Een SSD dan maar?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Mijn huidige externe harddrive begint te haperen, is het nu zinnig om op een Solid-State Drive over te stappen? Ik gebruik hem als opslag voor een groot aantal verzamelde plugins, samples, soundfonts, etc. die ik zelden of nooit gebruik. En welke is daar dan geschikt voor?

Ja zou ik snel doen, zolang je oude nog draait.. weet je de interne aansluiting, type?

Neem dan ineens een NVME, zoals deze.
Die dingen zijn ongelofelijk snel

Nooit van gehoord.. maargoed, je eventuele nieuwe SSD gaat niet sneller dan je poort snelheid..

Het hoeft ook helemaal niet snel, het is enkel om de verzamelde progjes en bestanden te bewaren die ik zelden of nooit gebruik.

Het hoeft ook helemaal niet snel, het is enkel om de verzamelde progjes en bestanden te bewaren die ik zelden of nooit gebruik.
Daar gebruik ik SD kaartjes voor die ik in plastic mapjes bewaar met een knijper er op en een briefje erbij waar het over gaat.
Bij de Action (bij de kassa) zijn ze goedkoop maar er zitten wel eens kapotte bij. Daarom sla ik belangrijke dingen meerdere keren op.
Met de Roland 404 repareer ik sommige kaartjes want het formatie systeem is daar anders dan bij de gewone Windows.

Je zou je even kunnen inlezen hoe jou os en je eventuele nieuwe ssd met “bad blocks” omgaat

Ik gebruik het nooit meer maar had hier vroeger software voor. Die detecteerde “bad blocks” en registreerde die om ze zo niet meer te gebruiken voor opslag. Maargoed dat was 10 jaar geleden weet niet of het nog nodig is.

Laatst gewijzigd:
Als het puur opslag zonder veer lees/schrijf werk is zou ik gewoon een
Kan die link niet lezen. Moet een SSD ook regelmatig aan de computer gehangen worden?
Precies dat staat in het artikel, SSD's werken qua opslag door spanning op flashgeheugen te zetten (kort gezet), daardoor blijft het behouden. 'ouderwetse' hardeschijven werken door de platters te magnetiseren. Dat blijft vele malen langer goed. Je kunt dus een SSD prima gebruiken, maar dan moet deze op regelmatige basis aangesloten worden op de spanning. Als het belangrijk genoeg is kun je ook een online opslag gebruiken icm met zo'n ouderwetse hardeschijf. Dat doe ik zelf ook, backup naar online opslag en naar een externe harddisk.

Dat wist ik dus niet! Dacht dat SSD’s echt long term indestructable waren. Zo zie je maar weer.

zojuist toch mn ouwe externe SSD even aangezet.. werkt gewoon nog.. en gebruik hem amper..

Back