TC M300 / Roland VM-3100 digitaal gebruiken?

Hanz

Anonieme Analogist
Ik ben van plan m'n (zeer beperkte) effects-setup uit te breiden met een TC Electronics M300; vooral omdat ik daar hele goede verhalen over hoor, ook al omdat 't ding in m'n budget valt (niet onbelangrijk) maar ook omdat ik het volgende graag wil realiseren:

Ik heb dus een Roland VM-3100 digitale mixer (beetje obscuur apparaat, maar hij voldoet prima) en aangezien dat ding digitale inputs en outputs heeft (coax SPDIF) denk ik dat ik een FX unit met dezelfde aansluitingen makkelijk kan integreren, zonder het digitale domein te verlaten.

2 vragen (eigenlijk 3... :D):

1) Ik begreep dat de sampling rate (dus ook van de digitale in/out) van de VM-3100 ietwat ongewoon fixed is op 44.1 kHz en dat-ie dus niet 48 kHz aankan. Nou heb ik even de specs van de M300 erbij gepakt en dan lees ik:
"Sample Rates 44.1 kHz. (48 kHz only @ Digital Input)"
Ik weet niet helemaal hoe dit te lezen. Betekent dat nou dat dit niet gaat werken met de 44.1 kHz output die ik zelf heb? Om het verwarrender te maken, Sound-on-Sound zegt:
"The machine is also equipped with 24-bit digital S/PDIF phono connectors to provide digital interfacing at either 44.1 or 48kHz."
Wie snapt hier iets van?

2) De handleiding van de VM-3100 is wel de vaagste handleiding ooit gezien, zelfs relatief met andere Roland producten... :confused: Nou ben ik ook al geen recording pro, dus vraag ik me het volgende af:
Als ik nou de M300 verbind met de digitale uitgang van de VM-3100 wordt-ie dus eigenlijk verbonden met een BUS.
Ik kan dan toch zelf een hoeveelheid SEND naar die BUS sturen vanaf ieder kanaal?
En de digitale IN gaat toch gewoon naar 2 kanalen op de mixer die ik zelf aan kan wijzen?

3) Of zie ik bovenstaand te simpel en zie ik iets over het hoofd / wil ik wellicht te veel?

Graag jullie hulp! :eureka:

Laatst gewijzigd:
Als gebruikelijk ongeduldig heb ik gewoon besloten de sprong in 't diepe te wagen.

Antwoord 1) is dus: JA, hij pakt digitaal gewoon 44.1 zowel als 48.
Dit werkt zowel op de inputs van de M300 (de M300 lockt keurig aan 't signaal van de VM-3100) als op de outputs (de VM-3100 lockt keurig aan 't signaal van de M300). Geen probleem dus kwa interfacing.

Antwoord 2) blijft nog een beetje open...

Heb nu de effecten op de M300 parallel geschakeld en op de VM-3100 de analoge AUX SEND uitgangen gebruikt (dus 2x mono). De M300 helemaal op 'wet' ingesteld en dan terug via de digitale ingang van de VM-3100. Op die manier heb ik het droge stereo signaal van de bron op faders 1 & 2 en de effects onder de aan de digitale input gekoppelde combi-fader 11-12. Werkt an sich prima, maar ruist wel een klein beetje...

Als ik 't goed begrijp kan ik de M300 met digitale input alleen serieel geschakeld gebruiken? Dat lijkt me wel een nadeel, maar ik ga het toch nog even proberen om evt. van die ruis af te komen. Moet ik dus nog even puzzelen om de output van de AUX SEND om te leggen naar 1 van de digitale OUTs op de VM-3100.
Ik hoop in dit kader eigenlijk nog op wat input van VM-3100 kenners. Ik weet dat er tenminste nog 1 is op 't forum :D

Dusss.... hellupp! :)

eh ..
misschien send op max. zodat de inkomende meters van de tc300 net onder het dakje zitten
dan de rest aanpassen zodat het normaal klinkt

dat moet je volgens mij wel een hoop ruis schelen ...

Jah... dat had ik min of meer al gedaan. Maar ik ben een enorme zeikerd kwa ruis... :D
En send op maximaal is natuurlijk niet subtiel als ik meerdere kanalen wil laten profiteren van de effecten
(lees: kanaal 1 50% reverb send, kanaal 2 10% reverb send etc.)

Wel jammer dat het 'oranje' (da's toch het optimale) bereik van de M300 vrij smal is, en als ik in het rood duik krijg ik van die fijne digitale clipping. Dus stel ik het level van de M300 maar vrij conservatief in... (lees: 95% groen, en als ik met handen, voeten en voorhoofd op m'n toetsen sla :stupid dan net eventjes oranje).

Origineel geplaatst door Hanz
Jah... dat had ik min of meer al gedaan. Maar ik ben een enorme zeikerd kwa ruis... :D
En send op maximaal is natuurlijk niet subtiel als ik meerdere kanalen wil laten profiteren van de effecten
(lees: kanaal 1 50% reverb send, kanaal 2 10% reverb send etc.)

Wel jammer dat het 'oranje' (da's toch het optimale) bereik van de M300 vrij smal is, en als ik in het rood duik krijg ik van die fijne digitale clipping. Dus stel ik het level van de M300 maar vrij conservatief in... (lees: 95% groen, en als ik met handen, voeten en voorhoofd op m'n toetsen sla :stupid dan net eventjes oranje).

je moet gewoon het maximale er uit halen ... simpel

dus als ie kanaal 1 100 % kan uitsturen en niet clipped bij de tc dan kan die andere op 20 %

netzoals je bitrate optimaal benutten denk ik dan ....
maar ik denk dat je dat al gedaan hebt !

ik ben ook een zeikerd over ruis btw ...

Bedankt! Ik denk dat je wel gelijk hebt wat betreft het benutten van de optimale "bandbreedte".
Moet je wel iedere keer je effects-return kanaalvolume bijstellen (ipv 1x instellen op het goeie volume en dan relatief de input stellen met de sends per kanaal). Denk eigenlijk dat die oplossing me te bewerkelijk is... :Z

Heb vanmiddag alles opgevroten wat ik kon vinden over mixen / digitaal mixen / gebruik van effects...
Dat hielp, ben nu uiteindelijk op m'n 'ideale situatie' (en niet ver van de oorspronkelijke setup).

Helaas blijf ik niet helemaal in het digitale domein. Dat zou wel kunnen (omrouten van de digitale aansluiting aan de AUX send bus, easy as pie als je weet hoe...) maar is niet zo optimaal omdat je dan de effecten niet parallel kan gebruiken maar alleen serieel. En dat wil ik niet, want ik heb de verschillende effecten hard nodig. (delay op 't ene kanaal, reverb op 't andere, etc.). Dus gewoon analoge AUX uitgangen, de (mono in) effecten zijn dan apart aan te sturen met AUX-1 en AUX-2 sends. Na bewerking door de TC weer digitaal terug in de mixer. sim-pel.

En eh... klinkt lekker hoor, die TC! :{

Origineel geplaatst door Hanz
Bedankt! Ik denk dat je wel gelijk hebt wat betreft het benutten van de optimale "bandbreedte".
Moet je wel iedere keer je effects-return kanaalvolume bijstellen (ipv 1x instellen op het goeie volume en dan relatief de input stellen met de sends per kanaal). Denk eigenlijk dat die oplossing me te bewerkelijk is... :Z

Heb vanmiddag alles opgevroten wat ik kon vinden over mixen / digitaal mixen / gebruik van effects...
Dat hielp, ben nu uiteindelijk op m'n 'ideale situatie' (en niet ver van de oorspronkelijke setup).

Helaas blijf ik niet helemaal in het digitale domein. Dat zou wel kunnen (omrouten van de digitale aansluiting aan de AUX send bus, easy as pie als je weet hoe...) maar is niet zo optimaal omdat je dan de effecten niet parallel kan gebruiken maar alleen serieel. En dat wil ik niet, want ik heb de verschillende effecten hard nodig. (delay op 't ene kanaal, reverb op 't andere, etc.). Dus gewoon analoge AUX uitgangen, de (mono in) effecten zijn dan apart aan te sturen met AUX-1 en AUX-2 sends. Na bewerking door de TC weer digitaal terug in de mixer. sim-pel.

En eh... klinkt lekker hoor, die TC! :{

ja dat geloof ik best :-)

maar ik stel altijd mij return signaal bij
staat ook vaak erg laag ... niet vol openzetten
reverb heeft soms maar heel weinig nodig om net dat beetje extra te geven

fx bakken ruisen altijd .. zelfs de wat duurdere lexicons
is gewoon een kwestie van mee leren werken ...

Back