Dus stelen van de rijken is ok? Als we jouw logica doortrekken zou Uli bescheidener moeten leven dan de eigenaar van Make Noise en is Uli dan een ware Robin Hood, zoals hij zelf graag meegeeft.
Waar zeg ik dat ie van de rijken steelt?
Je legt me woorden in de mond die ik niet gebruik, of zit dat in jouw hoofd?
Ontwikkelingskosten, afzetmarktgrootte, portefeuille van de klanten, prijszetting competitie enz. bepalen de prijs, en niet enkel de som van de onderdelen. Ironiegewijs kan je misschien stellen dat Uli de instapmarkt vergroot heeft zodat MakeNoise nu wel meer exemplaren kan verkopen :p
Uiteraard heeft een bedrijf allerlei kosten om iets te ontwikkelen maar ik praat over schaalgrootte, een bedrijf kan ervoor kiezen om het wat goedkoper in de markt te zetten en dan kiezen voor meer verkoop?
Maar als prijszetting competitie zoals jij dan benoemt betekent de prijs flink hooghouden dan is dat een strategie, een bedrijf kan ook modules ontwerpen en daarna de produktie in China laten plaatsvinden als dat betekent dat de prijs met de helft of meer omlaag kan, dat scheelt wel een stuk in de portemonnee, niets geks mee want dan doen allerlei bedrijven zolang de kwaliteitscontrole op orde is.
Make Noise zou in samenwerking met nog wat andere kleine bouwers dat ook kunnen doen met allemaal hun eigen herkenbare frontjes, zelf produkten ontwerpen en een paar proefmodellen laten bouwen door een Chinees bedrijf en zodra het aan de eisen voldoet ze laten bouwen en 50% of meer goedkoper in de markt zetten, zat bedrijven die het zo doen, Fender, Gibson noem maar op.
Doe je dat niet dan komen er bedrijven zoals Behringer die voor heel veel minder ook zoiets bouwen want die grijpen die kans.
Maar wellicht vind een kleine club mensen met een flinke portemonnee het wel prima zo, dan kunnen ze zich onderscheiden van de rest want die geven rustig 5000 euro of meer uit aan een case met modules en begrijp me niet verkeerd; ik heb ook voor zo'n 5000 euro aan modules en daar zit oa ook MN en Xaoc tussen maar feit blijft dat het een keuze van die bedrijven is om het duur en exclusief te houden en dat hoeft niet in tijden van globalisering.