Boemtsjak
tsjinge tsjinge boemtsjak
Origineel geplaatst door BasicSystem
Zoals ik de eerste regel het lees doet het probleem zich alleen maar voor als ritme track 4 leeg is.
Als ik die dus vol programmeer zou het goed moeten gaan.
Ja, dat denk ik van wel.
Als het niet de batterijen zijn, dan lijkt het me inderdaad het meest voor de hand liggend, dat je last hebt van één van de software bugs van de 909.
Naast de software met de bug, waarbij dus patterns met random rotzooi overschreven worden, is er ook nog een software versie die MIDI sync problemen heeft. Vanaf software versie 2 heb je geen last meer van beide bugs. Door de 'Track 1' knop ingedrukt te houden terwijl je de 909 aanzet, kun je aan de eerste twee step-lampjes zien welke software versie in de 909 zit. Als Step 1 brandt, dan heb de software met één van bovenstaande bugs... Als Step 2 brandt, dan heb je de goeie software zonder bugs.
De software van de 909 zit in een enkele (e)prom chip gebakken. Als het meezit, dan heeft Roland (Benelux) de chips met versie 2 nog wel in huis en anders kunnen ze misschien het image-bestand geven zodat je zelf een nieuwe chip kunt branden. En dan komen we bij het vervangen van de chip. Daarvoor moet de 909 helemaal uit elkaar, want de (e)prom zit op de printplaat die het meest naar de voorkant toe zit. De chip zit ook nog eens vastgesoldeerd op de printplaat, dus je zult 'm eerst los moeten solderen of knippen voordat je de nieuwe chip erin kunt solderen. Als je dat allemaal gedaan hebt, dan kun je de boel weer dichtgooien en waarschijnlijk kan je 909 er dan weer een tijdje boemend en tsjakkend tegenaan.

Nou ja, maar weer wat nieuwe ritmes inkloppen straks dus.