golfvormpjes bekijken op PC met Nuendo

Toon

Ursa Major
In Steinberg Nuendo kun je met de Multiscope (onder tools) perfect je analoge synth z'n golfvormpjes bekijken zoals op een echte scoop. Best wel interessant om eens te zien. Zo cancelled de Andromeda 2 sinussen op dezelfde toonhoogte op een bepaald moment (tegenfase) en wordt de amplitude 2 maal zo groot bij syncen. Resonantie/werking van een filter, LFO en Noise zijn ook wel leuk om te zien.

Vergeet niet de direct monitoring uit te vinken en je Latency niet te groot te nemen.

Re: golfvormpjes bekijken op PC met Nuendo

Origineel geplaatst door Toon
In Steinberg Nuendo kun je met de Multiscope (onder tools) perfect je analoge synth z'n golfvormpjes bekijken zoals op een echte scoop. Best wel interessant om eens te zien. Zo cancelled de Andromeda 2 sinussen op dezelfde toonhoogte op een bepaald moment (tegenfase) en wordt de amplitude 2 maal zo groot bij syncen. Resonantie/werking van een filter, LFO en Noise zijn ook wel leuk om te zien.

Vergeet niet de direct monitoring uit te vinken en je Latency niet te groot te nemen.

dat je een duur pakket als nuendo daarvoor gebruikt :D ik zou voor de gratis tools gaan dan :D

DSP vs Analoog

DSP vs Analoog

Nu we het er toch over hebben,

Op de Elektron mailgroup had iemand de MonoMachine zaagtand en pulse bekeken en kwam tot de conclusie dat deze er niet helemaal uitzagen als verwacht:
Zaagtand
Pulse

Nu dacht ik dat een DSP wel in staat was om deze golfvormen te genereren maar door de hoogfrequente elementen zou dit niet goed mogelijk zijn. Volgens de theorie zouden golfvormen met dezelfde harmonischen maar in een andere fase toch hetzelfde klinken mits zij niet in fase veranderen.
The sharp edges create very high frequency components.
These of course cause aliasing so they need to be avoided. Making
either of these sound both full and without undo aliasing is part of
the art of DSP-based oscillator design. But as a rule waveforms with the
same harmonic content but each harmonic with a different static phase
sound the same (if the phase is changing this is not true). The
implication of this statement is that two waveforms can look quite
different and still sound the same.

Maar klinkt het echt wel identiek en in hoeverre hebben ze exact dezelfde harmonischen?
Lijkt mij dat dit deels een antwoord kan geven op de vraag: "waarom klinkt DSP toch anders dan Analoog"
(naast een aantal andere verschillen maar daar wil ik niet op ingaan)

Hmmm, weer wat geleerd :geslaagd:

Ronald.

Laatst gewijzigd:
Back