Sonovox

Hanz

Anonieme Analogist
Via een enorme omweg (rare platenhoezen -> obscure jaren '60 muziek -> deze pagina ) kwam ik een paar Sonovox opnamen tegen.

Nog nooit van gehoord, maar het klinkt alsvolgt - als een soort Vocoder dus. Maar 't werkt blijkbaar anders:

The Sonovox is basically a couple of small speakers placed on either side of the throat, just under the jaw line. You could send sound, such as a trumpet, organ, or flute from the console into the sono units causing them to vibrate. When the audio is sent to the speakers, the operator would mouth the required lyrics in sync, making it sound like the the instruments could sing. The eerie voice effects the Sonovox produced were used in the 1941 Disney film Dumbo and a handful of children's records which are displayed below. The Sonovox was later often used in jingle packages that were purchased by radio stations.

Meer info:
The sonovox itself was invented by a man named Gilbert Wright. It was used during the 1940s in movies, commercials, and even by a few recording artists such as guitarist Alvino Rey.
Bill Meeks, founder of PAMS (the company who made WABC's jingles during the 60s and part of the 70s) worked out a deal with Wright whereby PAMS would be the exclusive licensee of the Sonovox process for radio ID jingles. The first package PAMS did using the Sonovox was called "Sonosational" (Series 18 ). It was originally done for (then) top-40 KFWB Los Angeles. The idea was that various solo instruments such as flute, guitar, trombone or sax would seem to be "singing" the station logo.

Zelfs nog een plaatje:
f17.jpg

Iemand hier ooit van gehoord? Is dat nou wat anders dan zo'n gitaar talk box uit de jaren '70?

Ik had er nog nooit van gehoord, maar verdomd interessant.
In princiepe is het wel hetzelfde als de Gitaar MouthTube, maar de werking en vooral de bespeling is anders. Beide gebruiken de mond, neus en keelholten als resonatiekamers, die door de spieren van volume op bepaalde plekken kunnen veranderen, zoals dat bij de spraak ook gebeurt. Bij The Tube bepaalt de gitarist zelf wanneer er geluid door het buisje in z'n mond komt, want dat komt vanuit de gitaar, terwijl hier waarschijnlijk een opname gebruikt wordt, dus muzikaal een stuk moeilijker te beheersen, want je moet dan goed weten hoe dat signaal opgebouwd is. Zelfs een neusfluit is nog eenvoudiger :) Maar ik heb nog een paar kleine speakertjes ergens liggen dus...

Wout

Nog een verschil? Bij The Tube maakt het niet uit of je je echte tanden nog wel hebt, dus fysiek geen problemen, terwijl die Sonovox wel problemen oplevert voor baarddragers :)

Wout

Blijkbaar zijn ex-radiopiraten de enigen die echt bekend zijn met het fenomeen.
Kwam dit tegen op nl.media.radio.zeezenders (usenet)

Je kan een sonvox maken door het luidsprekertje uit een grijze ptt
telefoon te halen (ericson t-65) daar een snoertje met een jack plug
aan solderen.
vervolgens zet je het speakertje tegen je strottehoofd. Neem een
knappe dynamische microfoon met windkap en ga er zo dicht mogelijk op
zitten, het sonovox geluid is niet zo hard, speel een melodietje af
door de speaker
en meng dat met een (jingle) orkestband.
succes verzekerd.
(zo heb ik voor Ad Bouman destijds een "sentimental journey" jingle
gemaakt)
groeten, Niels Zack

Oh ja, ik kom een aantal keren een fabrikantnaam tegen: Wilson.
Maar daar loopt 't spoor dood... :walker:

Laatst gewijzigd:
Wendy Carlos:

Many "vocoding effects" from years ago were not actually done with a vocoder. Radio commercials in the 40's often featured speaking trains, door squeaks, or the wind, highlighting another popular device: the Sonovox. Gilbert Wright invented this mechanical means to impart speech on other sounds ("talk boxes" and "talk tubes" borrowed the idea later on). The source sound was fed through a power amplifier into two small drivers, like loudspeakers -- but with each cone replaced by a 2" flat disk. When the disks were pressed on a performer's throat, on either side of her neck (most Sonovox performers were women, as with the Voder), audio sent into the drivers would substitute for vocal chord energy. The performer silently and carefully moved her mouth and tongue in the usual speaking gestures, also adding the "fricatives" ("s", "t", "sh", etc.). Close miking caught the result: be it a singing piano, crooning trombone, or talkative foghorn. Children's recordings from the 40's, like Rusty in Orchestraville, Sparky's Magic Piano, and several Disney animated cartoons (the train in Dumbo) feature the Sonovox. (The new DVD of Dumbo contains a video clip of it in action, take a look!) It's similar to a vocoder, but very different in execution and principle: physical, not electronic.

Sonovox maar wat raak

Sonovox maar wat raak

http://www.560.com/html/pams_series_18.html

Ook dan even deze site. Ga ervan uit dat we dan over hetzelfde praten. Een vocoder die je op je keel moet houden dus. Met een vergelijkbare sound. Kanop dit moment de MP3-tjes niet beluisteren. Ik zit op mijn werk (slaapdienst) en die zijn lekker geblokt.

Groet Astro.

...is de site waar ik het voorbeeld vanaf heb gehaald. Inderdaad waarover we het hier hebben...
An sich gaat het in die clipjes om wat minder 'bijzonder' spul (maar radioleaders boeien me nooit zo...)

Hier is nog een MP3 van een ouwe kinderplaat die een beter beeld geeft van de rare mogelijkheden!

Zelfde principe wordt volgens mij ook toegepast voor mensen die (door ziekte) geen stem meer hebben. Dan moet je een soort apparaatje tegen je strottehoofd drukken en dan praat je ook op die manier.

...dat klopt, tenminste dat heb ik vaker gelezen.
Moet je natuurlijk wel een goed 'brongeluid' gebruiken, anders denkt iedereen dat je Darth Vader bent o.i.d. :)

Is wel grappig als ik er zo over nadenk: het geluid uit de 'speaker' op je strottehoofd is eigenlijk de Carrier op z'n 'vocoders', je eigen intonatie of phrasing is dan de Modulator.

Niets nieuws onder de zon dus: eigenlijk is je lichaam je met een Sonovox gewoon je eigen vocoder! 8)

Hey! Maar als die dingen dan veelvuldig medisch gebruikt worden dan moeten ze toch ook gewoon te koop zijn?
Ik ben er nog geen 1 tegengekomen (zelfs niet op Ebay).

Back