Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg

Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-

Last edited by a moderator:
Beetje reactionair gejank als je klaagt dat je niet binnen een week alle informatie krijgt over een product waar je al jaren op zit te wachten. Het is juist fijn, geeft je een beetje tijd om een budget bij elkaar te harken in plaats van dat je voor een voldongen feit wordt geplaatst.

Hoop gezeur over de prijs, vanaf een paar duizend euro voor een synth maakt het vrij weinig meer uit eigenlijk, een paar honderdjes of duizendjes meer, duur is het toch, in die range heeft iedere serieus geinteresseerde het geld er toch wel voor.

Ja, vooral omdat het een premium product is.
Welke synth heeft bv. eventide effects aan boord en inserts om je eigen hardware in te pluggen ?!
Enige (?) nadeel is wel dat dat ding vrij zwaar is (20KG).

Edit: vreemd genoeg staat erop de site van bax dat ie maar 10KG is, maar 45 lbs is toch echt 20.4 KG.

Laatst gewijzigd:
Tja Nax... dan is niets vreemd hoor... Ik neem dat nadeel graag erbij. Ik heb de Minimoog XL gehad en die was 22 kilo, dus 't valt reuze mee :)

a6 was ook 20 kilo toch? lekker zwaar, lekker duur, lekker dik.... en lekker kut dat ie n leer onvermijdelijk wordt waarschijnlink :D

Ik klaag niet zozeer over de prijs, meer dat het een hoop geld is om uit te geven aan mijn hobby. Hij kan het prima waard zijn. Bovendien, als je hem 20 jaar met plezier gebruikt is het geen geld. Dan kan je hem daarna wel weer verkopen. Qua specs ziet het er allemaal erg goed uit. Als ie zo klinkt als verwacht is het de investering prima waard. Het probleem met veel hobbyisten (mijzelf incluis) is dat ik nieuwe spullen uitproberen net zo leuk (zo niet leuker) vindt als muziek maken. Ik maak dus zelden wat af, ik heb de discipline niet. Zonde maar het is een hobby. Leuke nieuwe gear uitproberen is ook erg ontspannend. Als je veel wisselt van apparaten dan is dit niet zo'n goed idee.

Als je iets koopt voor de lange termijn dan is die 8K prima te verantwoorden , punt is wel dat je het geld moet hebben liggen.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd. Wellicht wordt dit de synth die ik niet meer verkoop.

"Welke synth heeft bv. eventide effects aan boord en inserts om je eigen hardware in te pluggen ?!"

Eventide effects bestonden natuurlijk nog niet in de seventies, maar wat inserts betreft had de Maxikorg toen wel jacks voor effects loops. Die heetten "to/from accessary" (sic). Voor beide voices een eigen loop. Leuk hoor, lower voice doorheen een smallstone en upper voice doorheen een distortion zonder dat het je extra kost op de mixer. Sindsdien die feature niet meer gezien op synths in mijn hobbyhok.

Die inserts en true bypass Eventide effecten tonen wel aan dat men met de Moog One een zo onbegrensd mogelijke bak wou neerzetten. Als je bereid bent om je er de nodige tijd aan te zetten, moeten daar heel lekkere klanken uit te halen zijn. Analoog JD800 patches namaken...Leuke hobby.

Maar ik begrijp dat Wiseguy er een heeft staan nu, en die kan ook uitgeprobeerd worden? Zal wel lekker druk worden bij hem dan komende tijd. :)

Het is trouwens best een lelijke synth om te zien, hopelijk maakt het geluid het allemaal goed.

Benieuwd naar de demo’s die komen gaan.

Hoop gezeur over de prijs, vanaf een paar duizend euro voor een synth maakt het vrij weinig meer uit eigenlijk, een paar honderdjes of duizendjes meer, duur is het toch, in die range heeft iedere serieus geinteresseerde het geld er toch wel voor.

ik ben serieus geinteresseerd in die syntt, heb de centjes er ook vr over ….
maar dat betekent niet dat je ze hebt he...

tgoh en een afbetaling pfff heb geen zin in elke dag macaroni te eten en tzal dan zonder kaas en hesp zijn wat dat is ook niet goedkoop LOL

En ik ben dan ook een zoals von naphoven het zo mooi beschrijft ook een thuis hobby prutser.

soit neem niet weg dat ik er ook een wil natuurlijk

In Nederland zijn ze bij de douane ook niet op hun achterhoofd gevallen... Als je dan gepakt wordt, komt er bovenop de 21% BTW en 4% invoer nog een leuke boete bij.....

JurgeN

als jij s morgens om half acht vanaf de bagageband naar de uitgang loopt, zie je in de regel helemaal niemand bij de douane. ze zijn niet op hun achterhoofd gevallen, maar ik denk wel dat ze andere prioriteiten hebben daar.

Wat wil je hiermee aantonen? Productie van nu is niet te vergelijken met die van toen plus de markt is nu huge in vergelijking. 8k is duur period. Kan goedkoper maar Moog wil meer centjes binnen harken.
Dat mogen ze, maar ga dan niet beweren dat het nu heel goedkoop is in vergelijking want dat is het niet. Moog houd nu onderaan de streep veel meer over. ;)

Inserts op synthesizers: De Arturia MatrixBrute heeft er ook een en de E-mu UltraProteus had er ook twee (voor links en rechts). Zou Moog de MatrixBrute hebben bestudeerd? Ook de handige filterrouting van de MatrixBrute komt in de Moog One terug.

hier een spannend artikel op soundsonsound over het onstaan van de moog one

"Other digitally generated facilities include multiple contour generators and LFOs and, if you’re happy to see your signal pass in and out of the digital domain, there’s an effects section that offers one effect per part, plus two master effects. (As found on some polysynths from elsewhere, the effects lie in side-chains so that, if you bypass them, you can ensure that the audio signal remains in the analogue domain if that matters to you.) Many of the effects algorithms have been developed in-house, but Moog has also collaborated with no lesser developer than Eventide for the One’s reverbs.

There are something like 14,000 components in the Moog One which together add up to 48 oscillators and 32 filters on no fewer than 16 printed circuit boards, plus three arpeggiators and three sequencers, five effects units, all comprising three separate polyphonic synthesisers… all of which total just one musical instrument."

Laatst gewijzigd:
Gezien de spec van het monster valt de prijs nog te overzien. De Waldorf Quantum heeft toch een heel wat moeilijkere prijsstelling, lijkt me.

Als je iets koopt voor de lange termijn dan is die 8K prima te verantwoorden , punt is wel dat je het geld moet hebben liggen.

Wel, Ty Unwin zei er nog wat over in de laatste uitzending van sonictalk [552]. It's not a lot of money, you just can't afford it [yet]. Tja, als je hem elke dag in de studio gebruikt voor grote projecten, dan haal je het geld er wel uit. Als je hem simpelweg voor de hobby hebt, moet je waarschijnlijk nog even doorsparen.

Ik vind dat alle "magie" weg is ivm hardware synth's. Sinds computers zo krachtig zijn dat men ze kan "clonen" door plug-ins. Misschien is het niet 100% identiek maar 90%-95% maakt niks uit.(zowel analoge als digitale). Zelfs met de originelen uit de jaren '70-'80 is er niks meer aan tegenwoordig voor elke synth heb je wel een plugin (zeker die oude bekende bakken). Ik vind het zeker het geld niet meer waard om nog te investeren in een hardware synth. Een goeie laptop en een usb controller en je hebt de beste synth's die je kan wensen. Denk ook dat binnen een jaar of 10 -20 de hardware synth's zullen verdwijnen. Laat ons zeggen dat deze periode nog de laatste stuiptrekking is van de fabrikanten om terug analoge synth's te maken. Na deze analoge hype zal het gedaan zijn vrees ik...

Back