EQ, dynamische EQ

fuse

Gepokt en gemazeld
Viel me laatst al op dat het begrip dynamische EQ's een beetje begint door te breken.
Eigenlijk een soort multibandcompressie, maar dan anders.

Bijv de ULTRACURVE PRO DEQ2496 die dit kan. Heeft iemand zo'n ding of weet of het wat is?

Wat moet ik me voorstellen bij dynamische EQ? Betekend dat het ding EQ-ed afhankelijk van het aangeboden materiaal oid?

Misschien is dit het software equivalent.
http://www.voxengo.com/glisseq

Maar een EQ is altijd handig, vooral als je live je mastermix aan wil pakken. En dan is die 3 bands dynamische EQ wellicht ook bruikbaar om aggresieve stukken in het freq spectrum aan te pakken.

En als je met een mic d'raan gaat klooien dan kun je ook makkelijker een ruimte qua sound analyseren en de EQ daarmee instellen. Da's dan wel handig.

En ach ja, dit is een veelzijdig beestje en lijkt me erg inzetbaar voor diverse karweitjes. Mag ook wel want zo goedkoop is hij ook weer niet.

Nu goed, zo dan:

Actual filter gain is adjusted dynamically according to the program material you are performing filtering on.

Such 'dynamic nature' of GlissEQ gives you a much more friendly, assisting filtering experience. Boosting up the highs will not necessarily create the fatiguing effect of overload. Instead, you will get a pleasant transient-emphasizing effect bringing life and dimension to your track: here GlissEQ sounds simply musical.

This transient emphasizing works for every frequency you tune the filter to: it can be useful at the lower and the mid frequencies to give more punch to the track. Moreover, the strength of transient emphasizing and the overall filter gain adjustment can be controlled with a special 'Dyn' control. In reality, this 'Dyn' control adds a whole new dimension to the equalizer as you know it!

Dus inderdaad, dynamische EQ past z'n EQ-ing aan aan de hand van het aangeboden signaal. Maar goed, dan wil ik dus wel ff weten hoe. Hoe gaat dat in z'n werk, wanneer EQ-ed het hoe? Enzetera.

Ik zal later nog wel even zoeken of ik er iets over kan vinden.

ah volgens mij zorgt ie door gebruik te maken van een compressor dat 6db er bij echt 6db is ofzow
ik snap het niet helemaal maar volgens mij zit ik er niet ver van af ..

Ik zelf werk alweer een jaartje met de dynamische eq van weiss dyn eq

Het is geen multiband compressor alhoewel het er wel een beetje op lijkt.

Ik gebruik de dyn.eq's best wel veel.
Voornamelijk om bepaalde gebieden, die gewoonweg te schel of dof zijn, wat op te vrolijken.
Meestal doe ik dat als het echt niet kan met een eq.

Het is wel lekker werken als je 4 van die dyn.bandjes kunt gebruiken.

Nu moet ik er ook bij zeggen dat Weiss zo'n beetje de beste digitale eq's, compressors, de essers enz. maakt.
Dus het zal wel een stuk verder gaan dan wat er nu op de markt komt denk ik.

Nou ja Weiss is ook met die lineaire EQ gekomen en nu komt ook iedereen met soortgelijke dingen op de markt.

En Behringer is ook niet vies om zich te laten inspireren door dit soort dingen.

En eigenlijk is een multiband ook een soort dynamische EQ als je meeneemt dat je de gain als level kan gebruiken en de high pass en low pass parameters kan aanpassen. Alleen heeft dynamische EQ dan ook een Q factor extra. En wellicht ook een andere compressie.
Die van Voxengo heeft bijv meerdere types compressie per band.

En dan kom je ook al meer in de buurt van het principe van focusrite om dynamische convolutie toe te passen. Alleen lijkt me dat moeilijk te besturen omdat je dan met 4 dimensionele matrices bezig gaat qua berekeningen. Misschien dat ze dat bij Weiss ook al doen wat ze stoppen daar al genoeg DSP's in om een paar PIV's bij te kunnen blijven qua float rekenkracht.

Zat ik net even bij thomann weer lekker te brauwsen.
Zie ik dat die DEQ van behringer daar voor 350 euri over de toonbank gaat en dat dit toch iets minder is dan de gemiddelde prijs van rond de 500 euri.

Gompie

Back