Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg

Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-

Last edited by a moderator:
Ik heb een Moog one. Dus ik baseer het niet adhv YouTube clips.

Wat ik ECHT goed klinkende poly synths vindt : Jupiter8/6/4, Oberheim obx/8a/8/4VS, Rhodes Chroma, Juno60/6/106, CS50/60/70/80.

Maar goed is maar mijn mening ey, er zullen weer legio mensen zijn die bovenstaande synths in een oogblink zouden omruilen voor een Moog One, dus is echt persoonlijk.

Ik heb een Moog one. Dus ik baseer het niet adhv YouTube clips.

Wat ik ECHT goed klinkende poly synths vindt : Jupiter8/6/4, Oberheim obx/8a/8/4VS, Rhodes Chroma, Juno60/6/106, CS50/60/70/80.

Maar goed is maar mijn mening ey, er zullen weer legio mensen zijn die bovenstaande synths in een oogblink zouden omruilen voor een Moog One, dus is echt persoonlijk.

ok als je er 1 hebt dan is dat een sterk argument.

Ik heb het ook niet zo met DSI synths op de PRO 5 na dan.

En de rest van de synths die je noemt is zo een beetje mijn favoriete lijst wat zou betekenen dat we een vergelijkbare smaak hebben in poly's.

Het lijstje wat ik neerzette als goed klinkende polys zijn natuurlijk ook niet zo maar de 1e de beste maar een hoop ervan liggen iig qua prijs (buiten de CS80 dan) wel allemaal in Moog One territorium.
Begrijp me niet verkeerd de Moog one is echt wel leuk om op te spelen, je hebt een hoop knoppen onder de vingers dus er springen af en toe echt wel eens wat dingen uit dat ik denk; "HA lachen, had ik niet verwacht dit"
Maar overal gezien is de sound echt maar zo-zo, braaf, digitaal, dunnetjes. Grootste ergernis vind ik de envelopes die zijn echt alle behalve snappy en de gain staging is ook wack. Heb een paar collegas die hem ook gekocht hebben destijds toe ie uitkwam. Ik ben de enige die hem nog heeft. Maar bij mij staat ie ondertussen al weer een hele tijd in zn kartonnen doos niets te doen.

Ik zal em voor de gein vh weekend weer eens unboxen en em even opnieuw "blanco" benaderen..... Je weet het nooit, ben ik dalijk ineens weer een FANboy (<--see what I did there ? :) )

Matt Johnson is er erg over te spreken. heeft ook je JP8/OBXa
Goede demo. Beste to nu toe.

Wellicht wat meer tijd in de synth steken om zijn sweetspot te vinden.

nee dan lees je niet goed, ik vind de zowel de dsi als de moog one niet lekker klinken. Dunnetjes / digitaal / mp3 kwaliteit.

Laat ik het dan andersom stellen.
als jij warm word van de ob6/prophet 6 sounds, dan loop je absoluut warm voor een Moog One.

Ok,Interessant !

Ik vind OB6/P6 idd strak klinken,maar heb de indruk dat de Moog One toch iets voller klinkt,ik ga wel enkel af op wat ik online hoor,heb geen enkel nog in real getest.

Ik kan me niet inbeelden dat de Moog One zoveel meer strakker zou klinken als een Jupiter 8 (die laatste heb ik wel),laat staan een Jupiter 6 die ik ook heb?

Ik heb een OB6 en Moog One, de Prophet 6 heb ik ook gehad. De OB6 en Prophet 6 klinken aanmerkelijk 'strakker' dan de Moog One vind ik. De Moog zwabbert een stuk meer en heeft daarnaast opties aan boord om verdere drifting te forceren (de 'pitch variance' in het Polyphony more-menu; heeft ongeveer zelfde functie als 'detune' op de OB6 of 'slop' op de P6). Ook de tracking is wat minder strak, vooral in het laag heb je daar af en toe echt wel wat tuning issue (maar op een goede manier naar mijn smaak). Ben het wel eens dat een OB-X bijvoorbeeld by design machtiger en grootser klinkt, maar als je een beetje je best doet haal je uit de One toch ook zeker wel epische kamervullende sounds. Waar de Moog One wint is met het feit dat hij stereo is en kan stapelen, dus maak een patch met per-voice wat subtiele verschillen, pan ze keihard links/rechts en zet er een 2 voice unison op bijvoorbeeld. Omdat je in unison nog steeds polyfoon kunt spelen, heb je dan een 6 VCO per (dubbele) voice ultrabrede 8 voice synth. Qua sound en features ben ik zeer content, mijn enige issue met de One is dat ik de gate erg noisy vind op sommige instellingen, vooral als de filters dicht zijn.

Ja dat stakken van sounds is heel interesant,daarom ik ook eerder een 16v zou kopen.

Wat bedoel je met de gate die noisy is?

Denk dat die bedoelt dat je clickjes hoort van het gate signaal als het filter dicht staat.

Met ZoinK heb ik al privé contact gehad over de Moog One, dus onze meningen over dit instrument zijn ons wederzijds bekend. Het komt erop neer dat ik het niet met hem eens ben, maar ik ben dan ook zeer tevreden over het geluid van de OB-6 en ook die valt niet in ZoinKs smaak. Ik heb de Moog One bij de eerste uitlevering aan een klant mogen beluisteren en kort zelf aan de tand mogen voelen. Verder weet ik inmiddels dat filmpjes en meningen minder invloed hebben op je oordeel over een instrument dan je eigen programmeer- en speelvaardigheden en de tijd die je besteedt om het instrument te leren kennen. Het laatste voorbeeld was de MatrixBrute. Als ik was afgegaan op de demo's en de meningen dan had ik hem niet gekocht.

In algemene zin valt me op het forum wel op hoe zeer meningen over een instrument kunnen verschillen. Er is dus geen overeenstemming over wat "dun" of "vet" en wat "analoog" of "digitaal" is.
Kennelijk vindt de ene de Juno 106 met één vco vet, maar de Moog One met drie vco's dun.
Nu vond ik de Korg Mono/Poly met vier vco's aanvankelijk ook dun, maar toen ik er zelf mee aan de slag ging en de vco's onderling ontstemde, kreeg ik toch een breed geluid a la Moog Taurus, dat het laatste uitgebrachte album heeft gehaald.
De Pro-One kan zich wat mij betreft meten met de Minimoog, maar daar was een forumlid met de achternaam van een provincie het absoluut niet mee eens.
De presets van de Alesis Andromeda klonken hard en overstuurd (digitaal zo men wil) in plaats van rond en romig. Ik moest flink sleutelen aan de volumes (op advies van een aantal gebruikers, verzameld in de Tips & Tricks) maar met het gewenste resultaat!
Een envelope met attack- en decaytijden vanaf 1 ms maken een envelope blijkbaar nog niet snappy. Anderzijds ben ik zeer tevreden over de respons van de Korg Arp Odyssey, hoewel diens envelopes op papier veel trager zijn.

Mijn advies is dus: Neem een instrument dus eerst onder handen of ga af op de specificaties en vertrouw op je eigen kennis en kunde en neem de tijd om het instrument naar je hand te zetten.

Mooie posts van vanNap en Akikaze.
kan me in beide goed vinden qua onderbouwingen.

ik doe even dit “vlotte postje” tussendoor, heb de moog one gisteren middag weer uit de doos gehaald en er mee gespeeld.
en kom absoluut nog even terug in deze draad met een uitgebreider verslag.

Unison is in mijn boek wel een truukje om de dikte van een enkele osc te verbloemen. Sterker nog: als ik die aanzet op mijn mks 80 rev 5 denk ik vaak: snel weer uit! Nou zijn dat wel 8 voices dus ook logisch dat het alle frequenties opvreet.

Verder wel erg benieuwd hoe de envelopes in elkaar zitten in de one. Maar iets zegt mij dat ik al weet waar het probleem in zit. ;):D

De OB6 en Prophet 6 klinken aanmerkelijk 'strakker' dan de Moog One vind ik. De Moog zwabbert een stuk meer en heeft daarnaast opties aan boord om verdere drifting te forceren

Ik kan me best voorstellen dat het bij bepaalde stijlen of tracks juist een voordeel is als het hier en daar een beetje drift en niet retestrak klinkt.
Geeft mij een beetje een old skool feel en heeft zeker z'n charme wat mij betreft.

Denk niet dat de VCOs te dun zijn, maar unison is in elk geval weer een van de opties die je hebt om dingen dikker aan te zetten en vooral breder (in het stereobeeld) te krijgen. Sja, en of je dat 'verbloemen' moet noemen, uiteindelijk klaagt ook niemand over de chorus op de Juno serie. Leuk van de Moog One is dat je zo veel opties hebt dat je vaak in de VCO sectie zelf een complete sound kan maken en dan nog met het filter, de envelopes en effecten moet beginnen.

Na hem even een tijdje met rust te hebben gelaten en opnieuw heb "unboxed" kom ik een beetje op het volgende uit;

Men moet toch een beetje vergelijken dus...here goes.......
Klinkt ie als 1 vd bekende grote (vintage) polys ? Naar mijn mening niet direct, maar goed die bestaan al dus als je specifiek zo'n sound zoekt kan je beter voor 1 van die bekende (al dan niet vintage) synths gaan die klinken als je ze aan zet gelijk "zo als je verwacht" maar zijn uiteraard vele malen beperkter dan de One, moet wel zeggen dat ik eng dicht bij de sommige JP8 patches kon komen (als in reverse engineering (sound maken op de JP8 en benaderen met de One), EN ook met aardig wat OB8 sounds kom ik eng dicht in de buurt. (dit waren voornamelijk pads / strings /chord based stuff, met korte staccato leads en of arps kwam ik minder dicht id buurt)
In het mono compartiment als ik hem heel kort door de bocht vergelijk met wat bekende synths als een Model D of een Arp Odyssey MKII komt ie niet als winnaar uit de race, verre van. Maar ook voor die doeleindes zijn al legio synths te krijgen en het is een poly synth dus niet specifiek ontworpen om mono te spelen maar wilde het toch even benoemen want er zit tenslotte een Mono functie op.

Zover voor het vergelijk,
Als ik hem even helemaal los bekijk van of het ergens op lijkt of "zus of zo" moet klinken vindt ik de impact vh spelen op de Moog One groots, het voelt als een machtig krachtig instrument waar tot in over de puntjes (en dan nog tig puntjes DAARNA achter de komma) over nagedacht is. Er is geen handleiding nodig wat ik echt super knap vindt voor iets wat zo complex lijkt/is. Ik kan geen zinnig ding verzinnen wat onlogisch is, het is een werkelijk een droom synth voor mensen die diep willen programmeren. Waarvoor niets anders dan hulde voor Moog.
Ik denk dat ze wezenlijk toch wel geflikt hebben waar zoveel mensen al decennia op zaten te wachten, veel meer dan dit kan je er niet proppen in een synth. Het is gewoon een kunstwerk. (ook qua afwerking en hoe ie er uit ziet, fucking imposant ding).

De Arpeggiator en sequencer zijn tof, De parameters locks per step in de sequencer zijn echt heel tof.(je kan je helemaal suf automaten en opnemen in de MOD page al moet ik wel zeggen dat het LIVE tapen vd parameters in mijn ogen een beetje raar is (je hoort de automation pas nadat de sequnece weer op step 1 is) Maar goed je kan wel super coole resulaten krijgen zeker als je de 3 synths stacked met 3 sequences.

De EXT in is ook kick, jackje uit je geluidskaart naar de Moog one input en je kan los met het filter/env etc ....leuk !)

Hoop dat ik zou een wat duidelijkere mening heb gegeven van mijn bevindingen, een hele hele hoop positiefs dus,. State of the art GUI, ziet er prachtig uit, mega veel opties (zoveel dat je er paginas vol van kan vol pennen)

echter............

Had stiekum toch wel een beetje gehoopt dat ik mijn mening kon bijstellen over hoe ik nou echt vind hoe ie klinkt, maar die is alleen maar versterkt ben ik bang. Heb het gevoel alsof ik rij in een Bugati Veyron met Peugeot motor erin. Ik zou super graag willen houden van deze synth, maar het lukt me vooralsnog niet. Ik heb em weer in zn doos terug gestopt voor nu (niet normaal wat dat ding weegt overigens).
Ga ik em weg doen ? Nee.
December verhuis ik naar een grote(re) studio waar we meer dan genoeg plek hebben om hem op een solide standaard te kunnen zetten en dan zien we wel weer verder.

Men moet toch een beetje vergelijken dus... [...] moet wel zeggen dat ik eng dicht bij de sommige JP8 patches kon komen (als in reverse engineering (sound maken op de JP8 en benaderen met de One), EN ook met aardig wat OB8 sounds kom ik eng dicht in de buurt.

[...]

Heb het gevoel alsof ik rij in een Bugati Veyron met Peugeot motor erin.

Klinkt logisch.

op het moment dat je een toets ingedrukt houdt, hoor je altijd een ruis, zelfs als je niets de mixer instuurt.

Ok,dan is dat gewoon de background noise van het signaal path.

Is dit dan abnormaal storend hoog in volume?

-Als ik hem even helemaal los bekijk van of het ergens op lijkt of "zus of zo" moet klinken vindt ik de impact vh spelen op de Moog One groots, het voelt als een machtig krachtig instrument waar tot in over de puntjes (en dan nog tig puntjes DAARNA achter de komma) over nagedacht is.

-Heb het gevoel alsof ik rij in een Bugati Veyron met Peugeot motor erin.

Dat zijn toch wel 2 erg tegestrijdige stellingen die je aangeeft hier!

Back