opbouw track

geerdy

Ingeburgerd
Goede morgen dames en heren, muziekanten, producers en freaks 8>

Ik ben weer eens nieuwschierig }:|

Graag had ik geweten van jullie:

Hoe gaan jullie tewerk bij het in elkaar zetten van een track? beginnen jullie met kicks en andere geluiden, of eerst een synth?.... Werken er mensen onder jullie met een schema of gewoon beginnen waarmee je zin hebt?

Origineel geplaatst door Unic
of ik begin met een een kale 1 note melodie,

of ik begin met een arepegio sequence. Daarna komt de reswt wel

Zo doe ik het ook, ik blijf echter niet oneindig aan knopjes draaien, wel zo snel mogelijk aan het sequencen beginnen.
Als ik een loop heb van 16 maten bijv. met 5 tracks ga ik de song in de lengte uitrekken en dan een intro bouwen enzo

Ik ga eerst fijn 'n tijdje zinloos op toetsjes drukken, totdat er ineens iets uit de vingers komt dat wel aardig klinkt.
Deze 1e track neem ik op in cubase, waarna ik andere tracks erbij ga zoeken. Daarbij heb ik geen vaste volgorde. Het kan dus dat ik een nr afsluit met de drum-partijen (hoewel dit in de praktijk eigenlijk nooit voorkomt).

Als ik een rijtje midi-tracks in m'n schermpje heb staan, begint het uitzoeken van de sounds per partij.
Als dit klaar is, worden de tracks 1 voor 1, of in groepen opgenomen.

ik begin meestal met een melodie of interessant ritme. Daar zoek ik nog snel wat dingetjes bij en zet dit in een loop. Vervolgens passen we met z'n driee alles op elkaar aan om er een geheel van te maken. Met een beetje live getweak proberen we voor mezelf al een beetje een opbouw te maken. Als 't idee staat gaan we beginnen met de opbouw. Meestal zetten we vrij snel de eerste 2 minuten neer, om vervolgens dit stuk verder uit te werken. het hele idee is dan rond, waarna 't laatste stuk meestal zo staat.

Soms begin ik de track met melody etc etc en dan uitbouwen. Heb ook weleens dat ik begin met de beat etc.Hangt er van af,maar heb wel gemerkt dat wanneer ik alleen met de drums en percussie begin en de bass,dat ik vaak nie verder kom.

Probeer wat het best voor jouw werkt,mischien is het ook handig dat je daarnaast wat aant. maakt,zodat je niet vast kom te zitten. Wat ik de laatste tijd regelmatig wel heb. Dat je gewoon niks meer hoort!

Volhouden is het devies, of misschien ben je gewoon niet goed genoeg, maar de aanhouder wint.

Wat je vertelt lijken me nogal beginners problemen, gewoon veel producen, je wordt van zelf beter.
Luister ook goed naar tracks van anderen waar je de muziek goed van vind.
Probeer dingetjes na te maken... probeer, experimenteer, en blijf niet te lang hangen in het zelfde.
Gewoon aan iets nieuws beginnen.

Probeer wel de basis elementen van een song te snappen, dan kan je daar mee gaan klooien.

Er is een goed topic over tips & truucs op dit forum, daar staat VEEL in.

Ik besteed eerst heel veel aandacht aan de kick en bas. Deze moeten perfect (samen) klinken, want dit is de basis van elke dance/trance track. Daarna zoek ik veel materiaal om de plaat goed te laten lopen (hihat, ride, clap, loopjes, conga's en ga zo maar door). Als ik dit allemaal heb kijk ik welke voor synth ik moet gebruiken en wat de beste melodie is. Dit klinkt misschien vreemd voor degenen eerst uit gaan van de melodie, maar ik heb al te vaak meegemaakt dat ik een melodie had (en een bepaald idee hoe de track moest worden) en dat door de soort kick, bas en loops etc. die je uiteindelijk gebruikt er een hele andere track ontstaat dan waar je bij het verzinnen van je melodie aan dacht. Als ik alles heb ga ik de track pas opbouwen...en als ie af is... :dj:

Ik begin met een thema dat ik meestal al spelend heb verzonnen en maak hiermee een basis. De basis breid ik stukje bij beetje uit tot het naar m'n zin is. Daarmee ben ik vaak belachelijk lang bezig (zodat de track soms al m'n strot uitkomt voordat ik 'm uit heb gebouwd). Vaak vormt deze basis het/een 'hoogtepunt' in de uiteindelijke track, waarbij zeg maar alles samen komt. Dit wil niet zeggen dat de hele track uit de basis voortkomt, er kunnen gaandeweg ook hele nieuwe stukken bijkomen.

Origineel geplaatst door Bahamut
Daarmee ben ik vaak belachelijk lang bezig (zodat de track soms al m'n strot uitkomt voordat ik 'm uit heb gebouwd).

Ha, je bedoelt dat je zo'n dikke loop hebt die de komende dagen nog door je hoofd heen stuitert, zo erg dat ie zelfs tijdens 't slapen nog doordreunt??? :D

je bent niet de enige

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ha, je bedoelt dat je zo'n dikke loop hebt die de komende dagen nog door je hoofd heen stuitert, zo erg dat ie zelfs tijdens 't slapen nog doordreunt??? :D

je bent niet de enige

nou ik maak ambient dus stuiteren en dreunen zou ik niet willen zeggen, maar inderdaad het blijft wel in je hoofd hangen en als je 's avonds voor het slapen ermee bezig bent, blijft 't ook tijdens 't slapen aanwezig... soms heel irritant =(

Ik begin meestal met wat audiotracks in Logic, opgenomen van vinyl of cd (oude funk, disco, elektro, soul, wereldmuziek...) en begin die te timestretchen / in stukken knippen / arrangeren / pitchen, vervolgens met synths, stemsamples of wat dan ook proberen aan te kleden, in dit proces worden er altijd tientallen dingen weggegooid en weer nieuwe toegevoegd.
Ik gebruik veel filtering e.d. om de audioparts kompleet te muteren.
Vaak hebben de tracks minstens een dozijn verschillende gedaantes gehad voordat ze echt vaste vorm beginnen aan te nemen.
De 'blokjes-neerzetten-in-grid-editor' methode heb ik alweer een tijdje geleden, samen met de Atari, achter me gelaten...werkt anti-inspirerend voor mij persoonlijk.

Ik maak eerst alles in midi-files, met xg of GM sounds, want telkens als ik begin met de meest "vette"sounds te gebruiken, moet ik vaststellen, dat de track niet goed wordt opgebouwd. Want dan ben ik meer bezig met 1 bepaalde sound, dan met de song zelf.
Daarom gebruik ik in de eerste plaats een oude midi-sequencer ( nog steeds mijn favoriet voor midi toepassingen), de Voyetra DOP.
Pas als ik denk dat de track goed in elkaar steekt qua opbouw, sfeer enz...importeer ik deze midi files in Sonar, of Reason.
Dan is het eigenlijk "simpeler", en alleen een kwestie van de juiste samples of patches te vinden of zelf te maken.

Hierna, zoek ik de juiste effecten ( niet die ingebouwd zijn in Reason of Sonar). Ik gebruik nu een Vst van Isotope, Ozone3 ( aanrader!!!!) en T-Rex voor de eindmix.

Ik maak een stuk of 4-5 "versies"en beluister ze op verschillende afspeelmedia.

Ik denk dat een bepaalde manier van werken aan een song toch enigszins belangrijk is, en elkeen vindt zo zijn manier, welke hij prettig vindt.

En dan hopppaaa... op naar de volgende song :)

Take care

EF

Tegenwoordig begin in vrijwel altijd met een melodie, en probeer daar gewoon van alles mee te doen. Is de melodie goed met de juiste sound dan ga ik er andere elementen bij doen.

Ik probeer zelf zo veel mogelijk te vermijden dat ik van een melody een leuk loopje maak en dan probeer het loopje tot een song te maken. Dat gaaat bij mij 9 van de 10 kee fout.

Ik heb verschillende werkwijzen.

Ik begin meestal eerst met akoorden op keyboard. De melodie komt dan al vanzelf of soms later met de zang.
Meestal heb ik het akoorden schema breaks refrein couplet outro uitgewerkt klaar als schema.
Daarna komen de drums. De basspartij.
Verdere opvulling synths percussie etc.
Dit alles nog in midi.
Daarna kom pas het track voor track opnemen van de partijen de mix en eventueel zang.

Andere werkwijze die ik ook doe is eerst bass en drums (en omgekeerd) en daarna pas de akoorden.
Soms ook eerst een melodie en daarbij de akoorden daarna drums en bass.

De eerste werkwijze werkt voor mij het beste en is het productiefst, omdat je de basis en de lengte van je song eigenlijk al klaar hebt.
Alleen met drums en een bass beginnen verzand je nogal eens in het niet verder kunnen.
Vaak heb je erg leuk loops dan maar hoe dan verder?
Deze dingen sla ik wel op om eventueel later te gebruiken.
Soms kan je een aantal van die opgeslagen probeerseltjes samen voegen tot wel volledige song.

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door Exzit

Alleen met drums en een bass beginnen verzand je nogal eens in het niet verder kunnen.
Vaak heb je erg leuk loops dan maar hoe dan verder?

Zo doe ik het dus...
Eerst een basis ritme + bassline; totdat iets grooved
Daarna meer percussie;
Daarna probeer ik verder te komen door wat te pingelen en accoorden/melodieen te vinden die bij de basslijn passen
In dit process kan het overigens makkelijk zijn dat ik met een techno loop begin, en eindig in een drum 'n bass track...

en tja... dat gaat allemaal niet in één keer bij mij, en ben ik dus inmiddels uren verder... dan ben ik meestal zo doorgedraaid door die loop dat ik maar weer aan iets begin.... :stupid

Och ja, ik zie het als leermomenten. Zoals al eerder gezegd, misschien heb je het talent niet, maar de volhouder wint! :P

Soms probeer ik het anders:
Naspelen van iets wat je goed vind; dit vergt discipline, want ik dwaal altijd af naar mijn eigen spul (wat lang niet zo goed klinkt)
Of ik heb een vaag soundscape/sound gemaakt op een synth; soms kan dat gevoel je tot een track leiden... bij mij leidt het trouwens nooit tot iets afs :frons:

Ik denk dat ik me meer moet proberen concentreren op het oefenen van het maken van breaks/overgangen. Alhoewel dat kleine elementen qua tijd in je track zijn, blijken deze het moeilijkst te maken!
En nog iets uit eigenervaring en heel cliché: Als je vast zit, probeer dan weer naar je muziek te LUISTEREN ipv naar je scherm te turen (ook al is het je mini-schermpje van een rs7k!); een heel ander deel dan het creatieve deel van je hersenen is namelijk actief wanneer je logica in patroontjes probeert te achterhalen; luisterend programmeren helpt daarom makkelijker iets creatiefs te maken! Dit laatste klinkt simpel, maar ga maar es na hoevaak je je moet betrappen op technisch geneuzel en gepiel, terwijl muziek eigelijk ook alleen maar grooved wanneer je zelf grooved!

Origineel geplaatst door Bahamut
Ik begin met een thema dat ik meestal al spelend heb verzonnen en maak hiermee een basis. De basis breid ik stukje bij beetje uit tot het naar m'n zin is. Daarmee ben ik vaak belachelijk lang bezig (zodat de track soms al m'n strot uitkomt voordat ik 'm uit heb gebouwd). Vaak vormt deze basis het/een 'hoogtepunt' in de uiteindelijke track, waarbij zeg maar alles samen komt. Dit wil niet zeggen dat de hele track uit de basis voortkomt, er kunnen gaandeweg ook hele nieuwe stukken bijkomen.

Ik werk ongeveer op dezelfde manier. Eerst speel ik wat dingen in of klooi wat met geluiden, dan zet ik alle elementen in een loop en luister/edit deze loop net zo lang totdat die goed is. En... als ik vind dat het écht goed is kan ik
minstens 4 uur lang luisteren naar een stukje van 10 seconden en daar telkens weer enthousiast over worden
(m'n vriendin verklaart me dan ook voor gek... ;)

Tijdens het werken met de loop, kom ik meestal tot ideeën over hoe de structuur van de track moet gaan worden
en dan stukje bij beetje verandert de basis-loop in een nummer (waar inderdaad ook nog vaak hele nieuwe dingen bijkomen of dingen verdwijnen).

Nadat het nummer globaal af (en ik hem dan nog steeds vet vind) ga ik net zo lang mierenneuken totdat elke snare/melodie/effect/eq etc. precies zo staat afgesteld als ik het wil. En dan... is het meestal alweer errug laat.

Hoe vager, rauwer, slechter, vervormder, lager, onmuzikaler
hoe beter.

Al die zogenaamd perfect 'geproduceerde' (duh) werken.. of dat woordje 'tracks ' (AAARGHHHH!!!!!)

die zijn na 3 maanden al weer ~volkomen~ van de aardbodem verdwenen..

het kwetsbare, lelijke, onvolmaakte- precies datgenen wat je niet wilt - dat is wat mij aanspreekt en de tand des tijds doorstaat.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Hoe vager, rauwer, slechter, vervormder, lager, onmuzikaler
hoe beter.

Al die zogenaamd perfect 'geproduceerde' (duh) werken.. of dat woordje 'tracks ' (AAARGHHHH!!!!!)

die zijn na 3 maanden al weer ~volkomen~ van de aardbodem verdwenen..

het kwetsbare, lelijke, onvolmaakte- precies datgenen wat je niet wilt - dat is wat mij aanspreekt en de tand des tijds doorstaat.

Tja, ach.. ik vind dit een beetje een eenzijdige redenering.
Ook ik houd van rauwe tracks, maar dat hoeft niet per definitie te betekenen dat het slecht geproduceerd is.

Overproduceren is nooit goed, maar afgeraffelde valse vage a-muzikale shit wat elke boerenlul in een handomdraai
in elkaar zet zal de tand des tijds zeker niet doorstaan...

Back