Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg

Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-

Last edited by a moderator:
Keek gister op youtube maar nog geen unbox video of gewoon iemand die er op speelt.

Volgend jaar maar niet aflossen op de hypotheek!
Is het paneel opklapbaar zoals bij de Minimoog?

Ik vrees dat je dat cleane geluid zeker mag verwachten,in vbm 16v strak in tune houden + SMT technologie ipv through hole,zal onvermijdelijk zijn,maar dat wil niet zeggen dat hij niet vol kan klinken,met die filters er in zal toch wel lush klinken denk ik.

Yeah, maar das opzig niet zo erg. een poly mag zoizo wat dunner/cleaner klinken naar mijn idee. anders neemt ie veel te veel ruimte in de mix in als je meer als 1 noot speelt. (wat moog overgens zoizo al doet)
Dus ben wel benieuwd hoe de nieuwe oscilatoren en nieuwe filter klinkt. Hopelijk is een keer iets anders dan de standaard Moog sound :P.

Ik heb gehoord dat SMD/SMT net zo warm en vol kan klinken als through-hole mits je de componenten eens per maand in het licht van de volle maan oplaadt en de oscillatoren en filters vóór normaal gebruik eerst 3 maanden door zijn complete frequentiegebied door het filter en de VCA laat sweepen (op maximaal volume) zodat alle elektronen de goede kant op gaan staan.

Ik heb gehoord dat SMD/SMT net zo warm en vol kan klinken als through-hole mits je de componenten eens per maand in het licht van de volle maan oplaadt en de oscillatoren en filters vóór normaal gebruik eerst 3 maanden door zijn complete frequentiegebied door het filter en de VCA laat sweepen (op maximaal volume) zodat alle elektronen de goede kant op gaan staan.

Afhangend van wat je definitie van warm/vol is kon Alesis,DSi en Novation deze tip wel gebruiken.

Dat opladen zorgt er alleen maar voor dat het lijkt alsof het beter klinkt, maar dubbelblinde testen tonen aan dat het niet het geval is. Nee, iedereen zou moeten weten dat elektronen het beter doen als ze door dikke traces met vloeiende bochten gaan ipv al die dunne lijntjes van 45°/90° die door automatische routering van printplaten wordt veroorzaakt.

Het helpt ook om regelmatig je kabels te buigen en weer recht te leggen om eventuele stijfheid en blokkades te verwijderen. Wel opletten dat je altijd dezelfde plug aan dezelfde input/output aansluit, want als je ze verkeerd omlegt krijg je mogelijk elektronen die tegen de stroom in moeten zwemmen. En dat hoor je natuurlijk meteen.

Een foto, voor degene die hem nog niet gezien hebben

Attachments

• Moog One.jpg
    Moog One.jpg
    57,7 KB · Bekeken: 139
Bericht door een moderator:
de discussie is verplaatst van Moog One naar eventuele klankverschillen t.g.v. SMD/SMT -vs- thru hole techniek, de stand van de maan en het al dan niet lekker kunnen rondzwemmen van elektronen. Dat is alleraardigst, maar niet waar deze thread over gaat. Ik stel dan ook voor weer terug on topic te gaan voordat ik de scepter moet zwaaien middels de zogenaamde "delete" knop. Dus heren: alles goed en wel, stay on topic please.

Een absolute kwijlbak , in de goede zin van het woord.

ben wel benieuwd naar sound , bedieningsgemak en foto's binnenkant mn van soundpad

De Helmtronic Challenger (van de bouwer van Formant) lijkt er ook een beetje op:

gt1xO8l.jpg

Gezien dat dat ding toendertijd 4000-5000 kostte en monofoon was (wel 4 oscillators en volgens mij maar 5 gemaakt of zo) zou je kunnen beargumenteren dat de prijs van 6000 voor 8 stemmen en 3 oscillators eigenlijk best nog redelijk is.

Ik ben alleen niet zo dol op OLED.

Wat voor mij even de grote vraag is: de Voyager had de Little Phatty. De reissue Mini had de Grandmother. Wat voor kleintje (if anything) krijgt de One?

De " half "

There can be only one, zou een Highlander zeggen, maar je kon best wel eens gelijk hebben.

Anderzijds, veel van de Moog monosynths kan je polychainen, dus de kleine broertjes van de One zijn dan gewoon een stapeltje van gewenste hoogte gepolychainde monoMoogjes.

Ziet er wel goed uit, layout is erg Memorymoog achtig . Qua features ook wel wat geleend van de Alesis Andromeda precies ... maar voor dat geld kies ik toch andere dingen ...

Dit ziet er heel tof uit ! Beetje jammer van het geld , maar qua specs heel tof. En een Moog wil ik sowieso nog.

Prijzen hier zouden 6699 en 8699 kunnen worden, onder voorbehoud, niet heel weinig dus.
Iemand die patches heeft gemaakt zegt voor wat het waard is:
It sounds like Moog Vintage and some new things like Modular stuff.

Als je ziet wat die Moog modular reissues (Die Emerson muur enzo) moesten kosten, valt dit wel mee. Vergeleken met een Dave Smith bak natuurlijk duur.

Back