Als je complexe beats wil maken moet je eerst de simpele volledig beheersen.
Ik dacht vroeger ook altijd "hoe DOEN die gasten dat?"
Maar als je genoeg oefent gaat het vanzelf steeds beter.
Een complexe beat maken op zich is niet moeilijk; WEL is het moeilijk een complexe beat te maken die goed in het gehoor ligt en niet te veel "uit de maat" raakt.
Ik kan je wel vertellen dat voor d&b beatprogrammering een sampler/drumbak met sampling optie een must is. Voor d&b gelden trouwens een behoorlijk aantal "beatwetten"... tenminste in mijn hoofd.
Vaak komt de snare halve tellen, en slaat de kick de eerste tel over in de 2e maat. De "snare-tussentikjes" zijn ook niet overal even schitterend.
Als ik aan d&b werkte zorgde ik altijd dat ik 3 stukken van de beat knipte; 1 helemaal -vanaf de eerste kick-, 1 vanaf de eerste snare, en 1 vanaf een hi-hat met een van de d&b-eigen snare-tussentikjes erachteraan. (die meestal in triolen valt... de swing achter d&b)
De laatste 2 samples tot op het einde. Op die manier heb je de losse geluiden vanaf toffe loopmomenten. Houd zoveel mogelijk alle 3 de loops op hele en halve tellen. Ga je hier vanaf wijken dan raak je meestal snel uit de vibe van de drumloop. Maar het ff proberen: altijd, je weet nooit wat je krijgt. Maar meestal klinkt het gewoon niet. Of je moet op triolen gaan zitten. Maar da's voor gevorderden

Wat ook altijd vet klinkt, en zeker met oude akai samplers, is de beat hier en daar dubbel laten lopen. Dan gaan je hi-hats en snare's "flangen".
En natuurlijk; zet je midi velocity op filter cut-off. Misschien niet voor alle samples, maar voor de snare en hi-hat loop doet dat het erg goed meestal.
Tip: experimenteer ook met extra (het liefste analoge) kicks onder de 1e sample, een extra snare onder de 2e, etc., om het geluid dikker te maken. De vibe van je loop blijft, het geheel wordt steviger en er komen meer herkenbare "ritme-orientatiepunten" in je mix voor de dansvloer. Je kunt compressie fake'n en de kicks uit elkaar halen door in de eigenlijke 1e sample de attack bij te stellen. Dan komt ook meer nadruk op de 2e bijgezette (vettere) kickdrum. Zo maak je ook een beat wat meer van jezelf; eigen sound maken.
Tip: speel met alle samples met de pitch.... zet altijd een sample op een compleet midikanaal, van boven tot onder. Ontdek pitches waarop de sample ook tof klinkt, zoals het overduidelijke octaaf omlaag, waardoor de sample op de halve snelheid loopt. (HEEE!! Zo mixen ze reggae/hiphop met d&b!!)
Als samplebron trouwens, nou ik het er toch over heb, zijn al-dan-niet classic hiphop beats natuurlijk een must. Het liefste gesampled van plaat. Zeker als je die omhoog zal pitchen ipv te time-stretchen om op het goede tempo te komen kan ik versteviging van de sound met extra kicks/snare's aanbevelen. Een omhooggepitchte kick met name verliest veel kracht. Je hoeft ze niet te zoeken omdat je toch al met een losse kick/snare/hi-hat sample werkt.
Over kracht gesproken.... om de sound wat op te krikken gebruikte ik in mijn A3000 meestal een combinatie van noise-gate/distortion/compressie. Op alle of een deel van de samples. B.v. als je met een noise-gate de "ruis" tussen de tikjes waar het om gaat weg haalt, vervolgens die tikjes opruuwd met de distortion en dat weer lichtjes compressed... Ik houd van rauwe d&b trouwens

Je kunt ook met die noise gate de hi-hat compleet uit de loop drukken en zelf een eigen hi-hat eronder zetten. (eigen sound maken) Wat OOK kan, voor gevorderden, is in deze situatie de noise-gate threshold op een midicontroller zetten.... Ow jongens, dan gaan we dynamiek programmeren. Dit soort dingen zijn in mijn beats vaak de smaakmakers. Dat ik de Mardy Gras loop het gebruikt als startpunt hoort NIEMAND onderhand meer.
(eigenlijk mis ik die a3000 wel een beetje)
Tip: Een snare omdraaien en net voor de eigenlijke snare zetten is ook vaak erg fijn. Speel met de timing hiervan... op milliseconde niveau.
En zo kan ik blijven typen.
Maar dit lijkt me voorlopig als 'inspiratie' wel ff genoeg.