de zin en onzin van een songtitel

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
't valt me op dat de meeste titels van nummers (ook van professionele artiesten) weinig met de track zelf te maken hebben. De titels zijn vaak totaal uit de lucht gegrepen, hebben geen betekenis of niet bij de sfeer van het nummer. Nummers krijgen als titel een afkorting mee, of een wiskundige formule (Aphex Twin bijvoorbeeld). En ik moet toegeven dat ik van de meeste platen die ik heb de titels van de afzonderlijke nummers niet kan bedenken, en dat de titel vaak ook geen toegevoegde waarde heeft. Alleen de titel van de single of het album zelf lijken van belang te zijn.

Zelf zat ik dit weekend met eenzelfde probleem. Ik had met Sly Dog een nummer opgenomen. We moesten alleen nog even een titel bedenken..... Maar ja, wat? We hebben geen vocalen gebruikt, dus daar valt nix uit te halen. Bovendien is het nummer nogal abstract, dus 't is ook niet echt mogelijk om een woord of zin te vinden die 'goed bij de sfeer' past. Voor sommige tracks hebben we op zich wel leuke titels bedacht, maar of het echt iets bij het nummer te maken heeft....eigenlijk nooit.

Wat vinden jullie er van?? Zijn titels wel nodig? En hoe komen jullie aan de titels voor een nummer?

Ach, als ik zelf nog eens een ontzettend ruig beuknummer zou maken (...highly unlikely... :D) dan zou ik 'm zo noemen:

MTsleep.jpg

... en natuurlijk dezelfde hoes gebruiken!

In principe kan je met een code ook wel volstaan. Maarja, dat onthoudt lastig. Dus een naam is wel zo handig.

Voor jezelf is het ook handig. Dan weet je waar je het over hebt!

Vaak zeggen titels ook iets over de tijd wanneer je iets gemaakt hebt, vind ik...

ja dat probeer ik meestal wel ja. Als ik me blij voel tijdens het maken neem ik een 'blije' titel en andersom. Of andere stemmingen kan ook..

Arv

ik vind dat titels een beschrijving moeten zijn van de beweegredenen om het nummer te maken, al dan niet cryptisch.

Origineel geplaatst door cyan_circle
ik vind dat titels een beschrijving moeten zijn van de beweegredenen om het nummer te maken, al dan niet cryptisch.
Dan zouden al mijn nummers een titel hebben uit jouw signature.. :)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Voor jezelf is het ook handig. Dan weet je waar je het over hebt!

Vaak zeggen titels ook iets over de tijd wanneer je iets gemaakt hebt, vind ik...

tjsa, de tracks hebben bij ons meestal wel werktitels, zoals ambient12, treurig2/3, hetisalweertreurig, abstract, Michael Jackson is a thriller. Maar da's niet allemaal even charmant.

Maar als een titel niet direct iets met het nummer te maken heeft, waarom zou je het dan uberhaupt een titel geven?

Ik denk dat ik gewoon maar weer es een studieboek open trek om een of ander cryptisch woord te vinden

Ik denk dat als je een goeie track af hebt dat je er vanzelf wel een naam voor gaat verzinnen :)

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Maar als een titel niet direct iets met het nummer te maken heeft, waarom zou je het dan uberhaupt een titel geven?

ik zou het bijna willen omdraaien: als je het geen titel kan geven, is het dan wel een nummer?

wat ik bedoel is: je maakt muziek met een reden (neem ik althans aan) en met een bepaalde gedachte die je probeert te verwoorden in muziek. de een stopt meer betekenis in zijn muziek dan anderen, maar in principe is muziek gewoon het verwoorden van gevoelens.
mijn nummers gaan altijd over iets of iemand. een gevoel, een situatie, een gebeurtenis. de titel gebruik ik dan om kort en doorgaans cryptisch een hint te geven waar het nummer over gaat (voor de geinteresseerde luisteraar als het ware)

zomaar een cryptisch woord gebruiken is natuurlijk pretentieuze flauwekul

natuurlijk probeer je bij een nummer een bepaalde sfeer te creeeren. Alleen vind ik dat nogal moeilijk om in een aantal woorden neer te zetten. Eigenlijk lukt het nooit om de hele lading te dekken. bovendien is ons werk nogal vaak aan de abstracte kant, en is de emotie niet snel onder woorden te brengen. En bovendien, zou Pole de hele tijd met het getal 3 in zijn achterhoofd hebben gezeten, toen hij het album " 3" maakte???

Het is nogal makkelijk. Ik werk met een software sequencer en dan moet je het toch een keer gaan saven. Dat kan je wel doen met een nummer, maar dat is toch lastiger terug zoeken, het verschil met andere tracks is dan te klein qua naamgeving.

Hoe ik het de eerste keer noem, dat blijft het meestal dan wel.

natuurlijk probeer je bij een nummer een bepaalde sfeer te creeeren. Alleen vind ik dat nogal moeilijk om in een aantal woorden neer te zetten. Eigenlijk lukt het nooit om de hele lading te dekken. bovendien is ons werk nogal vaak aan de abstracte kant, en is de emotie niet snel onder woorden te brengen. En bovendien, zou Pole de hele tijd met het getal 3 in zijn achterhoofd hebben gezeten, toen hij het album " 3" maakte???

als je abstracte muziek maakt zou je toch juist beter moeten zijn in het abstract en overdrachtelijk denken, lijkt me.
3 van Pole ken ik ook, maar als je titels echt zo letterlijk neemt dan begrijp je niet wat ik zeg, ben ik bang.
"I am the walrus" van the beatles gaat ook echt niet over iemand die een walrus is...

ach ja,"What's in a name ?"

vaak geef ik een nummer een titel die slaat op een vocale sample die ik gebruik in dat nummer...
als het een abstract nummer is gebruik ik meestal namen van geluiden of apparaten die gebruikt worden.

een nummer wordt toch beoordeeld op de muziek en niet op z'n titel.

Origineel geplaatst door dione
een nummer wordt toch beoordeeld op de muziek en niet op z'n titel.

gewoon niet zo moeilijk doen, en maar wat er bij zetten :)

vindt het trouwens nooit storend als een nummer GEEN titel heeft. Beter dan een nontitel.

vindt het trouwens nooit storend als een nummer GEEN titel heeft. Beter dan een nontitel.

zou makkelijker zijn idd....maar Buma/Stemra kan dat niet zo waarderen ;)

Back