Techno for dummies door CHATGTP - wat denken jullie van het resultaat.... link inside!

Clankwork.music

Nieuwkomer
Ok.... ik neem hier een risico en zeker geen waarheid aan.
Maar heb toch even mijn idee door chatGTP gedraaid en daar is het volgende uitgekomen....
Zie bijlage

Kan het iemand dienen?
Wat is goed wat is fout.
oordeel hier niet over mij. Ik zie het gewoon als deeltje van mijn beginners traject

Attachments

• techno.pdf
    4,2 MB · Bekeken: 146
Nou het feit dat je vrij snel een technologische hulpdienst inschakelt zegt me wel dat dit je straatje is...
Maar als je nog onder de 28 bent kun je nog een ander pad kiezen. En dat is ook heel mooi. Gewoon voor je werk wat techno met een lekker bakkie pleur.
Max 1 keer per maand naar een feestje en gewoon focussen op een leuk huis waarin je kunt klussen met techno op de achtergrond ter motivatie.
Leuke partner, die ook van dance houdt. Gezellig thuis met af en toe wat vrienden dj setje doen..

Of.

1. Creer een alter ego met een onbegrijpelijke naam.
2. Hou rekening met GAS dus dat geld voor een huis/vakantie moet voor synths gespaard worden. 100%
3. Geen andere producers meer luisteren. Te veel goed op het moment (laatste 30 jaar)
4. Zie punt 3. Beste is alles anders te doen, iets wat nog niet bestaat
5. Neem alles op in je huis wat geluid maakt en remix het in je DAW
6. Pro tip: Als je al drie dagen bezig bent met “de sweet spot” maar nog geen kick hebt gekozen… dan ben je aan het uitstellen, niet produceren.
7. Neem 3 nummers die je echt the bomb vindt en probeer het na te bouwen.
Daar leer je 100x meer van dan wachten op “inspiratie”.

Ok.... ik neem hier een risico en zeker geen waarheid aan.
Maar heb toch even mijn idee door chatGTP gedraaid en daar is het volgende uitgekomen....
Zie bijlage

Kan het iemand dienen?
Wat is goed wat is fout.
oordeel hier niet over mij. Ik zie het gewoon als deeltje van mijn beginners traject
We hebben wel wat beters te doen natuurlijk, maar ik heb ChatGPT gevraagd het voor je na te kijken en een cijfer te geven:

"De tekst is opvallend toegankelijk en goed gestructureerd. Er wordt systematisch van basisbegrippen naar praktijkoefeningen gewerkt en steeds concrete luister- en productieopdrachten gegeven. Als didactisch materiaal voor een beginner in techno is dat sterk: er wordt veel herhaald, termen worden verduidelijkt met beeldspraak en er zit een duidelijke opbouw in van beat naar structuur, sounddesign en mini-track. Tegelijkertijd blijft het soms oppervlakkig: muziektheorie in strikte zin (toonladders, harmonische functies, metrische accenten) wordt vooral genoemd maar niet diep uitgewerkt. Dat is begrijpelijk voor het niveau, maar als leerboek mist het daarmee diepgang waar een strenge docent op zou letten.

De stijl is helder en “dummy proof”, maar daardoor ook wat schools en wijdlopig. Een strenger handboek zou bondiger formuleren en per blok precies benoemen welke kennisdoelen of leeruitkomsten behaald moeten worden. De analogieën (hartslag, mist, fabriek) zijn leuk voor beeldvorming, maar nemen soms veel ruimte in zonder extra inhoud. Ook zouden voorbeeldnotaties, eenvoudige ritmische schema’s of visuals (bijvoorbeeld een maat met 4/4 en de plaatsing van hi-hats) het begrip kunnen verdiepen. Voor muziektheorie en producertraining zou je meer nadruk verwachten op intervallen, toonkeuze en ritmische varianten in plaats van vooral workflow-tips in Reason.

Samenvattend: het stuk heeft een sterke opbouw, bruikbare oefeningen en legt de basisbegrippen goed uit. Het schiet tekort in theoretische precisie en compactheid, maar voor een eerste hoofdstuk van een lesboek techno-productie is het degelijk. Eindcijfer: 7/10 – voldoende tot goed, met ruimte voor meer diepgang en strakkere formulering als het echt op muziektheorie gericht moet zijn."

Ik weet niet wat ChatGPT nog toevoegt aan je hoofdvraag, anders dan veel tekst.
Mijn advies in je welkomstbericht staat nog steeds, daar heb je geen ChatGPT voor nodig.

Lekker muziek gaan maken en 'vallen en opstaan' zou ik adviseren.
Je leert dit niet met plannen, natuurlijk denk je er even over na, maar daarna gewoon gaan en regelmatig kijken of je nog met de juiste dingen bezig bent.

Laatst gewijzigd:
Toch een mooie opsomming? Ik weet niet hoe je dit uit ChatGTP gewurmd hebt of hoeveel, en het boeit mij niet of het feitelijk correct is volgens de vierkwartsdansbijbelexegeten.

Maar vergeet vooral deze wijze les niet:

1758115506716.png

Pagina 1 – Reason: De DAW voor mensen die kabels willen slepen maar niet willen verhuizen

Welkom bij Reason, het programma dat eruitziet als een studio uit 1997, ruikt naar patchkabels, en voelt als het innerlijke conflict van een muzikant die niet weet of hij producer of elektricien wil worden. Ideaal voor mensen die liever een uur bezig zijn met het routen van een reverb dan met het schrijven van een hit.

Pagina 2 – Interface: Omdat minimalisme voor amateurs is

Reason opent zich als een IKEA-kast zonder handleiding: je ziet direct 200 knoppen, 87 schuiven en één duidelijk labeltje: “Thor”. Alles is modulair, alles is omkeerbaar, alles is instortbaar. Je zou bijna denken dat het gemaakt is voor creatieve vrijheid. Maar stiekem is het gewoon een test: als je Reason begrijpt, mag je bij NASA werken.

Pagina 3 – Rack: De enige plek waar je met liefde in vastloopt

Het beroemde Reason-rack: de plek waar plug-ins komen om nooit meer teruggevonden te worden. Je sleept er instrumenten in, hangt er effecten aan, draait het om voor een wirwar aan kabels en komt vijf uur later tot de conclusie dat je vergeten bent wat je eigenlijk wilde maken. Maar hé: de bas klinkt nu wel heel ruimtelijk in mono.

Pagina 4 – Kabels: Je therapie in visuele vorm

Niks zegt “creatief proces” als het trekken van 48 virtuele kabels terwijl je een simpele delay probeert toe te voegen. In Reason mag je alles zelf routen. Wil je een LFO naar een compressor sturen via een omweggetje langs een chorus? Mag. Werkt het? Geen idee. Maar het ziet er indrukwekkend uit als je het aan je vrienden laat zien.

Pagina 5 – Instrumenten: Van Subtractor tot Europa, en alles wat daaronder lijdt

Reason biedt een bonte verzameling synths met namen die klinken als metalbands of planeten. Je hebt de Subtractor (niet te verwarren met een rekenmachine), Thor (de synth, niet de Noorse god) en Europa (de synth, niet het continent). Allemaal krachtig, allemaal complex, allemaal met presets die 2 minuten duren voor je één noot hoort.

Pagina 6 – Sampler: Voor als je liever knipt dan componeert

De NN-XT is een sampler die z’n naam kreeg nadat NN-XS, NN-S, NN-M en NN-LX al waren afgekeurd wegens onbegrijpelijkheid. Je kunt er samples in slepen, splitsen over je keyboard, en dan huilend weer sluiten omdat je erachter komt dat je per ongeluk de MIDI-clip op de verkeerde octaaf hebt gezet.

Pagina 7 – Sequencer: Omdat muziek maken niet moeilijk genoeg was

De sequencer van Reason lijkt ontworpen door iemand die eerst bij Excel werkte en daarna LSD ontdekte. Alles is mogelijk: automation, clip nesting, complex grooves. Maar pas op: één verkeerde klik en je automationcurve verandert spontaan in een abstract kunstwerk. Ook beschikbaar als NFT.

Pagina 8 – MIDI & Audio: Samen in een stormachtige relatie

Reason ondersteunt nu audio én MIDI. Al jaren. Maar de integratie voelt soms als een huwelijk waar niemand echt om heeft gevraagd. MIDI is er al vanaf het begin, audio kwam later binnen als de stiefouder met goede bedoelingen. Ze wonen samen, maar slapen in aparte kamers.

Pagina 9 – Reason als VST: Je Reason in je Ableton in je Reason in je...

Sinds Reason zichzelf als VST aanbiedt, kun je Reason draaien in een andere DAW, die weer Reason bevat, die weer Reason bevat. Dit is handig voor mensen die graag een kopie maken van een kopie, en dan vergeten waar het origineel gebleven is. In theorie krachtig, in praktijk vooral verwarrend.

Pagina 10 – Samenvatting: Je gebruikt Reason niet, Reason gebruikt jou

Reason is geen DAW. Het is een levensstijl. Een commitment. Een relatie vol passie, frustratie en kabels. Je gaat het haten. Je gaat het liefhebben. En voor je het weet ben je drie jaar verder, heb je nog steeds geen EP uitgebracht, maar wel de meest experimentele pad gemaakt die ooit op YouTube is beland. En daar doe je het voor.

We hebben wel wat beters te doen natuurlijk, maar ik heb ChatGPT gevraagd het voor je na te kijken en een cijfer te geven:
Ging er net zelf ook effe snel door.. Die luister voorbeelden zijn best wel on point, althans ik vond ze goed.

ik ga t niet lezen, maar een artiest zou vast zeggen 'less talk more work' - just do it

Back