TR 909 probleem !

Origineel geplaatst door BasicSystem
Zoals ik de eerste regel het lees doet het probleem zich alleen maar voor als ritme track 4 leeg is.
Als ik die dus vol programmeer zou het goed moeten gaan.

Ja, dat denk ik van wel.

Als het niet de batterijen zijn, dan lijkt het me inderdaad het meest voor de hand liggend, dat je last hebt van één van de software bugs van de 909.

Naast de software met de bug, waarbij dus patterns met random rotzooi overschreven worden, is er ook nog een software versie die MIDI sync problemen heeft. Vanaf software versie 2 heb je geen last meer van beide bugs. Door de 'Track 1' knop ingedrukt te houden terwijl je de 909 aanzet, kun je aan de eerste twee step-lampjes zien welke software versie in de 909 zit. Als Step 1 brandt, dan heb de software met één van bovenstaande bugs... Als Step 2 brandt, dan heb je de goeie software zonder bugs.

De software van de 909 zit in een enkele (e)prom chip gebakken. Als het meezit, dan heeft Roland (Benelux) de chips met versie 2 nog wel in huis en anders kunnen ze misschien het image-bestand geven zodat je zelf een nieuwe chip kunt branden. En dan komen we bij het vervangen van de chip. Daarvoor moet de 909 helemaal uit elkaar, want de (e)prom zit op de printplaat die het meest naar de voorkant toe zit. De chip zit ook nog eens vastgesoldeerd op de printplaat, dus je zult 'm eerst los moeten solderen of knippen voordat je de nieuwe chip erin kunt solderen. Als je dat allemaal gedaan hebt, dan kun je de boel weer dichtgooien en waarschijnlijk kan je 909 er dan weer een tijdje boemend en tsjakkend tegenaan. :)

ik hoop dat ze die chips inderdaad nog hebben bij roland.
ik zou trouwens wel kijken of je een voetje kan solderen op de plek waar de (EP)ROM zit, het lijkt me best riskant op aan de chip te gaan zitten solderen. eerst een voetje waar dan de chip in kan zou ideaal zijn.

Origineel geplaatst door ralph
ik hoop dat ze die chips inderdaad nog hebben bij roland.
ik zou trouwens wel kijken of je een voetje kan solderen op de plek waar de (EP)ROM zit, het lijkt me best riskant op aan de chip te gaan zitten solderen. eerst een voetje waar dan de chip in kan zou ideaal zijn.

Meestal zitten (e)proms ook in een chipvoetje, maar door het ruimtegebrek tussen de printplaat, waarop de (e)prom zit, en de behuizing, heeft Roland de chip bij de 909 direkt op de printplaat gesoldeerd. Als je de pinnen van de chip niet te lang verwarmt, dan zal het solderen weinig problemen opleveren.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Ja, dat denk ik van wel.

Naast de software met de bug, waarbij dus patterns met random rotzooi overschreven worden, is er ook nog een software versie die MIDI sync problemen heeft. :)

Daar heb ik dan weer geen last van. Hij hangt via een Doepfer Maussi aan een 1040ST en ik sync hem via MidiClock en dat loopt superstrak.

Wel moet ik in track mode steeds naar het begin van mijn song in cubase teruggaan om de 909 in sync te laten lopen en de juiste patterns op de juiste maat te kunnen afspelen. Heel irritant maar geen ontkomen aan vrees ik.

. Door de 'Track 1' knop ingedrukt te houden terwijl je de 909 aanzet, kun je aan de eerste twee step-lampjes zien welke software versie in de 909 zit. Als Step 1 brandt, dan heb de software met één van bovenstaande bugs... Als Step 2 brandt, dan heb je de goeie software zonder bugs.
:)

Dat gaan we dus ff uitproberen vanavond.

Ja, dat denk ik van wel.

Naast de software met de bug, waarbij dus patterns met random rotzooi overschreven worden, is er ook nog een software versie die MIDI sync problemen heeft. Vanaf software versie 2 heb je geen last meer van beide bugs. Door de 'Track 1' knop ingedrukt te houden terwijl je de 909 aanzet, kun je aan de eerste twee step-lampjes zien welke software versie in de 909 zit. Als Step 1 brandt, dan heb de software met één van bovenstaande bugs... Als Step 2 brandt, dan heb je de goeie software zonder bugs.

:)

Step 1 brandt dus bij die van mij.

Tja, en bij die van mij ook!!
Mijn serienr: 404552
En mijn vorige was ook boven de 40000
dus ik snap er helemaal niets meer van:confused:
want ik heb nergens last van:confused:

Midi timing probleem ken ik ook niet.
Echt, via midi loopt ie als een speer!
Ik heb dit vaak genoeg getest.
>een opgenome 909 loop synchroon laten
lopen met de 909 via mdi>hij zit er vierkant
bovenop!

FF een update : Net bezig met editten in track mode (wilde een aantal maten inserten), verandert ie ineens alle patterns naar 4 steps............

Als ik met de scale knop weer de juiste scale voor alle afzonderlijke patterns in de bank instel heb ik de originele patterns weer terug.

Beetje oude thread dit, maar omdat ik net een probleem ontdekte met mijn 909 heb ik maar even de zoekfunctie gebruikt :eureka:

Waarschijnlijk is het mijn straf want ik heb mijn 909 alweer een tijdje niet gebruikt... vanavond zette ik hem aan en alle patterns waren vervangen door random onzin. Dacht al dat het misschien met de backup batterij te maken kon hebben en na het lezen van dit draadje ben ik daar wat zekerder van. Morgen maar even loshalen de boel en kijken wat voor batterij er inzit zodat ik gelijk een nieuwe kan halen. Ik heb wel alvast de fabriekspatterns weer opgeroepen en het lijkt allemaal verder wel te werken, dus hij is gelukkig niet stuk.

Maar verder wel balen want de track waar ik mee bezig was (voordat ik tussendoor weer iets anders ging doen) was al bijna af volgens mij =( Nou ja, maar weer wat nieuwe ritmes inkloppen straks dus.

Beetje oude thread dit, maar omdat ik net een probleem ontdekte met mijn 909 heb ik maar even de zoekfunctie gebruikt :eureka:

Waarschijnlijk is het mijn straf want ik heb mijn 909 alweer een tijdje niet gebruikt... vanavond zette ik hem aan en alle patterns waren vervangen door random onzin. Dacht al dat het misschien met de backup batterij te maken kon hebben en na het lezen van dit draadje ben ik daar wat zekerder van. Morgen maar even loshalen de boel en kijken wat voor batterij er inzit zodat ik gelijk een nieuwe kan halen. Ik heb wel alvast de fabriekspatterns weer opgeroepen en het lijkt allemaal verder wel te werken, dus hij is gelukkig niet stuk.

Maar verder wel balen want de track waar ik mee bezig was (voordat ik tussendoor weer iets anders ging doen) was al bijna af volgens mij =( Nou ja, maar weer wat nieuwe ritmes inkloppen straks dus.

Das de batterij. Die fabrieks patterns zijn overgens erg humoristisch.
Suc6 met je track.

Het probleem is al opgelost :)

De batterijen waren nog prima, maar de plastic behuizing waar ze in zitten was gebroken waardoor ze geen contact meer maakten. Even iets er omheen gedaan zodat het weer goed zit, en de 909 werkt weer als vanouds.

Jammer van mijn patterns inderdaad, maar daar komen wel weer mooie voor terug ga ik maar van uit.

Back