[drums] notatie, symbolen, et cetera

SpaceAgent202

Sinds 2001
ik heb een lijstje drumsymbolen, maar ik heb géén idee welk symbool bij welk deel van het slagwerk hoort.
kan iemand wat uitleg geven over de notatie en wat waarbij hoort??

de symbolen die ik tot mijn beschikking heb, staan hieronder

Laatst gewijzigd:
hier

hier

symbolen voor de notatie

Attachments

• symbooltjes1.jpg
    symbooltjes1.jpg
    14,6 KB · Bekeken: 127
Vanuit welk programma heb je deze? De handleiding zal toch wel een omschrijving geven?

In ieder geval, naar mij weten is er nog nooit een vast systeem voor slagwerk geweest, behalve het lijn systeem. Dat gaat ervan uit dat iedere hand per instrument één lijn krijgt, met vooraan, voor de maataanduiding de naam van het instrument. Vervolgens zijn de nootlichamen vervangen door die kruisjes of ander tekentjes, die dan de wijze van aanslaan aangeven, maar ook vaak de duur van het geluid, dus het dikke kruis staat voor een open noot, die weer een halve waarde krijgt indien er een stok aan vast geplakt wordt. Het dunne kruis is dan meestal de kwart waarde. Ook de ruitvormige worden op die manier gebruikt. De duur is per instrument natuurlijk anders, bv een woodblok is vaak erg kort, maar een bekkenslag moet wel eens gedempt worden.
Vaak heeft een componist zijn/haar eigen systeem, dat vooraan uitgelegd wordt.
De notenbalk is ooit gebruikt om het drumstel te noteren, met de onderste natuurijk de bassdrum, met stokken omlaag; de tweede lijn de snare; derde lijn de tomtoms, al gelang de richting van de stok; vierde lijn wat nodig is en bovenaan de hi-hat. Je kan het gebruiken.

Maar nogmaals, indien het in een computerprogramma staat, dan moet de uitleg ergens te vinden zijn. Vaste regels bestaan er nog niet.

Wout

Back