Origineel geplaatst door Exzit
Alleen met drums en een bass beginnen verzand je nogal eens in het niet verder kunnen.
Vaak heb je erg leuk loops dan maar hoe dan verder?
Zo doe ik het dus...
Eerst een basis ritme + bassline; totdat iets grooved
Daarna meer percussie;
Daarna probeer ik verder te komen door wat te pingelen en accoorden/melodieen te vinden die bij de basslijn passen
In dit process kan het overigens makkelijk zijn dat ik met een techno loop begin, en eindig in een drum 'n bass track...
en tja... dat gaat allemaal niet in één keer bij mij, en ben ik dus inmiddels uren verder... dan ben ik meestal zo doorgedraaid door die loop dat ik maar weer aan iets begin....
Och ja, ik zie het als leermomenten. Zoals al eerder gezegd, misschien heb je het talent niet, maar de volhouder wint!
Soms probeer ik het anders:
Naspelen van iets wat je goed vind; dit vergt discipline, want ik dwaal altijd af naar mijn eigen spul (wat lang niet zo goed klinkt)
Of ik heb een vaag soundscape/sound gemaakt op een synth; soms kan dat gevoel je tot een track leiden... bij mij leidt het trouwens nooit tot iets afs
Ik denk dat ik me meer moet proberen concentreren op het oefenen van het maken van breaks/overgangen. Alhoewel dat kleine elementen qua tijd in je track zijn, blijken deze het moeilijkst te maken!
En nog iets uit eigenervaring en heel cliché: Als je vast zit, probeer dan weer naar je muziek te LUISTEREN ipv naar je scherm te turen (ook al is het je mini-schermpje van een rs7k!); een heel ander deel dan het creatieve deel van je hersenen is namelijk actief wanneer je logica in patroontjes probeert te achterhalen; luisterend programmeren helpt daarom makkelijker iets creatiefs te maken! Dit laatste klinkt simpel, maar ga maar es na hoevaak je je moet betrappen op technisch geneuzel en gepiel, terwijl muziek eigelijk ook alleen maar grooved wanneer je zelf grooved!