Hoe effectief comlexe drumloops maken?

new kid

Nieuwkomer
8) ha de mannen!!

Dit is mijn eerste post, sinds ik hier alles wat in het oog hou. Het werd eens tijd om me eens te registreren
dan kan ik ook op wat vragen antwoorden.

Maar nu eerst een vraagje:

Ik heb thuis in mijn studio wat problemen om goede drumloops te maken. simpele drumloops lukken wel, maar
wat complexere arrangementen lukken me niet echt. Ik heb een boss DR 670 waar ik best wel tevreden over ben.
alleen werkt het sequencen en daarna het opnemen niet zo best. het is veel te omslachtig. Als ik bijvoorbeeld wat reverb op mijn snare wil zonder de rest te beinvloeden moet ik dat spoor al apart opnemen.
Je kan het al raden: eerst de drum midi files maken, daarna ze splitsen ( om ze apart te kunnen opnemen ) en daarna de snare / basdrum / cymbalen opnemen. je zit zo al makkelijk aan 10 sporen.
Via mijn synth is het nog complexer. daar kan ik het onderling volume zelfs niet regelen.

Omdat ik wil evolueren naar wat complexere drumloops ( voor drum and bass ) zou ik graag eens van een andere muzikant/producer eens wat feedback krijgen. Hoe je dus op een effectieve manier drums kunt sequencen.

groetjes !!

da's zeker complex...

misschien zou je het met een sampler moeten proberen. Sample je een complexe drumloop om die simpel op te knippen en weer complex in mekaar te zetten. Als je altijd met een drumcomputer stoeit kan een ander geluid het natuurlijk snel heel anders laten klinken (duh), als dat wel is wat je wilt tenminste. En waarom splits je de drumtrack op in tien sporen? Zijn dat 10 sporen audio of midi?

hey k zag zojuist dat je ook A/V technieker bent.

ken ik jou dan misschien ? Ik heb nog bij Outside broadcast & video-house gewerkt.

anyway, in onze mooie studio te hartje antwerpen geven wij workshops over die handel, moest je er op het forum niet uirgeraken.

gr Fb

Machinedrum of een MPC(1000 oid) zijn DE tools voor het brouwen van drumloops. De een op basis van zijn weirde synth engine (echt ongelofelijk!) de andere gebaseerd op zijn pads en samples. Beiden hebben een retestrakke timing.

Ik ga denk ik toch maar die 1000 halen.

Ken? Staat ie er nog? Kan je hem voor me vasthouden... :)

Als je complexe beats wil maken moet je eerst de simpele volledig beheersen.
Ik dacht vroeger ook altijd "hoe DOEN die gasten dat?"
Maar als je genoeg oefent gaat het vanzelf steeds beter.

Een complexe beat maken op zich is niet moeilijk; WEL is het moeilijk een complexe beat te maken die goed in het gehoor ligt en niet te veel "uit de maat" raakt.

Ik kan je wel vertellen dat voor d&b beatprogrammering een sampler/drumbak met sampling optie een must is. Voor d&b gelden trouwens een behoorlijk aantal "beatwetten"... tenminste in mijn hoofd.
Vaak komt de snare halve tellen, en slaat de kick de eerste tel over in de 2e maat. De "snare-tussentikjes" zijn ook niet overal even schitterend.

Als ik aan d&b werkte zorgde ik altijd dat ik 3 stukken van de beat knipte; 1 helemaal -vanaf de eerste kick-, 1 vanaf de eerste snare, en 1 vanaf een hi-hat met een van de d&b-eigen snare-tussentikjes erachteraan. (die meestal in triolen valt... de swing achter d&b)
De laatste 2 samples tot op het einde. Op die manier heb je de losse geluiden vanaf toffe loopmomenten. Houd zoveel mogelijk alle 3 de loops op hele en halve tellen. Ga je hier vanaf wijken dan raak je meestal snel uit de vibe van de drumloop. Maar het ff proberen: altijd, je weet nooit wat je krijgt. Maar meestal klinkt het gewoon niet. Of je moet op triolen gaan zitten. Maar da's voor gevorderden ;)
Wat ook altijd vet klinkt, en zeker met oude akai samplers, is de beat hier en daar dubbel laten lopen. Dan gaan je hi-hats en snare's "flangen".
En natuurlijk; zet je midi velocity op filter cut-off. Misschien niet voor alle samples, maar voor de snare en hi-hat loop doet dat het erg goed meestal.

Tip: experimenteer ook met extra (het liefste analoge) kicks onder de 1e sample, een extra snare onder de 2e, etc., om het geluid dikker te maken. De vibe van je loop blijft, het geheel wordt steviger en er komen meer herkenbare "ritme-orientatiepunten" in je mix voor de dansvloer. Je kunt compressie fake'n en de kicks uit elkaar halen door in de eigenlijke 1e sample de attack bij te stellen. Dan komt ook meer nadruk op de 2e bijgezette (vettere) kickdrum. Zo maak je ook een beat wat meer van jezelf; eigen sound maken.

Tip: speel met alle samples met de pitch.... zet altijd een sample op een compleet midikanaal, van boven tot onder. Ontdek pitches waarop de sample ook tof klinkt, zoals het overduidelijke octaaf omlaag, waardoor de sample op de halve snelheid loopt. (HEEE!! Zo mixen ze reggae/hiphop met d&b!!)

Als samplebron trouwens, nou ik het er toch over heb, zijn al-dan-niet classic hiphop beats natuurlijk een must. Het liefste gesampled van plaat. Zeker als je die omhoog zal pitchen ipv te time-stretchen om op het goede tempo te komen kan ik versteviging van de sound met extra kicks/snare's aanbevelen. Een omhooggepitchte kick met name verliest veel kracht. Je hoeft ze niet te zoeken omdat je toch al met een losse kick/snare/hi-hat sample werkt.

Over kracht gesproken.... om de sound wat op te krikken gebruikte ik in mijn A3000 meestal een combinatie van noise-gate/distortion/compressie. Op alle of een deel van de samples. B.v. als je met een noise-gate de "ruis" tussen de tikjes waar het om gaat weg haalt, vervolgens die tikjes opruuwd met de distortion en dat weer lichtjes compressed... Ik houd van rauwe d&b trouwens :) Je kunt ook met die noise gate de hi-hat compleet uit de loop drukken en zelf een eigen hi-hat eronder zetten. (eigen sound maken) Wat OOK kan, voor gevorderden, is in deze situatie de noise-gate threshold op een midicontroller zetten.... Ow jongens, dan gaan we dynamiek programmeren. Dit soort dingen zijn in mijn beats vaak de smaakmakers. Dat ik de Mardy Gras loop het gebruikt als startpunt hoort NIEMAND onderhand meer.
(eigenlijk mis ik die a3000 wel een beetje)

Tip: Een snare omdraaien en net voor de eigenlijke snare zetten is ook vaak erg fijn. Speel met de timing hiervan... op milliseconde niveau.

En zo kan ik blijven typen.
Maar dit lijkt me voorlopig als 'inspiratie' wel ff genoeg.

@ Funk Bunker nee hoor Ik werk bij de firma Videp... ook in antwerpen.
Die workshops lijken me wel iets. Heb je daar meer info over?

@ de anderen: Waarom ik het in 10 sporen verdeel? Als je een midi drumloopje samenstelt stuur je per noot een
drumsampletje aan ( snare , kick , cymbal etc ) Dus om het naar audio om te zetten bekom ik meerdere sporen omdat ik bv de snare met reverb wil, de kick met een EQ correctie en een flanger op de hihat. Dus moet je met aparte sporen werken. Ik had sinds eergisteren een S2000 maar die heb ik verkocht omdat ik er niet creatief mee kon werken in tegenstelling tot mijn andere modules. En dan zit ik nog met hetzelfde probleem.

als je echt complex wilt gaan kan je altijd een tracker gebruiken.
of fruity loops. ik maak af en toe eens wat drill&bass. maar ik kan
nu geen nummertje meer vinden dus ben ik ff een uurtje
bezig geweest met wat beatslicen in fruity loops. klinkt niet
helemaal strak maar dan moet je er langer dan een uurtje
aan werken.....en heb nu ff geen zin :D

Of het nou f-loops, cubase, mpc etc... is, creativiteit en kennis is 'da word'. De juiste middelen helpen daar natuurlijk uitstekend bij!!! Maar ja, dit is inmiddels 1000 geciteerd :D

gr. Mario

Origineel geplaatst door isnieZot
hier iets wat normaler :D

bedankt voor het loopje. Ik heb er net ook 1 gemaakt met cubase en mijn DR 670. ik vindt het wel goed klinken maar echt tevreden ben ik niet. het is niet echt dynamisch genoeg. Met reason bijvoorbeeld kan je Idd. wel goede loops maken maar als het wat complexer wordt heb ik de indruk dat het echt te omslachtig wordt. en dat was net de aanleiding van de tread.

je zou iets minder reverb moeten gebruiken.

Zelfde loopje maar met compressie en DISTORTION!! Yeah :)

laat dat van die reverb maar zitten, dat kwam door m'n eigen mengtafel :)

Je kan ook dmv delays e.d ook nog een hoop variatie in je drumloop knallen.
En natuurlijk een dikke bassline erachter doet ook wonderen.

Ik heb zelf de DR-660, de voorloper van de 670 die jij hebt.

Er zitten heel veel hoge frequenties in de geluiden van deze drummachines, waardoor ze heel erg helder klinken. Het effect hiervan is wel dat de klank niet heel erg dik is. Om toch een vet geluid te krijgen, moet je dus wat hoge tonen wegdraaien.

Verder is het belangrijk om meerdere geluiden met elkaar te combineren. Dus gebruik voor een snare eens meerdere snare-samples van de Boss. Pitch de ene een stuk omlaag, om wat meer body in je snare te krijgen.

Verder is het volgens mij ook mogelijk om per geluid te regelen hoeveel reverb die krijgt. Bij de DR-660 kan je de globale reverb instellen via een knop rechtbovenaan (waar ook de chorus-knop zit). Als je deze knop indrukt, en dan een pad aanslaat, dan kan je de reverb instellingen voor die pad regelen. Misschien dat het ook op een soortgelijke manier voor de DR-670 werkt.

Back