Portamento

portamento is eigenlijk hetzelfde als glissando; vloeiend vanuit een toon naar een andere toon(hoogte) glijden

Origineel geplaatst door 6 trak
...ti'z toch niet geheel hetzelfde:
portamento: traplose overgang
glissando: overgang met intervallen (noten dus)
portamento kan wel vergeleken worden met slide

Zo daar ben ik dus uit. Dank jullie wel.
En nu.... de toepassing eens uitproberen.

Raymond

? Durfde je tot nu toe de Portamento knop niet aan te raken dan ????

en ja het is zeker voorbij gekomen hoor zowel in google.nl als gewoon op dit forum aangezien ik nog goed weet dat OLAFMOL het MIJ eens heeft uitgelegt dus helaas niet goed gezocht...

Origineel geplaatst door Slipperman
en ja het is zeker voorbij gekomen hoor zowel in google.nl als gewoon op dit forum aangezien ik nog goed weet dat OLAFMOL het MIJ eens heeft uitgelegt dus helaas niet goed gezocht...

Ook de vorige spreker.... het is bij mij geen knop. Het is een schuifje binnen een programma.
Wel geprobeerd, maar hoorde weliswaar rare dingen, maar snapte niets van het effect.
En ik zoek wel eens naar vreemde dingen, dat klopt. Het zal wel laat geweest zijn, tegenwoordig ga ik niet met de kippen op stok.

Raymond

Een schuifje? Kun je ook meerdere waardes instellen dan? Meestal heb je twee dingen bij portamento: een knop/instelling voor aan-uit, en een knop/instelling voor de snelheid. En daarbij nog wat andere instellingen, maar die twee zijn het belangrijkst. Hoe zit dat bij jou dan? Of werk je alleen met Sounddiver? (ik zag dat je een JV-1010 hebt)

Portamento kan op een aantal manieren geschieden...

Fingered Portamento: word er monophone gespeelt (dus altijd maar 1 toets zonder overlapping) dan zal er geen portamento hoorbaar zijn, pas bij het indrukken van een 2e word deze in werking gesteld...
m.a.w.: portamento is altijd uit als er geen toets word ingedrukt, de eerste toets bepaald de start positie van de toon en de 2e geeft de eind positie aan (positie in deze is dus toonhoogte) dit is zeer handig omdat je kan bepalen vanaf waar je portamento wil laten starten, dit lukt niet als porta altijd aanwezig/ingeschakeld is...

Dus je hebt:
- Glide/slide/portamento
- Glissando (nu je het zegt six! op m'n dx7 zit glissando en het is idd geen traploze overgang; dacht altijd dat het hetzelfde was als porta)

Als variant op de fingered portamento zie je ook weleens 'full portamento'
Hierbij hoeft het geluid niet monofoon te zijn dus kan je een akkoord pakken en de porta werkt voor elke toon
afzonderlijk.

Misschien zou je eens wat met een basis golfvorm, een envelope en portamento moeten spelen...
je had er dan vrij snel achter gekomen wat portamento doet. Met welk progammaatje werk je dan?

Laatst gewijzigd:
Back