Beginner...... (waarmee beginnen)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Re: Re: Beginner...... (waarmee beginnen)

Re: Re: Beginner...... (waarmee beginnen)

Origineel geplaatst door r.5
WAAOOW :halleluja een n00b met dé 3 sequencers Logic, Cubase, Sonar met Reason & Fruityloops én daarbovenop nog eens Protools . Heb jij toevallig ook leren autorijden met een Porsche?

Ben jij rijk geboren of heb je alles gewoon bij elkaar gejat?

Ik heb het zeg maar in bruikleen tot ik erachter ben welke ik wil gaan gebruiken, leek me wel ok. Overigens is protools gratis, de volledige versie is nl. niet te gebruiken zonder de protools hardware, dacht ik zo.

Werk nu met reason en cubase sx met vst's, en dat werkt best ok.

Origineel geplaatst door The Unholy
Ik ben van Fastracker(gratis) overgestapt naar AXS(tracker + virtual synth, ook gratis) en pas toen ik zeker wist had dat ik met muziek verder wilde ben ik er geld aan gaan uitgeven(en niet zo'n klein beetje ook dus pas op)...

Bij mij hetzelfde verhaal...eerst jarenlang aangekloot met Fasttracker en toen Cubase 1.0 gekocht en een synth en daarna........................een 2e hypotheek erbij genomen ;)

Re: Re: Re: Beginner...... (waarmee beginnen)

Re: Re: Re: Beginner...... (waarmee beginnen)

Origineel geplaatst door REEDS
achja... ik vind die software zowieso te duur... mag best van mij, zodra je dr geld mee gaat verdienen moet je officiele kopen vind ik.
Goh, zal ik je auto dan ook effe komen ophalen? Ik betaal je wel als ik er een rally mee win.
Heb je er al bij stil gestaan dat die software misschien zo duur is omdat de meesten hier het copieren?

Origineel geplaatst door search64
Ik heb het zeg maar in bruikleen tot ik erachter ben welke ik wil gaan gebruiken, leek me wel ok.
...
Werk nu met reason en cubase sx met vst's, en dat werkt best ok.

Daarom bestaan er trouwens downloadbare trials en nu wil je ons wijsmaken dat je plots
meer dan 1000€ aan software hebt uitgegeven zonder dat je enige ervaring mee hebt. :dubbel:

Mensen zoals jij maken bedrijvjes zoals Propellerheads kapot.
Dat zijn geen grote multinationals die rommel in lage loonlanden
produceren en supporteren en enorme omzet- en winstcijfers halen
omdat ze een gegarandeerde afzet vinden in het bedrijfsleven.
(bvb Microsoft Office)

Binnenkort is er zelfs geen Reason meer om te copieren...
Zie maar wat er in de platenindustrie gebeurd
met nichegroepen uit bvb de Benelux die niet verkopen...

Mensen zoals jij maken me :r en als 100€ (voor Fruityloops) al teveel is,
kan je volgens mij maar beter een andere hobby zoeken.

Nee, ik heb nog niks uitgegeven, omdat ik nog geen goede combo heb gevonden. Waarschijnlijk vind je me nu nog schraler, maar ik hou van muziek, maar moet van 200 euro per maand leven. Ik zou het waarderen als je dus ophoudt met zeiken.

Re: Beginner...... (waarmee beginnen)

Origineel geplaatst door search64
Ok, ik heb dus net een nieuwe pc gekocht, en ik wilde er wat muziek mee gaan maken. Waarmee kan ik dan het beste beginnen? Ik heb Reason 2.0, Cubase SX en VST, Cakewalk, Logic, Protools, Fruityloops en weet ik het allemaal nog meer tot mijn beschikking. Aangezien ik een redelijke n00b ben [...]

tsja.
koop eerst eens een licentie en vraag dan verder.
als je eenmaal besloten hebt een licentie te kopen ben je vast geen noopje meer want dan heb je inmiddels de keuze gemaakt welk pakket er het beste bij je wensen past. ik denk dat je het beste met "weet ik het allemaal nog meer" eens kunt beginnen. :W :slotje:

Ik ben ook een newbie en heb gekozen voor Cubase SX en een Yamaha CS2X keyboard.

Metteen al goed voor samen 3 dikke mappen met handleidingen. :stupid

Dus ik weet niet goed wat het belangrijkste is: eerst Cubase onder de knie krijgen, of eerst dat keyboard. Want op een gegeven moment heb je de ene nodig om verder te gaan met de andere.

Dus eerst Cubase begonnen om daarvan toch eerst de beginselen van te snappen en nu het keyboard om toch iets te kunnen opnemen. Maar makkelijk is het niet allemaal.

Wat denken jullie dat de beste manier is: eerst het keyboard of eerst de software????

Ben benieuwd

ik zit ook nog in software-stadium,
maar wil het daar natuurlijk nie bij houden...

Ik vraag het mij ergens ook af, als je echt hardware wil gaan,
is software dan echt de moeite?
Het heeft zeker zijn waarde, zelfs voor hardware fanaten, ongetwijfeld.
en je kunt prutsende met shareware toch zeker al wat leren over muziek en synthese,
ongetwijfeld!

maar wie er eerst was, de kip of het ei, of wat er belangrijker is? :confused:

greetz

cloudy

ik denk beide beetje tegelijk

denk dat je beste kan beginnen met wat basisdingetjes van de cs2x, zegmaar hoe je m in performance mode kunt gebruiken, hoe midiparts werken en hoe je daaraan geluiden kan toewijzen, hoe je local on en off gebruikt, wat midi in out en thru is, etc (gewoon prutsen met instellingen en evt hier en daar een factory reset (pas op voor je zelfgemaakte geluiden (geloof ik) is de beste manier denk ik!)

met de presetgeluiden moet je een heel eind kunnen komen en waneer deze niet bevallen of niet helemaal kun je wat gaan filteren enzo..

en dan is het tijd voor cubase :)
van cubase moet je weten hoe je je miditracks instelt en hoe je op verschillende midikanalen verschillende nootjes kunt verzenden, hoe je nootjes opneemt en weer afspeelt, hoe je knipt en plakt en hoe de matrix en eventlist edit werkt enzo ..
ook wel nuttig is weten hoe je je audiokaart als je die gebruikt moet instellen en hoe de interne mixer van cubase werkt

verder is het interessant om te weten hoe je de arpeggiator van de cs2x kunt synchroniseren met de midiclock (in cubase kun je miditimecode verzenden, en op de cs2x kun je instellen dat ie het miditempo oppakt)

dan moet je al een eindje kunnen komen ! en verder is het spelenderwijs leren!
succes

Origineel geplaatst door divinio
Ik ben ook een newbie en heb gekozen voor Cubase SX en een Yamaha CS2X keyboard.

Metteen al goed voor samen 3 dikke mappen met handleidingen. :stupid

Dus ik weet niet goed wat het belangrijkste is: eerst Cubase onder de knie krijgen, of eerst dat keyboard. Want op een gegeven moment heb je de ene nodig om verder te gaan met de andere.

Dus eerst Cubase begonnen om daarvan toch eerst de beginselen van te snappen en nu het keyboard om toch iets te kunnen opnemen. Maar makkelijk is het niet allemaal.

Wat denken jullie dat de beste manier is: eerst het keyboard of eerst de software????

Ben benieuwd
Simpel: tegelijk 8~

Cubase = master, Yammie= slave.
Maak gebruik van de gebruiksvriendelijkheid van de Cubase-sequencer, en stuur zo je MIDI info door naar je Yammie, die de gewenste noten/effecten doet weerklinken.
Niet vergeten met je vingers lekker aantastelijk te blijven op je Yammie, niet TE veel Cubase (of denk ik er zo alleen over :p ), lekker jammen joh, en if you like met Cubase je MID-in opnemen als je een leuk melodietje hebt dat je liever snel even inspeelt ipv het met je muis op het scherm noot per noot te gaan tekenen.
tBlijft een combinatie van beiden he.
Trouwens met Cubase alleen ga je niet ver geraken. ;)

take care :kroon:

Bedankt voor jullie reacties.

Wat Roel allemaal verteld begin ik nog maar net te snappen. Maar heb er nog veel aan te prutsen wil ik het allemaal onder de knie hebben en dat het allemaal een beetje logischer wordt.

Het keyboard begin al wel te lukken, maar als ik je dan bezig hoor snap ik dat ik nog veel werk heb. Idem voor Cubase. Ik kan al enkele sporen opnemen, beats ook enz, maar aan de mixer ben ik zeker nog niet begonnen.

Maar het voornaamste is: het is beestig leuk en heb noooooooit zoveel tijd als ik zou willen om eraan te werken. Maar we gaan ervoor!!!!!! :okdan:

Bedankt voor jullie reacties.

Wat Roel allemaal vertel/t begin ik nog maar net te snappen. Maar heb er nog veel aan te prutsen wil ik het allemaal onder de knie hebben en dat het allemaal een beetje logischer wordt.

Het keyboard begin al wel te lukken, maar als ik je dan bezig hoor snap ik dat ik nog veel werk heb. Idem voor Cubase. Ik kan al enkele sporen opnemen, beats ook enz, maar aan de mixer ben ik zeker nog niet begonnen.

Maar het voornaamste is: het is beestig leuk en heb noooooooit zoveel tijd als ik zou willen om eraan te werken. Maar we gaan ervoor!!!!!! :okdan:

nja wat ik riep is dan voor als je een maandje bezig bent ;)
je moet gewoon kijken wat je wil en langzaam ontdekken of uitzoeken wat je op dat moment nodig hebt

als je wat dingetjes kunt opnemen en een beat en een melodie en een baslijntje kunt combineren dan ben je toch al zeer goed op weg! en rare dingen en beperkingen duiken vanzelf wel op

en jaaaa het is leuk en tijd is altijd te kort! :) trek er maar een jaartje of 3 voor uit tot je studiootje is aangepast aan je eigen werkwijze (mocht de verslaving toeslaan hehe)

Origineel geplaatst door cloudman
ik zit ook nog in software-stadium,
maar wil het daar natuurlijk nie bij houden...

Ik vraag het mij ergens ook af, als je echt hardware wil gaan,
is software dan echt de moeite?
Het heeft zeker zijn waarde, zelfs voor hardware fanaten, ongetwijfeld.
en je kunt prutsende met shareware toch zeker al wat leren over muziek en synthese,
ongetwijfeld!

maar wie er eerst was, de kip of het ei, of wat er belangrijker is? :confused:

greetz

cloudy

hier ook :)
ze hebben allebei hun nut, ongetwijfeld. Als ik terugkijk op mijn muziekevolutie zijn ze echter ook niet beiden tegelijk aan bod gekomen:
ik heb jaren met een vroege versie van Cakewalk (zo een met allemaal bolltjes) en een soundblaster ews64 standaard kaart met midi gewerkt. Dan sampletjes in Magix. Dan enkel nog op een Yammie RM1X (hiermee leer je pas bij!). Nu metr vanalles en nog wat *D
Maar achteraf gezien zou ik zeggen: begin met een simpele software sequencer, en haal er direct je hardware bij. Dat bespaart je heel wat tijd en bijzonder gebruiksvriendelijk (cubasis ofzo). Probeer een trial.
Hardware is fijn fjn fijn :engel:

succes

Origineel geplaatst door Roel

met de presetgeluiden moet je een heel eind kunnen komen en waneer deze niet bevallen of niet helemaal kun je wat gaan filteren enzo..

[/B]

Ik zit hier al wel metteen met een probleem want ik krijg die leuke presetgeluiden helemaal niet te horen in Cubase. Ik hoor ze enkel als ik mijn koptelefoon aansluit op het keyboard. Ik hoor ze niet als het via de PC en Cubase uit de speakers komt. Effecten werken niet en ik krijg dus gewone klanken. Idem als ik ze opneem.

Is dit normaal? Is dit gewoon zo of niet? Kan het moeilijk geloven. Maar ik weet niet of het ligt aan mijn geluidskaart (Soundblaster card), aan kabels of iets anders wat ik niet weet...

Ik zit hier al wel metteen met een probleem want ik krijg die leuke presetgeluiden helemaal niet te horen in Cubase. Ik hoor ze enkel als ik mijn koptelefoon aansluit op het keyboard. Ik hoor ze niet als het via de PC en Cubase uit de speakers komt. Effecten werken niet en ik krijg dus gewone klanken. Idem als ik ze opneem.

Is dit normaal? Is dit gewoon zo of niet? Kan het moeilijk geloven. Maar ik weet niet of het ligt aan mijn geluidskaart (Soundblaster card), aan kabels of iets anders wat ik niet weet...

uhm
hoe heb je je cs2x aangesloten? met alleen midikabels of heb je ook audiokabels van cs2x naar pc of ... ?
wat hoor je dan als je de ingespeelde nootjes afspeelt? de geluiden van et midi-deel van je soundblaster misschien

regel 1: geluid gaat niet via midi; midi is alleen "die noot, op dat moment, zo hoog, zo lang, op dat kanaal"

dus denk dat je cs2x wel werkt, maar dat je je geluid van je cs2x niet op enige wijze naar je pc verstuurt :)

Volgens mij zit het hem inderdaad daar. Ik heb al honderd keer gelezen dat midi geen geluid is en ken dat dus wel in theorie... er zit dus geen kabel om audio door te sturen...

Heb dus mijn belangrijkste les geleerd denk ik!:P

Morgen even naar de winkel om en dan eindelijk eens lekker jammen en leuke deuntjes opnemen.

Cewl:dubbel:

Thx again Roel!

Volgens mij zit het hem inderdaad daar. Ik heb al honderd keer gelezen dat midi geen geluid is en ken dat dus wel in theorie... er zit dus geen kabel om audio door te sturen...

Heb dus mijn belangrijkste les geleerd denk ik!:P

DE NOSTALGIE!! Ik moest bijna janken toen ik dit las!! 10 jaar geleden zat ik ook maar te wachten tot het geluid uit mijn speakers kwam terwijl ik alleen maar de midi had aangesloten!! Ik maar rammen op die toetsen...Cubase gaf aan dat er iets binnenkwam...en nog geen geluid!!

Welkom in midi-land, nog menig frustratie staat u te wachten. Uiteindelijk loont het wel de moeite hoor!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back