The Band gear.

Holy moses, dat is Todd Rundgren's Utopia; en de eerste elpee.

Ben ik mee in aanraking gekomen toen ik een tijdje werkte in een magazijn.
Een van mijn collega's daar had dit bandje altijd opstaan in het magazijn.
Ik vond dat zo enorm kicke dat ik uiteindelijk dat bandje heb meegekregen.
Het was een TDK D60 en uiteindelijk helemaal verrot gedraaid, maar een cd was totaal niet te krijgen.

Totdat ik weer eens in dat platenshopje was achter Rotterdam Centraal (ik hoop dat het er nog is; geen verwarming echt armoedige zooi maar man wat een platen heb ik daar gehaald).
En je raad het al; browsend door de platen bak zag ik daar opeens .......
Todd Rundgrenns Utopia in perfect kwaliteit.
Het gevoel dat ik toen kreeg was echt onbeschrijflijk, zo lang op zoek en op een moment dat je het totaal niet verwacht is daar opeens die elpee.

Die elpee is wausig goed en laat zelfs Yes (bijv. Yessongs) verbleken tot een stel sandaaldragende baardnerds met een ongezonde voorliefde voor Tolkien achtige droomwerelden (hee,.... dat waren ze toch ook ?!).

Todd Rundgren had wat solo avonturen achter de rug die niet onverdienstelijk waren (True Wizard, A True Star en Something/Anything, zelf geschreven en geproduceerd en grotendeels zelf ingespeeld drums, keys, bas, saxofoon en zijn hoofdinstrument de gitaar, hitje "I saw the light").
Zijn toenmalige solocarriere betrof vooral liedjes/singer songwriting.

Kennelijk had hij daar tabak van en sloeg hij een compleet andere weg in.
Hij richtte -ik dacht in 1974- een onvervalste Prog Rock band (Utopia) op met maar liefst 3 keyboardspelers en putte zichzelf uit in epische nummers van 10 minuten plus.

Uit mijn hoofd gezegd heeft deze outfit enkele jaren bestaan, voordat hij eind jaren zeventig het "nieuwe" Utopia oprichtte met o.a. toetsenvirtuoos Roger Powell (o.a. David Bowie bijv. "Stage").
De bedoeling was om van deze band echt een hitmachine te maken.
Dit Utopia is niet te vergelijken met het Utopia van de eerste jaren en legde zich toe op echte Amerikaanse popmuziek/fm rock.
Bovendien was het -in tegenstelling tot de eerste formatie- de bedoeling dat de vier leden een volstrekt gelijke inbreng zouden hebben. Ik dacht dat ze zelfs nog even een eigen tv'serie hadden (a la the Monkees).
Een echte doorbraak is er nooit gekomen.

In diezelfde eind jaren zeventig/begin jaren tachtig ontpopte Rundgren zich inderdaad steeds meer als producer voor o.a. Meatloaf en The Tubes, later ook XTC.

In 1986 meen ik is het doek gevallen voor Utopia.

Rundgrenn legde zich toe op zijn solo carrière en maakte naam met het eerste Pop album dat op CD-i verscheen.

Wat hij tegenwoordig doet zou ik niet weten, wel dat hij een echte Reason adept is geworden hetgeen uiteraard volledig voor hem pleit.
Het is een echte muzikanten muzikant; in muziek kringen echt veel waardering gekregen maar nooit werkelijk commercieel succes genoten.

Heel tof dat je die vintage opname hebt gevonden Pjeut !

Mooi verhaal...chilistein.

Mooi verhaal...chilistein.

je moet maar 'ns vaker kijken naar de bijdragen van die meneer "Rudgrenfan" op Youtube. Hij zet geregeld nieuwe video's op het net.
Weet iemand inmiddels de naam van die analoge modulaire synth van dat arpeggio?

Origineel geplaatst door MadR
ik vind het allemaal wel erg dik ! ken de band niet maar dylan des te meer ..

The Band was the backing band van Dylan in het begin van zn "elektrisch versterkt" periode ;)

Origineel geplaatst door MokuM
The Band was the backing band van Dylan in het begin van zn "elektrisch versterkt" periode :D

hehehehe .. ik wist toen ik het gepost had dat 't verkeerd over zou komen .. maar ik wilde pitten .. ik val dus keihard door de mand ! :D

Origineel geplaatst door pjeut
Todd Rundgren heette in het begin van de jaren zeventig het wonderkind van de Rockmuziek. En toch heeft hij die grote wereldbekendheid (nog) nooit gehaald. Hij heeft een aantal wereldhits op z'n naam staan (de bekendste is wel "hello, it's me"), maar die nummers zijn duidelijk bekender dan hijzelf.
Maar hij is bijvoorbeeld ook de "man behind" Meatloaf en ook de producent van de bekende hit" paradise by the dashboardlight". En ook hier weer: de nummers zijn bekender dan de maker.

MadR, wat bedoel je in dit verband met Dylan?

ik ken dylan als persoon eigenlijk helemaal niet maar een deel van zijn werk is mij niet ontgaan dus ik zag dat als er een verband zou zijn dat de muziek van de band ook zeker niet verkeerd zou zijn ..

Mooiste Dylan quote van een oude huisgenote van jimi hendrix .. Jimi really loved dylan, we as black ppl didn't understand at the time ( of zoiest .. daar kwam het ongeveer op neer)

dylan's how does it feel blijft de blanke uiting enigsinds gelijk aan marvin gay's what's going on. Incl perspectief verschil!

ik ben namelijk meer soul en funk dan rock .. of althans das de bedoeling ! :D

wat nou grappig is, is dat Todd Rundgren gewerkt heeft in de studio van the Band als technicus, daar in eh, hoe heet dat dorp ook weer waar Grossman woonde, Woodstock?

Klopt...

Klopt...

Origineel geplaatst door matrixxx
ik zie duidelijk een minimoog en een ems (vcs3 of iets) waar dat appeg, geluidje uit komt

maar het is volgens mij de EMS SynthiA - AKS.

Maar...

Maar...

Origineel geplaatst door MadR
ik ken dylan als persoon eigenlijk helemaal niet maar een deel van zijn werk is mij niet ontgaan dus ik zag dat als er een verband zou zijn dat de muziek van de band ook zeker niet verkeerd zou zijn ..

Mooiste Dylan quote van een oude huisgenote van jimi hendrix .. Jimi really loved dylan, we as black ppl didn't understand at the time ( of zoiest .. daar kwam het ongeveer op neer)

dylan's how does it feel blijft de blanke uiting enigsinds gelijk aan marvin gay's what's going on. Incl perspectief verschil!

ik ben namelijk meer soul en funk dan rock .. of althans das de bedoeling ! :D

Wat vind je van Todd Rundgren?

Re: Maar...

Re: Maar...

Origineel geplaatst door pjeut
Wat vind je van Todd Rundgren?

moeilijk te zeggen .. n.a.v de 3 fragmentjes vind ik het toch niet je van het .. synth intro's zijn opzich vet en een lp kan volgens mij wel leuke dingen opleveren .. Wat ik dan weer grappig vind aan paradise bij de dashbordlight is dat funk stukje aan het einde wat zomaar uit het niets verschijnt en weer weg gaat ..

anyway .. dit blijft me held .. dit is de eerste track van hem op woodstock en hij killt het gewoon hard ! niets meer niets minder

http://www.youtube.com/watch?v=Rb4uCqSyp6E

dvd moet je ook zien !

Back