Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg

Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-

Last edited by a moderator:
Dat worden een paar koude winters😝
Nou, je kan de ventilater op hoge en lage snelheid zetten . Kan je de handen warmen aan de onderkant van de machine, dat scheelt weer

@Nap

Je had het over een nieuwe update willen in de toekomst.

Wat is er mis met de laatste update die we kregen?

Zijn er nog belangrijke issues, ik heb gelijk nergens meer last van.

@Nap

Je had het over een nieuwe update willen in de toekomst.

Wat is er mis met de laatste update die we kregen?

Zijn er nog belangrijke issues, ik heb gelijk nergens meer last van.
Serieuze issues zijn er geloof ik niet meer nee, maar MPE / PolyAT support was nog (min of meer) beloofd, ik zou graag glide offsets/randomizer willen (zodat de glide per voice ander tempo heeft), de FX parameters in de mod matrix, er is geen local off functie (al vind ik die persoonlijk minder belangrijk) en zo zijn er nog wel wat kleine dingetjes.

Eens Nap. Voor mij:
- Fx parameters in de Mod matrix is echt een pre
- Er zitten nog wat bugs in de sequencer tijdens multitimbral gebruik
- Kwa gainstaging zijn er ook nog wat verbetering te maken. De main output klipt nogal snel, zeker met effecten.

ik zou graag glide offsets/randomizer willen (zodat de glide per voice ander tempo heeft),
Schakeliing van 'Glide' via midi CC65, is mijn grootste wens. Bij Moog hebben ze kennelijk andere prioriteiten dan de One.

Het zou fijn zijn als de Stereo Spread wat minder diep in het menu kon, of beter nog, een global panspread aan de Pan Knob toekennen in de VCA sectie op het paneel.

Keyboard midi is verre van ideaal:
Ext midi uit via kb is niet uit te zetten of apart kanaal toe te wijzen
Ook als je seq laat starten door keytrig dan doet hij dat ook als je binnen een andere part/synth bezig bent bv. Erg onhandig

Bij lopende arps en omschakelen parts/synths gaat hij even uitsync

De cutofffreq is niet goed gecallibreert, sounds met selfoscillerende filters zijn daardoor moeilijk polyfoon fatsoenlijk speelbaar

Geen modulatie mogelijk van bv de twee effectsdedicated knobs van effect 1 of effect 2

Kan iemand de holdfunctie aan/uitzetten mbv bv een pedaal ?

Om er een paar te noemen zo uit het hoofd 🙄

Bij Moog hebben ze kennelijk andere prioriteiten dan de One.
Updaten van bestaande firmware heeft überhaupt weinig prio (zo lijkt het).
Of ze hebben gewoon heel weinig capaciteit hiervoor. (wat goed kan, aangezien dit dure grappen zijn).
Als je als hardware maker daar niet op ingericht bent, blijft dat een lastig traject.
Moog is niet uniek hierin helaas, maar er zijn ook uitzonderingen (Elektron, Deluge, Roland doet het ook redelijk)

Updaten van bestaande firmware heeft überhaupt weinig prio (zo lijkt het).
Of ze hebben gewoon heel weinig capaciteit hiervoor. (wat goed kan, aangezien dit dure grappen zijn).
Als je als hardware maker daar niet op ingericht bent, blijft dat een lastig traject.
Moog is niet uniek hierin helaas, maar er zijn ook uitzonderingen (Elektron, Deluge, Roland doet het ook redelijk)
In het verleden lieten ze het ook wel eens door buitenstaanders ( bv rudi linhard en de minimoog voyager) uitvoeren. Dat gaf prima resultaten, begrijp nog altijd niet waarom ze daar in het geval van de moog-one geen gebruik maken ?

In het verleden lieten ze het ook wel eens door buitenstaanders ( bv rudi linhard en de minimoog voyager) uitvoeren. Dat gaf prima resultaten, begrijp nog altijd niet waarom ze daar in het geval van de moog-one geen gebruik maken ?
Tja. Ik zit niet in het bestuur. Zal vast een bewuste keuze zijn.

De cutofffreq is niet goed gecallibreert, sounds met selfoscillerende filters zijn daardoor moeilijk polyfoon fatsoenlijk speelbaar

hmm dit wist ik niet en vind ik eerlijk gezegt onacceptabel voor een high-end instrument.
beetje als een akoestische gitaar van 2000 eurie met slechte intonatie.

hmm dit wist ik niet en vind ik eerlijk gezegt onacceptabel voor een high-end instrument.
beetje als een akoestische gitaar van 2000 eurie met slechte intonatie.
Ja, dat mag/moet wel verholpen worden idd, de oscillator callibratie is na de laatste upgrade uiteindelijk wel zeer acceptabel gelukkig dus we mogen hopen dat .
stom eigenlijk dat bv een jp8 , 40 jaar oud ontwerp inmiddels het zo makkelijk heeft met die thema’s terwijl dat anno 2023 hier zo’n gedoe blijkt .
ook qua snelheidvan callibreren/ stemmen, een jp8 doet het in 2 seconden, hier kan je gerust gezamelijk een tostietje maken als je het moet laten berekenen :-)

Kan je de filter van een JP8 zo goed polyfoon bespelen dan.

Back