SCSI kaart; is 't wat?

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Ik kan een SCSI-kaart op de kop tikken, maar het is een LSI Logic met de chipset sym20860. Diegene heeft ook een UltraSCSI Exprt (???) liggen. Deze kaarten hebben allebei een Wide SCSI-aansluiting; hoeveel pins, dat weet ik niet (met dank aan Digimon).
Nu hoor ik jullie op dit forum altijd zeggen dat voor de verbinding tussen een sampler en je PC vooral een Adaptec goed is. Mijn vraag is dus; kennen jullie die kaarten die ik kan krijgen, zijn ze echt veel slechter dan een Adaptec of loop je er bepaalde risico's mee?
Als het wel wat is, wat zou een redelijke prijs zijn?

Wederom

LSI vs Adaptec

LSI vs Adaptec

Kijk, in princiepe is SCSI een standaard formaat.
Het verschil tussen de verschillende hardware zit in de drivers. LSI is ook redelijk gekend, maar ik hou het persoonlijk liever bij Adaptec wegens echt goeie support en prima drivers. In Windows XP zitten zo ongeveer alle Adaptec drivers standaard en kan je bijgevolg zo die kaart in je PC pleuren, je hoeft zelf niets meer te installeren.
Je vind makkelijk een Adaptec AHA 2940 UW of UW2 tweedehands voor prijzen tssn de 50 en 75 euro.
Deze kaartjes halen tssn de 40 a 60 meg/sec, wat ruim voldoende moet zijn voor véél audio-tracks in Cubase of Logic
Andere stevige types zijn de 29160 en de 29320, respectievelijk 160 en 300 meg/sec.

http://www.adaptec.com/worldwide/pr...-2940AU&cat=/Technology/SCSI/SCSI+for+Servers

SCSI blijft de betere oplossing voor audio-streaming bij PC's of samplers. Echter, zodra je een sampler met een PC via SCSI gaat verbinden kan het gejammer, de kommer en kwel beginnen.
Hoe goed dat werkt hangt namelijk af van :

1/ de PC of MAC en OS
2/ de sampler
3/ de sample-edit software
4/ de SCSI interface

Veel succes !

Wat zeg je me nu, sKeLeTvM, ik had begrepen dat voor een beetje serieus editen en tweaken van een sampler een SCSi configuratie een must is, dus juist géén kommer en kwel.
Natuurlijk snap ik dat de kwaliteit van de sampler en van de computer meespeelt, maar dat geldt voor alles.

Nu, in mijn geval, ik heb een Akai S2000 en een PC P-IV, en het is mijn voornemen om daar die LSI kaart in te kopen. Zou ik dan echt bedrogen uit komen?

Origineel geplaatst door pjeut
Nu, in mijn geval, ik heb een Akai S2000 en een PC P-IV, en het is mijn voornemen om daar die LSI kaart in te kopen. Zou ik dan echt bedrogen uit komen?

Gewoon doen. Misschien dat een adaptec verstandiger is ivm compatibiliteit met windows, maar het moet gewoon werken.
Ik heb ook recent m'n scsi kaart weer in m'n pc geprikt en nu kan ik weer samples versturen van m'n pc naar m'n sampler en m'n sampler editen met MESA. Werkt als een zonnetje.

Wat is jullie ervaring met die wide-aansluiting? Kom je dat wel vaker tegen of is dit nogal exotisch (en dus moeilijk om daar bijbehorende kabels bij te krijgen)?
Als ik eenmaal die kaart geplaatst heb, is het volgende gevecht met MESA. Die heb ik gedownload, de installatie ging met veel problemen. Het lijkt erop dat 'ie niet goed in Windows XP werkt. Maar ik heb al wat threatjes darover gezien, dus dat wordt uitzoeken.

je hebt allemaal opzetconverters krijgen .. nisk bijzonders
ik heb alles liggen hier van wide naar normaal enz.

Madr,

Ken jij ook die LSI kaarten? Zijn die ook geschikt voor een sampler?
Dus als ik jou begrijp, kan ik eventueel van jou een omzetstuk kopen?

Ik wacht even af wat mijn verdere onderzoek oplevert. 'k Heb een informatievraag neergelegd bij eurosupport van LSI Logic. Dit is gevestigd in Eindhoven (daar zitten toch veel forumleden,maar toch is die LSI relatief onbekend?).

Madr,

Ik wacht even af wat mijn verdere onderzoek oplevert. 'k Heb een informatievraag neergelegd bij eurosupport van LSI Logic. Dit is gevestigd in Eindhoven (daar zitten toch veel forumleden,maar toch is die LSI relatief onbekend?).

Is dat die apple-tent op 'n hoekje midden in stratum ? (woonwijk)

Hoi,

Ik heb de NCR875 scsi kaart met de LSI53C875E SCSI CONTROLLER Chip.
Werkt prima met m'n S-2000 en winXP.
Kost nu E90 maar toen ik 'm kocht nog Fl 90,-.

Origineel geplaatst door Backdrop
Hoi,

Ik heb de NCR875 scsi kaart met de LSI53C875E SCSI CONTROLLER Chip.
Werkt prima met m'n S-2000 en winXP.
Kost nu E90 maar toen ik 'm kocht nog Fl 90,-.

Backdrop,

Die kaart die je noemt, is dat dan ook een LSI of is het toch wat anders? Levert LSI dus chipsets aan andere makers van SCSI-kaarten?
Trouwens, hoe duur is die MMT-8? De versie van de O.S. 1.07, maar het apparaat zélf, is 'tie grijs of zwart?

Adaptec 2940, ideaal voor sampler<>pc. Een ander forum had e'm laatst 2dehands voor 20 euro gekocht, ik de mijne voor 25 euro. Die dingen zijn gewoon supergoed

Madr,

eh nee ik ken die lsi kaarten niet
en die opzet stukken zijn niet te koop bij mij
wel in de winkel natuurlijk :D

SCSI zooi

SCSI zooi

Op zich werkt SCSI erg goed, daar niet van. In sommige configs werkt het niet. In de handleiding van de S5000 staan een aantal pagina's over hoe het niet werkt. Ik voel me echter niet geroepen om dat hier even te gaan zitten overtikken.
Op zich is een éénvoudige aansluiting, namelijk gewoon je sampler aan de pc hangen via SCSI geen probleem.
Het wordt wel een probleem als je meerdere SCSI disks wilt gaan 'sharen' waarbij zowel PC als sampler respektievelijk gebruik gaan maken van diezelfde disks. Als het louter om editten gaat werkt het meestal wel al herriner ik mij nog echt geklooi met een Mac, Peak-software en een EMU sampler. Het werkte voor geen centimeter en alles liep voortdurend vast.
Echter, als doorvoer-medium voor audio-streams is het nog steeds één van de betere oplossingen omwille van de snelheid en het debiet dat SCSI haalt.
En zoals Onacid het al aanhaalde : opletten want ze gooien tegenwoordig zo wat met scsi-interfaces tegen je kop.

En Firewire schijven dan?

SCSI zitten ze toch op 320 en Firewire op 800.
Als je daarbij een deftige (externe schijf) kan vinden die snel genoeg is heb je een goede oplossing dacht ik zo.

Maar als je nog een synth/sampler hebt dan is een scsi kaartje altijd handig.
Ik heb zelf ook nog een NCR810 over voor dit soort dingen.
En als je ooit eens voor 10 euri een SCSI kaartje kan scoren waarom niet?
Leuk voor je antieke computer verzameling. ;)

LSI 810, 860 en 875 chips worden standaard door windows ondersteund (2000 en XP). En voor 98 zijn prima drivers verkrijgbaar. Goedkope kaartjes die doen wat ze moeten doen. Ik heb al 6 jaar een 860 in m'n systeem tot volle tevredenheid. De meeste kaartjes hebben trouwens zowel intern als extern een 50-pins aansluiting. Bij elke electronica zaak (en de betere computerzaak) kun je scsi(verloop) kabels halen.

Backdrop,

Die kaart die je noemt, is dat dan ook een LSI of is het toch wat anders? Levert LSI dus chipsets aan andere makers van SCSI-kaarten?
Trouwens, hoe duur is die MMT-8? De versie van de O.S. 1.07, maar het apparaat zélf, is 'tie grijs of zwart?

sorry voor de late reactie...
de kaart is van NCR met een symbios chipset maar symbios is LSI geworden om het ff verwarrend te maken. Dus volgens mij is het gewoon een LSI chipset.

De MMT is grijs en kost E90

Origineel geplaatst door Skipsel
LSI 810, 860 en 875 chips worden standaard door windows ondersteund (2000 en XP). En voor 98 zijn prima drivers verkrijgbaar. Goedkope kaartjes die doen wat ze moeten doen. Ik heb al 6 jaar een 860 in m'n systeem tot volle tevredenheid. De meeste kaartjes hebben trouwens zowel intern als extern een 50-pins aansluiting. Bij elke electronica zaak (en de betere computerzaak) kun je scsi(verloop) kabels halen.

Ja de 875 chipset wordt standaard geinstalleerd in XP maar toch werkte de communicatie met de sampler eerst niet (wel met een scsi zip). Pas nadat ik de driver van de LSI page had geinstalleerd werkte het.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
En de prijzen van firewire schijven dan ?
Da ben u effe vergeten.

tja ... veels te duur iig in nederland
ik heb een firewire kastje ( eigenlijk 2 ) bij compgeeks.com gehaald
was stukken goedkoper dan zo complete drive
(incl shipping en invoer ...... ik weet niet wat het nu kost in nl .. maar dat terzijde )

maxtors erin en gaan ... is wel 400 mbit maar das prima voor mij

heb ook de link nog effe toegevoegd

firewire cases

succes !

Back