OS eens verneukt.

Back