Yamaha CS onderhoud / reparatie?

Hanz

Anonieme Analogist
Gisteren m'n nieuwste lustobject de 'studio' ingesleurd (!!!)...
...nl. een Yamaha CS-50 - pakweg 36 kilo synthgenot, schoon aan de haak. :W

Ik weet wel dat-ie onder de echte CS-freaks een beetje slechte standing heeft, maar dat vind ik na wat proberen echt onverdiend. Ligt er natuurlijk aan wat voor geluiden je zoekt, maar ik kwam inmiddels vrijwel het hele Vangelis-gamma tegen (van Blade Runner tot Beaubourg, zal ik maar zeggen...). OK, geen CS-80 'vetheid' maar voor weinig euri mag je niet zeuri.

Nou heeft-ie iets van 10 jaar op zolder gestaan bij iemand (ja, 't bestaat nog) en ziet er dus keurig uit, maar het bekende CS euvel (tuningsproblemen) heeft-ie toch wel een beetje. Ook werkt de portamento / glissando niet zoals 't hoort (denk ik): hij 'schakelt' niet, maar staat gewoon vast in glissando; als je 'm toch in portamento zet doet 1 stem raar en heb je nog steeds glissando... :confused:
Valt mee te leven hoor, maar ik vroeg me af, na het zien van de CS-80 service documentatie en Adjustment Procedure of dat nou 'moeilijk' is voor een iemand die niet met rokende soldeerbout in de hand is geboren.
Wie heeft 't wel eens geprobeerd? Ik ben benieuwd of 't voor de CS-50 misschien makkelijker is dan voor de 80?

En eh... als ik 'm door een kenner onder handen zou laten nemen, wat kostda nou eigenlijk? (grove schatting)
Kent iemand een echte CS-adept in Nederland?
En omdat je zulke vreselijke verhalen hoort over '1 keer stoten en hij is weer out of tune', heeft 't dan wel zin om 'm door Nederland te rijden naar iemand die 't dan fixt?

Kortom, ik ben erg benieuwd... (maar vooral blij met de 'bevalling' :D)

Ik heb ook een cs vraagje.Zijn de poten van de cs 50 het zelfde als van de cs 80 ? Wie weet dat .....

De CS50 heeft volgens mij 4 losse poten, de CS60 twee D-frames net als de CS80.

Dat van die poten klopt precies.

Attachments

• dia1.jpg
    dia1.jpg
    29,7 KB · Bekeken: 119
Pootjes van de CS-50 zijn inderdaad 4 losse stuks(zitten in het flightcase-deksel verwerkt), worden in de bodem geschroefd met een soort schuin/dwarsverbinding naar de synth voor extra stevigheid...

Het zelf afregelen van een CS-50 lijkt mee geen verstandige actie als je geen ervaring hebt
in dat soort procedure's. De kans is groot dat je uiteindelijk meer ont- als af-regelt.
Het mag dan een slimme manier lijken om een techneut uit te sparen, maar het resultaat zou
best eens kunnen zijn dat je daar uiteindelijk toch heen moet, en dat de goeie man een uur
meer nodig heeft als wanneer je er was afgebleven.

Een CS50 is in ieder geval een stuk gemakkelijker in het dagelijkse onderhoud vergeleken met een CS80, dus da's mooi meegenomen :)

Toevallig ben ik in het bezit van een originale CS50 service manual (zat bij me CS80:confused: ) die ik eventueel wel wil doneren als je interesse hebt en als de 'tuning procedure' je dusdanig zorgen baart wil ik dat eventueel ook nog wel voor je komen doen. Als je 't eenmaal zelf hebt gedaan is het net zo gemakkelijk als het opwarmen van een magnetron-maaltijd :)

Voor die glissando/portamento switch zouden er een aantal mogelijke boosdoeners kunnen zijn, daar zou ik even in moeten duiken. Het zou kunnen dat de schakelaar zelf kaduuk is of dat er een draadje los zit, maar dat lijkt me sterk aangezien werkelijk_alles_gesoldeerd_is in de CS-serie. Misschien dat er iets mis is de clock-oscillator die de portamento timer aanstuurd.... geen idee.

Re: Yamaha CS onderhoud / reparatie?

Origineel geplaatst door Hanz

En omdat je zulke vreselijke verhalen hoort over '1 keer stoten en hij is weer out of tune'

Dat valt reuze mee, dat zijn die bekende spookverhalen waar iedereen die er geen ervaring mee heeft het over heeft. Het wordt problematischer als je met die bak op tournee gaat en dus bloot wordt gesteld aan vele schokken en temperatuurwisselingen, maar wie gaat er tegenwoordig nog op tournee met een bak van 35 kilo?;)

een goede servicebeurt op z'n tijd levert veel op . de prijs zal afhankelijk van de werkuren (zoiets van 40euro/uur of zo) zijn . een grove schatting , als de tekeningen ervoor zijn , is een uurtje of 2 werk maar zoveel verstand heb ik er ook niet van.
ik heb net op een andere treat al een advies adres gegeven waar ik wel over te spreken ben namenlijk:
music service centre te beegden ( tussen roermond en weert)
telefoon 0475-572033 ,vragen naar b.v. chris .
maar er zullen vast meer goede reperateurs zijn , ik zou er zelf niet aan beginnen

Re: Re: Yamaha CS onderhoud / reparatie?

Re: Re: Yamaha CS onderhoud / reparatie?

Origineel geplaatst door Marcel D
Dat valt reuze mee, dat zijn die bekende spookverhalen waar iedereen die er geen ervaring mee heeft het over heeft. Het wordt problematischer als je met die bak op tournee gaat en dus bloot wordt gesteld aan vele schokken en temperatuurwisselingen, maar wie gaat er tegenwoordig nog op tournee met een bak van 35 kilo?;)

Je hoort die stories inderdaad steed maar weer . Met name voor de hogere nummers uit
de CS-serie. Typisch geval van "verhalen voor in het haardvuur".
Het was gedeeltelijk waar in een grijs verleden, maar dat "ff stoten" was toen meestal wel
wat anders. Vloekende roadies die zo'n ding de studio uitslepen, twee trappen naar beneden,
achterin de bus die vervolgens vertrekt naar Goes, alwaar in het plaatselijke theater via wat
kleine trappetjes en gangetjes dat ding uiteindelijk op het podium gemanoevreerd kan worden.
"Jaap! Hep jij verdomme die pote in de studio late legge?" "Ach wat, seik niet. Pleur da kreng
toch op twee barkrukke!".
Kijk, toen ging het dus inderdaad geregeld mis met de tuning. Maar zolang je dat soort
avonturen achterwege laat, zal het allemaal best meevallen. ;)

Bedankt voor de antwoorden! :halleluja
Ook perfect dat juist de mensen van wie ik een reactie hoopte te ontvangen hier een reply hebben geplaatst!
(Marcel D, ik neem binnenkort even contact met je op! :biertje: )

Als ik 't zo hoor hoef ik dus niet bang te zijn voor vreselijke onstemmingen, 'k vervoer dat ding alsof m'n grootmoeder in die kist ligt (levend... :engel: )

Ik ben echt blij met de CS: kweetniet wat 't is, maar hij is zo eh.... vol karakter en muzikaal! (...unlike me!... :))
Enorm expressieve aftertouch, heerlijke glissando en (eigenlijk voor 't eerst dat ik dat meemaak) ringmodulatie die wat toevoegt aan 't geluid inplaats van een enorme herrie...
Filter is een beetje slapjes qua werking, zeker de resonantie; maar 't geluid verandert er wel door.
Net zoiets als met de octave-schakelaar, erg raar... meer verandering in timbre dan in toonhoogte.
En ook cool dat dingen als de PWM-suboscillator en de 'normale' suboscillator (die dus de LFO is) tot vrijwel in de audiorange gaan. En dat er een aparte sinusoscillator in zit (wat je normaal dus een suboscillator zou noemen).
Genoeg gel*ld, spelen maar weer... :P

Nog een linkske :

http://home.debitel.net/user/jhaible/jh_cs50.html

:doei:

PS. Ik heb een CS 60 en wat die gevoeligheid voor schokken betreft, valt reuze mee. Ik heb 'm 7 jaar geleden in Veldhoven opgehaald (ruim 2 uur rijden) en thuisgekomen was 'ie nog perfect getuned.
Begin dit jaar werd 'ie wat vals, nadat ik voor de 3e keer was verhuisd. Ik heb 'm zelf getuned. en dat viel 1000 % mee....half uurtje werk.

Ja... Jürgen Haible, de grootste CS-50 fan op Analogue Heaven...
Thanks anyweee!

Nu, 5 jaar verder, ben ik op zoek naar een goede CS50 service manual. Ik heb 'm onlangs afgesteld met behulp van de CS80 adjustment procedure en de tunings-aanwijzingen uit de CS60 service-manual. Die laatste geeft hier en daar wat aanwijzingen voor de CS50 maar is niet volledig op dat punt. Met name voor het afstellen van één van de vca-gains ontbreekt een afbeelding. Dus als iemand de aanwijzingen voor de CS50 heeft dan hoor ik het graag.

Hij lijkt mij helemaal in orde (voeding, envelope's, vca's etc gecalibreerd mbv bovengenoemde documentatie) maar ik ben toch benieuwd of er nog wat andere verschillen zijn tussen de CS50 en CS60. Sommige voltages dienen in de CS50 dubbel zo hoog te zijn, waarschijnlijk ivm het missende onderste octaaf van het keyboard.

Ik was wel aangenaam verrast toen ik de CS50 open maakte, Yamaha heeft deze "kleine" CS netjes ge-engineerd. Een stofhoes onder de toetscontacten, degelijke toetscontacten, scharnierbaar keyboard, aftertouchsensor dmv hefboom en lampje. Erg netjes hoor !

Omdat er weinig foto's van de binnenkant te vinden zijn hierbij wat plaatjes. Allereerst het keyboard vanaf de onderzijde met de sofvanger op z'n plaats, daarna de stofvanger verwijderd en vervolgens de toetscontacten. Ik vermoed dat deze toetsen een stuk degelijker zijn (onderhoudsvrijer) dan de J-wire keyboards.

Attachments

• open.JPG
    open.JPG
    84,8 KB · Bekeken: 117
  • stofvanger.JPG
    stofvanger.JPG
    124,6 KB · Bekeken: 108
  • toetscontacten.JPG
    toetscontacten.JPG
    125,2 KB · Bekeken: 114
De aftertouchsensor is in feite een hefboom welke een afdekkapje voor een lampje schuift. Hoe harder je drukt hoe minder het afdekkapje het licht tegenhoudt. Eerste foto is zonder aftertouch, 2e foto is met aftertouch.

Attachments

• aftertouch uit.JPG
    aftertouch uit.JPG
    86,7 KB · Bekeken: 111
  • aftertouch aan.JPG
    aftertouch aan.JPG
    86,4 KB · Bekeken: 125
Aan de binnenkant een zakje met zekeringen. Aan het KAS-board en het SH-board is te zien dat de grotere broer(s) (zussen?) als uitgangspunt dienden. De prints zijn voor de helft leeg...

Attachments

• zekeringen.JPG
    zekeringen.JPG
    64,5 KB · Bekeken: 121
  • KAS.JPG
    KAS.JPG
    102,6 KB · Bekeken: 120
  • SH.JPG
    SH.JPG
    89,1 KB · Bekeken: 120
Zo, ook de tuning is weer afgesteld. Ik ben benieuwd hoe lang deze kleine het blijft doen (dat hangt vooral af van hoe hongerig de CS80's zijn) :D

Toch blijft nadere info welkom voor in het archief...

Hij ziet er netjes uit, wouw!
Ik heb zelf ook een 50 (en een 60 - 't is mooi om die twee te vergelijken), en ik heb recentelijk een van de voiceboards laten repareren door Kent Spong. Nu is die weer prima, behalve dat hij opnieuw ingeregeld moet worden (de VCF/VCO timings etc zijn niet als de rest). Weet jij wellicht wie dat hier in NL zou kunnen doen?

:)
J

Back