draaitafels

murphi

Ouwe rot
Ik zit al jaren te geilen op een setje SL1200's, maar omdat deze zo schreeuwend duur zijn heb ik steeds maar andere spullen gekocht. Ik ben nu serieus aan het overwegen een paar draaitafels aan te schaffen (meimaand vakantiegeld maand :) ) !

Een paar SL1200's zou natuurlijk te gek zijn, maar zijn er eigenlijk alternatieven ? Vestax schijnt erg mooie draaitafels te maken die soms nog duurder zijn dan SL's. Ook numark heeft scherp geprijsde draaitafels. Ik ben en blijf een nederlander dus het zal natuurlijk 2ehands aangeschaft worden (tenzij die mintoverstock goeie shit levert !)

Is er echt zo'n groot verschil in kwaliteit dat alleen SL1200 goed is ? De meeste DJs die ik ken trekken een vies gezicht als je het over iets anders hebt, of ze zeggen " Het is zeker goed spul, maar het voelt anders dan technics, en das nou eenmaal de clubstandaard"

Er zijn geen alternatieven, kom je ooit een keer ergens (professioneel) te draaien (maakt echt niet uit waar) dan kun je je schaamhaar erop verwedden dat daar SL1200/SL1210's staan.

Re: draaitafels

Is er echt zo'n groot verschil in kwaliteit dat alleen SL1200 goed is ? De meeste DJs die ik ken trekken een vies gezicht als je het over iets anders hebt, of ze zeggen " Het is zeker goed spul, maar het voelt anders dan technics, en das nou eenmaal de clubstandaard"

Tja ik kan wel zeggen dat ik wat ervaring heb op draai-gebied, maar alleen met gemini en technics.

Ik heb zelf thuis 2x gemini PT-1000 staan, deze zijn prima voor thuisgebruik en kosten de helft.

Je moet er op letten dat de draaitafels zwaar genoeg zijn +/- 11 kg dit ivm. met het evt. overslaan. De technics is de clubstandaard omdat ze extreem goed zijn. De pitchcontrol-slider loopt echt heel konstant deze is heel precies in te stellen, deze kan je ook los kopen en vervangen !
Verder verloopt een technics helemaal niks ze zijn zo konstant als de pleuris !

Als je op gemini's kan draaien kan je het op technics ook andersom wordt dat toch een ander verhaal.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en er zijn vast wel andere die ervaring met andere merken hebben.

O ja, je moet natuurlijk wel direct-drive nemen. Niet van die snaar aangedreven dingen altijd even naar kijken !

Greetinx DJ R2, RSI Records

Ach ja ik heb ook snaargedreven tafels (numark TT1700) en ik zal maar zeggen; als je daar op kan draaien kun je ook wel op SL 1200's draaien, ook dit is omgekeerd niet automatisch het geval (ik lul niet uit mijn nek heb ook wel eens aan SL's gezeten hoor).

die SL 1200's zijn inderdaad het beste, maar om nou te zeggen dat de rest dan helemaal niks is is gewoon dikke bullshit.

Origineel geplaatst door Pjotr G
om nou te zeggen dat de rest dan helemaal niks is is gewoon dikke bullshit.

Als je toch al zo veel geld wilt uitgeven, waarom zou je dan genoegen nemen met minder?? Ik zou het niet willen riskeren om iets anders te kopen ook al is het maar de helft van de prijs. Technics is de standaard en zal ook nog een hele lange tijd dat blijven. Er zal ook wel ander goed spul zijn, maar wil je prof. kunnen draaien, dan moet je toch echt op Technics spinnen. (Ik heb ze zelf al 4,5 jaar)

Ik heb twee sl's gehad. Het alternatief = cdj1000 van pioneer.

Maar die zijn duurder. Maar als je hier op hebt gedraaid wil je nooit meer vinyl.

2e alternatief. Stanton. Deze zijn beter als technics vin ik.
Weet niet wat ze kosten maar wel op gedraaid.

Shit ja zeg die nieuwe cd players van pioneer zijn echt zwaar oke !!!
Die voorgaande vond ik altijd maar niks maar deze worden ECHT een gevaar voor de technics !!!

Hehehe alleen zijn ze nog wel ongeveer €1125,- per stuk feeuuww8D

CDJ1000's zijn wel tof, maar ik vind ze veel te duur....als je niet wilt scratchen en geen looping nodig hebt kan je het ook prima af met de CDJ100's...dat vinnik altijd hele fijne bakkies om mee te werken...

maar over TT's: als je een waardevaste investering wilt doen dan zul je toch gewoon technics moeten kopen....die vestax is meer een scratch-tafel met een rechte arm, waardoor je vinyl eerder slijt....numark heeft nu ook een paar nieuwe modellen op de markt gezet, met vervangbare armen, en die zien er HEEL goed uit..ook qua specs..

Olaf

Maar heb je er al mee gedraaid cdj1000 ??
En van de optie gebruik gemaakt waarmee je kan afstellen hoe snel je cd moet stoppen en starten als je op de ronde schijf drukt ??? Volgens mij zit dat niet op de 100. Dat vind ik toch wel een behoorlijke stap vooruit !!

Maargoed er gaat op het moment inderdaad zekers nog niks boven de sl's

nee niet mee gedraaid maar wel vorig jaar in Barcelona een half uur mee gespeeld.....

van die vinyl stops en starts, tja...allemaal leuke gimmicks maar ik gebruik ze niet in mijn sets.....en ik scratch ook niet....

en voor het geld van 1 CDJ1000 kan je 2 SL's kopen..

Olaf

Tuurlijk, als je het kan betalen koop je gewoon Technics; daar draait de hele wereld op, ze gaan al 20 jaar mee en niet voor niets. Voor de echte turntablists zijn die duurste VestaX ook wel de moeite waard, maar ze zijn wel erg lelijk en hebben niet de eeuwigheidswaarde van 'n setje SL's.

Als je thuis mindere tafels hebt staan hoeft dat op zich geen nadeel te zijn. Ik heb zelf 'n setje direct-drive SoundLab (!) tafels van 450 gulden per stuk. Daar kan ik prima lange, vloeiende mixen op maken. Als ik dan ergens anders moet draaien staan er altijd Technics, en dan gaat het alleen maar makkelijker, wat dus wel relaxt is. Iemand die Technics gewend is, heeft wel moeite met mijn cheapo SoundLabs, maar ik zelf dus niet.

Maar als ik het geld had, had ik natuurlijk al lang twee SL1200's gehad, met 'n DJM 600 ertussen. Plus 'n CDJ1000 erbij om m'n eigen dingen van CD-R te spinnen!

Origineel geplaatst door glennplumber
Maar heb je er al mee gedraaid cdj1000 ??

Daar draai ik regelmatig mee, en als ze niet zo duur zouden zijn dan flikker ik mijn verstaxen aan de kant.

Voor mij ruled vestax boven technics. En ik heb sl-etjes gehad.

Maar die Pioneer cd-spelers slaan echt alles!!!!!!!!

Origineel geplaatst door Twin-x
Ik heb twee sl's gehad. Het alternatief = cdj1000 van pioneer.
Maar die zijn duurder. Maar als je hier op hebt gedraaid wil je nooit meer vinyl.

WHOAhAAhAAhAAhAAAAAAAAAA denk het wel
Fuck man gaat dan bijna iedereen over op cd's ??? wat is dat nou!! Bij vinyl komt er ook nog een stukje kunst van het mixen bij kijken i.p.v. het knopje "beat sync". Een vuiltje in de groef, een tafel die beetje afwijking heeft en de romatiek eromheen.

Ik zeg Vinyl is een blijver en daar kan de cd voorlopig nog niet tegenop

Voor een deel heb je gelijk natuurelijk.

Maar het mixen met een cd gaat natuurlijk niet vanzeld.

Als kun je de bpm matchen, je zult toch, voor een goede set, je juiste maat ed. moeten weten etc.

Maar ik ben van mening dat deze cd spelers, en ook software zoals final scratch het met name in grote clubs tot hun techt komen.

En bedenk ook ff dat je niet hoeft te zeulen met tig kilo's aan platen, maar dat je je complete set op een paar cd's of een laptop meeneemt.......

maar ik draai ook nog steeds graag met vinyl!

Origineel geplaatst door unit-23

Ik zeg Vinyl is een blijver en daar kan de cd voorlopig nog niet tegenop

Dat zei en dacht ik nou ook !! Totdat ik een keer met die cdj1000 draaide... Je cd word namelijk net een plaat.

Fuck man gaat dan bijna iedereen over op cd's ??? wat is dat nou!! Bij vinyl komt er ook nog een stukje kunst van het mixen bij kijken i.p.v. het knopje "beat sync". Een vuiltje in de groef, een tafel die beetje afwijking heeft en de romatiek eromheen.

ik zie idd steeds meer DJ's met CD's draaien, en geen kleine namen (Danny Krivit, Subliminal-baas Eric Morillo etc.) zelf ben ik begonnen in 86 met vinyl, heb thuis nog 3 draaitafels, maar draai nu 100% met CD's...en ik kan je vertellen dat ik nog nooit een CD speler ben tegengekomen met een knopje "beat sync" ;)
het is echt NIX anders dan werken met vinyl...cue'en, tempo-matchen, pitchbenden etc. .....die jogwheels werken prima..voor mij geen verschil met vinyl, maakt me ook nix uit, kan met allebei werken...het gaat uiteindelijk om de muziek, niet het medium...

de klank is wel anders, je hebt meer hoog en minder bas...wat op lagere volumes niet storend is maar als je in een grote zaal over een dikke PA draait dan wordt het anders...dus draai ik altijd het hoog er flink uit, en het laag wordt wat geboost.....nix aan de hand....

qua romantiek: de trainspotters kunnen me gestolen worden, evenals de mensen op de dansvloer die maar naar de DJ staan te staren alsof het een rock-held is...ze moeten dansen met hun luie reet, zweten! en dan heb je helemaal geen tijd om te zien of de DJ nu met vinyl, CD's of een reel2reel draait ;)

Olaf

Het is waarschiinlijk omdat ik het gewend ben, maar ik kan me niet voorstellen dat al die DJ's gaan kiezen voor CD's.
Er zitten dan wel wat voordelen aan, maar zo'n plaat is toch op 1 of andere manier veel leuker. (zal de romantiek wel zijn)
Zo'n systeem als Final scratch lijkt me wel gaaf.

Sander
die overigens geen DJ is.

Hoe zit het eigelijk met al die CD's die gedraaid worden?
De meeste goeie muziek wordt toch alleen op vinyl uitgebracht? Branden jullie het dan naar cd ofzo?

Origineel geplaatst door sander
Hoe zit het eigelijk met al die CD's die gedraaid worden?
De meeste goeie muziek wordt toch alleen op vinyl uitgebracht? Branden jullie het dan naar cd ofzo?

Ik denk dat dat afhankelijk is van wat het grote gros aan dj wil.

ik koop het meeste gewoon op CD.....de meeste labels die ik interessant vind brengen zeer regelmatig compilaties uit met 12" versies erop..... voor het nieuwere werk krijg ik ze ofwel via het internet (veelal promos enzo die never nooit niet in NL te krijgen zijn) of koop vinyl en brand het naar CD...

met romantiek heb ik nooit zoveel last, maar misschien komt dat omdat ik al zolang aan het draaien ben dat ik me de tijd nog kan herinneren dat een DJ niet de nieuwe rockartiest was maar een freak die in een hoekje plaatjes draaide..no offense maar ik denk dat de meeste mensen die zo op vinyl kicken dit toch voornamelijk doen omdat dat bij de hele opgehypte sfeer van de DJ hangt tegenwoordig..
ik vind het ook wel grappig om te zien dat een god als Danny Krivit gewoon doodleuk in de grote zaal van paradiso met CD's aankomt....die gozer doet al vanaf het begin van de disco mee, heeft alles meegemaakt ,van reel2reels, vinyl, dubs, acetates, en nu dus gewoon CDs.....als je dan de verbaasde reviews leest in de dansbladen "hij gaf een les in DJ'en, en dat zelfs (!!) met CD's" dan moet ik alleen maar lachen om het snobisme..

Olaf

Back