Red mijn Andromeda van de bijl!

Dat is volgens mij voor het specifieke probleem dat de GS TS had. Wil nog niet zeggen dat het voor alle defecte Andy's geldt. Wel een mooie thread idd. Ik zie helaas ook geen hallelujaverhalen over genezen Andy's. Overigens denk ik dat het qua skills wel goed zit bij Music Service. Ik ga er iig niet zelf aan klooien.

Het gaat wel specifiek over die flash ic's , waar jij uitgaande van je reparateur het over hebt. Als de processor het laat afweten worden die blijkbaar corrupt/verkeerd aangesproken ofzo ... met als gevolg dat veel reparateurs dachten dat het louter die flash ic's waren ... terwijl het eigenlijk de coldfire processor was ...

Als je reparateur echt denkt dat het het flash geheugen is dan kan hij beter die thread eens deftig lezen.

Ik zou sowieso ook eens iemand anders contacteren , niet iemand die leeft van " garantie reparaties " ...

@Toon ja dat dacht ik ook te lezen in die gearsletjes post. Maar goed is een beetje koffie dik kijken.
Het kan natuurlijk altijd wat anders zijn.

@vinnieq is het bij jouw ook dat het display neit aan gaat en je niet boot? Als ik het goed begrijp is het een kwestie van een clock signaal op het display krijgen om het ding te laten booten.
Ik deel dus ook de mening om je techneut letterlijk door die post te laten gaan om het op weg te wijzen.
Wellicht is het een andere probleem maar ja.

Bij mij gaat het display aan en blijft hij ergens halverwege de start-up hangen, niet iedere keer op hetzelfde punt. Vandaar mijn punt dat mijn situatie mogelijk niet vergelijkbaar is met dat van die TS op GS. Ik weet ook niet in detail wat de man van Music Service gedaan heeft maar ik heb hem destijds o.a. op deze GS thread gewezen.
Overigens heb ik alleen maar goede dingen gehoord over Music Service, ook op het gebied van synths van na 1985. Vandaar dat ik voor het eerst in het pittoreske Beegden en omgeving kwam.

Wiseguy was al een paar keer geopperd.. hij zocht ze in alle condities.. ook "stuck in splash". Hij heeft er dus kennelijk meer ervaring mee.

Maar heel veel succes. Hoop dat we hier ooit een teken van leven mogen vernemen van de Andy :)
(Hier dezelfde vrees voor een soortgelijke klacht ooit ;)) zo een vette synth...

Ik heb geprobeerd Johnnie 'Wiseguy' Vintek via email te bereiken maar nog niet van hem gehoord.

Een mooie dag om de bijl te slijpen en alvast te oefenen op het kadaver van een KaossPad 1.

De KaossPad is aan de bijl ontsnapt maar kon ook niet meer tot leven gebracht worden.

John/Wiseguy/Vintek heeft ook niet kunnen helpen helaas.

De bitch is wel weer terug uit Beegden. Als ik het goed begrijp is de Flash Rom (IC U3 in de A6, type 1024Kx16 90nS TSOP-48 (zie de BOM van de PCB in de service manual: https://medias.audiofanzine.com/fil...anual-bom-pcb-files-pcb-schematics-471585.pdf) vervangen maar is het niet mogelijk geweest om 'm te te laden met de juiste software (boot en OS) omdat dat niet in de juiste vorm verkrijgbaar is. Kennelijk is de enige manier dit uit te lezen uit een werkende Andy, of een goed Flash IC uit een die kapot is door een andere reden. Ik heb zelf helaas geen verstand van.....

Jammer van deze synth, ik heb er destijds lang naar uit gekeken om er eentje in mooie staat te kopen. Prijzen zijn nog rond de 1400 euro op de tweedehandsmarkt geweest, dat vond ik toen nog best veel geld om in 1 keer aan een synth uit te geven en dus dacht ik die synth komt er later wel. Jaren later leek die oude prijs van 1400 ineens een koopje. Uiteindelijk helaas nooit een bemachtigd, en nu durf ik het niet meer aan.

Ik hoop ook op een wonder remedie in de toekomst. Uiteindelijk zal er toch wel wat komen? Of misschien komt er wel een behromeda!

Vervelend zeg. Mocht dat uitlezen van een bestaande echt werken, dan zou je altijd kunnen overwegen om een tweede aan te schaffen (wel even duur geintje). Deze dan uit te lezen en als hij dan werkt 1 van beide verkopen.

Dank jongens. Ik heb idd wel overwogen om zo'n mainboard aan te schaffen. Idd een dure grap met BTW en invoertax (totaal 25%) en verzendkosten hebben we het al gauw over een dikke 700 euro. Het overzetten is niet zo'n klus. Als nou gewoon de inhoud van die Flash beschikbaar was..... Als ik zo de foto van dat flashgeheugen zie: direct op het board met SMD, dus een tweede IC even loshalen en in een Flash progger steken...............

Laatst gewijzigd:
Interessant! Ik zou beginnen met info over die flash chip te verzamelen. Type, beschikbaarheid en wat een lezer/schrijver kost. En welke problemen je tegen kan komen. Gebeurt het vaak dat deze chips van slag raken? Is lezer/schrijver een standaard ding waar je goedkoop en simpel mee kan kopiëren? Dan ben je al dichter bij huis. En ik denk dat je qua leeftijd van deze synth het geluk kan hebben dat ze goed te krijgen zijn etc.

In theorie moet je hem gewoon kunnen uitlezen en kopiëren. Dat doen ze in Hong Kong ook met iPhones flash memory. Zodat je voor 1/4 van de prijs een 128 gb iPhone hebt bijv.

Je kan wachten tot er een gek opstaat die netzoals bij oude bakken zoals een Rhodes chroma verbeteren etc maar dat kan een tijd duren.

Of je kan zelf het eerste stapje nemen. De vraag is ook of dit een probleem is wat meer mensen hebben. Ook al weten ze nog niet dat dit het probleem is.

Waar dit euvel over gaat is hoeveel risico je wil nemen. Hoeveel heb je over om weer met je bak te kunnen spelen.

Het is namelijk heel simpel: geen risico=automatisch verliezen.

Als ik de chip bekijk op het mainboard moet je met een beetje vergrootglas dit er wel op en af kunnen solderen. Ik check veel gasten op YouTube die smt doen en dit zou ik nog wel durven.

Anyway. Best case scenario is dat je straks 2 werkende mainboards hebt. Plus dat je de enige bent die de software los heeft en zelf dus die flash chips kan verkopen.

Als je dan nog voor 700 euro dat mainboard kan verkopen heeft het niet mega veel geld gekost.

Maar ik gok dat je het dit allemaal niet waard vindt.

Evt zou je dit samen kunnen doen met reparateurs die vaker a6-en doen.

Zag namelijk dat syntaur ooit ook een mainboard had. Die hebben natuurlijk 1 kapotte a6 gescoord. Maar als ik hun filmpjes bekijk
op YouTube houden ze wel van dit soort projecten. Vooral ook als marketing/pr voor hun bedrijf misschien interessant.

Dank voor de heldere en logische uiteenzetting! Ik heb inmiddels een gearslutz thread gevonden waarin iemand geladen flash ROMs heeft gemaakt. Helaas zijn deze alweer op maar ik ga toch kontakt met hem opnemen. Flash ROMs verwisselen is kennelijk geen probleem voor een ervaren tech. Dat hebben ze Music Service ook gedaan, alleen hadden ze vervolgens geen image om te laden en via MIDI/SysEX gaat het niet.

Interessant! Ik zou beginnen met info over die flash chip te verzamelen. Type, beschikbaarheid en wat een lezer/schrijver kost. En welke problemen je tegen kan komen. Gebeurt het vaak dat deze chips van slag raken? Is lezer/schrijver een standaard ding waar je goedkoop en simpel mee kan kopiëren? Dan ben je al dichter bij huis. En ik denk dat je qua leeftijd van deze synth het geluk kan hebben dat ze goed te krijgen zijn etc.

In theorie moet je hem gewoon kunnen uitlezen en kopiëren. Dat doen ze in Hong Kong ook met iPhones flash memory. Zodat je voor 1/4 van de prijs een 128 gb iPhone hebt bijv.

Natuurlijk is er een verschil tussen gloednieuwe flash-chips uitlezen, en chips die veel gebruikt en jaren oud zijn uitlezen...

Het probleem met flash-geheugen is dat het een beperkt aantal read/write cycles ondersteunt. Naarmate de chips langer geleden zijn geproduceerd, dwz. oudere types, ondersteunen ze minder van die cycles. Zodra een chip door zijn cycles heen is, gaat hij stuk en wordt schrijven onmogelijk en lezen meestal ook. Bij moderne SSDs worden allerlei truuks en speciale technologiën gebruikt om ervoor te zorgen dat ze een redelijke tijd meegaan, maar bij bv. oude USB-sticks kan het zijn dat de stick er na minder dan 10.000 cycles mee kapt.

Natuurlijk is er een verschil tussen gloednieuwe flash-chips uitlezen, en chips die veel gebruikt en jaren oud zijn uitlezen...

Het probleem met flash-geheugen is dat het een beperkt aantal read/write cycles ondersteunt. Naarmate de chips langer geleden zijn geproduceerd, dwz. oudere types, ondersteunen ze minder van die cycles. Zodra een chip door zijn cycles heen is, gaat hij stuk en wordt schrijven onmogelijk en lezen meestal ook. Bij moderne SSDs worden allerlei truuks en speciale technologiën gebruikt om ervoor te zorgen dat ze een redelijke tijd meegaan, maar bij bv. oude USB-sticks kan het zijn dat de stick er na minder dan 10.000 cycles mee kapt.

Duidelijk dank! Volgens mij heb ik ook een ssd die op omvallen staat. Maar dat is een pure aanname. Kan ook gewoon zijn dat mijn hackintosh build gewoon kut is. :D

Anyway goed nieuws vinnie!

En dus meteen 2 scoren mocht het lukken.

Inmiddels contact gelegd. Kennelijk heeft hij toch nog geladen FlashROMs. Nu maar hopen dat hij het niet eng vindt om er een van de VS naar NL te sturen. Hij gaf ook aan de Coldfire CPU van de A6 te vervangen, die moet het OS laden vanuit de FlashROM en het kan zijn dat het aan de kant van de CPU misgaat. De CPU zit met 208 SMT draadjes vast aan het board dus daar is iemand met vaste hand voor nodig......

Yep, bklein op GS. Music Service is idd de eerste gegadigde, ze zijn er al mee bezig geweest. Behalve Flash en andere ICs wil de CPU het ook nogal eens begeven.

Succes (!) Vinnieq, hopelijk krijg je 'm in orde (want het is wel een top synth vind ik).
Maar al dat werk nu wat je eraan hebt en wat nog gaat komen (terwijl je in die tijd ook lekker muziek had kunnen maken).

In 2018 kon ik een hele mooie A6 van iemand kopen (ik weet de vraagprijs niet meer), maar ik durfde het niet aan. Hij was snel verkocht (voor de vraagprijs) hoorde ik later.

Ja, het is er een voor de koelbloedige doorzetter. Toen -ie het nog deed heb ik ook kort een DSI Prophet 08 gehad. FC Barcelona vs FC Veendam.

Yep, bklein op GS. Music Service is idd de eerste gegadigde, ze zijn er al mee bezig geweest. Behalve Flash en andere ICs wil de CPU het ook nogal eens begeven.
n
Dus je gaat terug naar een reparateur waarbij jij moet zeggen wat ze moeten gaan repareren ? Das niet de zaak die je moet hebben voor zoiets dan he ... Ik had dat trouwens 6 maanden terug al vermeld van die cpu en flash ... dat staat al een paar jaar op gearslutz ... daar bij Music Service hebben ze nog geen internet zeker ?

Je moet iemand vinden die het ook wil laten werken ...

Back