geluiden te zacht..compressie nodig...teveel ruis..hoe voorkom je dit?

musica

Trance is my middle name
Ik probeer mijn geluiden zo hard mogelijk op te nemen..dat wil zeggen dat ik het geluid tot 0dB probeer te laten komen op mijn mixer (beste signaal/ruis verhouding...). Probleem is dat het signaal vanuit Cubase en mijn midi-apparatuur niet luid genoeg is, waardoor ik 2 dingen kan doen op mijn digitale tafel: Gain open draaien of met compressie werken. Aangezien ik compressie nodig heb om de sounds beter te te laten klinken (produceer dance/trance) dus kies ik daar voor. Nu geeft de audio (8 kanalen vanuit mijn soundkaart direct op de tafel) nog niet zoveel ruis. Probleem komt wanneer ik bijvoorbeeld in een break alleen even mijn JP8080 of Virus gebruik. Die compress ik ook en moet veel (compensatie)gain geven om goed in de mix te liggen tov de kick en bas etc. Ik krijg dan gewoonweg teveel ruis=( . Enige mogelijkheid die ik heb ik alle andere geluiden zachter zetten (en/of minder compressen), maar dit is niet de bedoeling denk ik, omdat ik zo hard (en mooi) mogelijk op moet kunnen nemen...

Heeft iemand voor mij een goede oplossing?

Thanx!:okdan:

Re: geluiden te zacht..compressie nodig...teveel ruis..hoe voorkom je dit?

Origineel geplaatst door musica
waardoor ik 2 dingen kan doen op mijn digitale tafel: Gain open draaien of met compressie werken

die gain knop op je mixer staat er met een reden beste musica

beetje verwarende vraag, maar sluit me zowieso aan bij jazzman. de volume knop op je synth's helemaal open en verder de gain van je mixer. compressie versterkt sommige signalen, met alle ruis derbij. let hierbij dus ook een beetje op. suc6

Wat dacht je van het signaal versterken IN Cubase? Door een amplifier plug-in ofzo in de effects-chain te hangen?
Lijkt mij toch een voor de hand liggende oplossing :?

De gain open draaien veroorzaakt ook nog ruis merk ik, maar ik ben lees op andere forums dat veel mensen die een Yamaha 01V gebruiken last hebben van ruis....misschien ligt het dus ook een beetje aan de mixer....? Zoals ik al aangaf geeft de audio niet zoveel ruis. Het zijn vooral de JP8080 en de virus die ruis veroorzaken, omdat ik die erg veel gain moet geven om die synths net zo hard te laten klinken als alle audiokanalen. Is het dan een optie om alle audio zachter te zetten zodat ik de synths ook minder gain hoef te geven (al dan niet door compressie) en dus minder ruis krijg?

Laatst gewijzigd:
De gain open draaien veroorzaakt ook nog ruis merk ik, maar ik ben lees op andere forums dat veel mensen die een Yamaha 01V gebruiken last hebben van ruis....misschien ligt het dus ook een beetje aan de mixer....? Zoals ik al aangaf geeft de audio niet zoveel ruis. Het zijn vooral de JP8080 en de virus die ruis veroorzaken, omdat ik die erg veel gain moet geven om die synths net zo hard te laten klinken als alle audiokanalen. Is het dan een optie om alle audio zachter te zetten zodat ik de synths ook minder gain hoef te geven (al dan niet door compressie) en dus minder ruis krijg?

ligt er aan...
je zou het moeten testen.

Hoor je nog steeds ruis als je alleen je jp8080 (zonder gain) opneemt en hard afspeelt?

Het zijn vooral de JP8080 en de virus die ruis veroorzaken, omdat ik die erg veel gain moet geven om die synths net zo hard te laten klinken als alle audiokanalen. Is het dan een optie om alle audio zachter te zetten zodat ik de synths ook minder gain hoef te geven (al dan niet door compressie) en dus minder ruis krijg?

musica,

vraagje, heb je je audiokabels zelf gemaakt, zoja ; welke fiches, kabel gebruik je & hoe heb je ze gesoldeerd ?

Ik heb de kabels gewoon gekocht...

Ik heb even een testje gedaan...
- Master op 0db gezet. (dus helemaal open op mijn 01V)
- JP op maximaal volume.
- gain van het stereokanaal dicht
- stereokanaal open (+6db)

De JP komt dan tot binnen tot -36dB dus erg zacht! (leds gaan van -48 tot 0dB). (Ik hoor dan weinig ruis, omdat het geluid gewoon niet hard genoeg gaat....)

Heb de masteruitgang van mijn 01V op de line-in van mijn soundkaart (Terratec ESW 88MT) gezet en opgenomen....Wat een ruis, niet normaal!!

Wat gaat hier mis....:confused:

Tsk, die terratec natuurlijk. ;)

Maar 01v's ruisen helemaal niet zo erg als jij beweert.
Met goede kabels en deftige apparatuur heb je weinig last van ruis hoor.
De meeste ruis komt altijd nog van m'n behringer autocom compressor.

En die mastermix van je 01v zou ik in ieder geval als het kan digitaal of anders met een fatsoenlijke geluidskaart opnemen. (terratec is niet slecht maar de combinatie met 01v niet optimaal imo)

Ik heb de kabels gewoon gekocht...

Ik heb even een testje gedaan...
- Master op 0db gezet. (dus helemaal open op mijn 01V)
- JP op maximaal volume.
- gain van het stereokanaal dicht
- stereokanaal open (+6db)

De JP komt dan tot binnen tot -36dB dus erg zacht! (leds gaan van -48 tot 0dB). (Ik hoor dan weinig ruis, omdat het geluid gewoon niet hard genoeg gaat....)

Heb de masteruitgang van mijn 01V op de line-in van mijn soundkaart (Terratec ESW 88MT) gezet en opgenomen....Wat een ruis, niet normaal!!

Wat gaat hier mis....:confused:

volgende test:
sluit je jp-8080 direct op je geluidskaart aan....
komt er nu wel een fatsoenlijk signaal binnen (zonder ruis) dan is het waarschijnlijk een instelling op je mixer die fout staat.

Als het nog steeds te zwak is met veel ruis zou ik eens andere kabels proberen.
Vaak kan je een geluid/patch van je JP harder zetten door ook de AMP knop..(geloof ik) open te draaien.

Ik begin langzamerhand crazy te worden. Heb weer verschillende dingen geprobeerd:

Even voor de duidelijkheid: De ruis is vooral heel goed te horen als de synths in de Cutoff zitten. Is de Cutoff weer helemaal open getrokken dan heb ik er haast geen last van...zeker niet als alle andere geluiden (audio) er bij komen...

Als ik mijn koptelefoon rechtstreeks in de JP steek hoor ik al een klein beetje ruis (mag dat :confused: ). Geluid is dan niet zo hard, dus als dit harder zou zijn hoor ik waarschijnlijk meer ruis...

Heb andere soort kabels gebruikt en de JP rechtstreeks op de geluidskaart aangesloten; ook ruis. (niet alleen als de synth in de cutoff zit trouwens)

Als ik dus ook maar een beetje meer gain bijdraai (al dan niet op de compressor) heb ik echt teveel ruis...ook met de Virus!

snik snotter....

Ik begin langzamerhand crazy te worden. Heb weer verschillende dingen geprobeerd:

Even voor de duidelijkheid: De ruis is vooral heel goed te horen als de synths in de Cutoff zitten. Is de Cutoff weer helemaal open getrokken dan heb ik er haast geen last van...zeker niet als alle andere geluiden (audio) er bij komen...

Als ik mijn koptelefoon rechtstreeks in de JP steek hoor ik al een klein beetje ruis (mag dat :confused: ). Geluid is dan niet zo hard, dus als dit harder zou zijn hoor ik waarschijnlijk meer ruis...

Heb andere soort kabels gebruikt en de JP rechtstreeks op de geluidskaart aangesloten; ook ruis. (niet alleen als de synth in de cutoff zit trouwens)

Als ik dus ook maar een beetje meer gain bijdraai (al dan niet op de compressor) heb ik echt teveel ruis...ook met de Virus!

snik snotter....

Raar, je zou echt geen ruis moeten horen met je koptelefoon direct aangesloten. (tenzij je koptelefoon brak is natuurlijk)
Probeer je JP eens aan te sluiten op een geaarde stopcontact.
Dat is ongeveer het laatste wat ik je kan aanraden, verder kan ik ook niets meer verzinnen.

ik weet denk wel bijna voor 100% zeker dat het je geluidskaart is. verder zou ik ff kijken waar je je netspannings kabels allemaal hebt liggen en of dit niet stoort met de rest van je kabels om zeker te zijn. :D

De JP 8080 op volledig volume uitgestuurd is gemiddeld minder hard dan andere synths is mijn ervaring maar -36 db op je mixer binnen komen!? Ik ken de 01V niet maar ik zou zeggen dat er iets niet klopt aan de instellingen van je mixer of er is wellicht iets kapot. Een volledig opengedraaide volumeknop van een JP 8080 kan nooit zo'n zwak signaal geven als jij nu hebt.
Het ligt niet aan de JP want met je Virus heb je hetzelfde probleem. Ik zou dus eens goed die mixer bekijken.

Tom

pad ?

pad ?

Je heb toch niet ergens een "pad" ingeschakeld hoop ik.. dat scheelt bij de 01V 26dB!

Begin altijd met de 'pad' uit.. en de gain op 0. Kijk dan wat er binnenkomt en gain bij tot je een normaal signaal hebt. Gebruik zo'n pad switch alleen bij hele luide signalen..

Dat wilde ik nou ook net zeggen, je hebt vast 'pad' ingedrukt voor dat kanaal op de 01v....

MIDI

MIDI

Hmm, je zegt dat je rechtsstreeks met een koptelefoon in de synths ook veel ruis hoort ?
Check de master volume setting van de Virus eens, zet controller 7 0p 127, doe een midi reset.
't kan zijn dat je synths eens controllers hebben opgepikt en zodoende niet op maximaal niveau staan.

De 01V ruist van zichzelf echt niet zoveel als jij aangeeft. Vergeet bij de inputkanalen niet bij de
attenuator te kijken, die staat naast de EQ grafiek en hoort normaal op 0 te staan.

succes !

Als die pad niet werkt, kun je kijken of je de patch in de jp8080 in volume kunt vergroten, dat is namelijk mogelijk!!!

ik geloof onder de button 'patch' bij je Preview/option buttons.

Origineel geplaatst door Fatar
. de volume knop op je synth's helemaal open en verder de gain van je mixer suc6

Even een vraag naar aanleding van dit.
Is het zo dat als je je synths op je mengpoaneel aansluit het beste is altijd de volume kop van de synths helemaal op max te zetten en de rest maar regelen op je mengtafel?
Klopt dit?
Bijvoorbeeld mijn analoge Vermona synth is aangesloten op 1 van mijn line ingangen van mijn mengplaneel waar geen gain regelaar opzit.
Als ik de volume knop op max zet van deze synth dan ga ik al over de 0 db, als ik de fader halverwege heb staan.
Dus zet ik de fader nog iets lager. Is dat erg? Tast dit het geluid aan?

Back