Optreden onder invloed!?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Bedoel je dat superioriteitsgevoelens en narcisme onderdrukt worden?
MAN, dat zou een medische doorbraak zijn.
Helaas is het tegendeel waar!
Al hoewel... Volledige narcose bestaat ook en gedurende dat heb je nooit last van ze :)

Wout

ik bedoel meer dat het laagje "sociale beschaafdheid" wat minder wordt ...dat de primaire driften wat meer naar boven komen

..heb ik al die drugs discussies gemist }:| ...

Het valt me op dat er op dit forum in het algemeen negatief gedaan wordt over het gebruik van drugs. Er rust duidelijk een taboe op het gebruik ervan. Ik zie daar een grote contradictie:

Is het niet gewoon een gegeven dat kunst/muziek/expirimenteren onlosmakelijk verbonden zijn aan het gebruik van drugs??

Baanbrekende kunstenaars en muzikanten lijken ALTIJD wel drugs op een of andere manier te gebruiken voor hun inspiratie. Talloze voorbeelden zijn alvoorbij gerold. Meestal ook met een negatiefe afloop. Maar het valt niet te ontkennen dat drugs, muziek, spiritualiteit, en creativiteit toch enige overlapping vertonen!

Verder kan ik me geen beter cliché voorstellen dan "het coke gebruik op het podium". Hoe vaak hoor je niet dat het in de "artiestenwereld" (alsin: optredende mensen). (let op: dit overlapt, maar is niet hetzelfde als "muziekanten" of "kunstenaars") redelijk normaal is om coke te gebruiken voordat je optreedt? Let wel, dit heeft duidelijk NIETS te maken met creativiteit, maar vooral met het boosten van je zelfvertrouwen wanneer je daar op de planken staat.

Een derde bekend gegeven is het drugsgebruik binnen de "dance-scene"; Er zijn veel vooroordelen over het drugsgebruik in het housewereldje, maar of je het nou wilt of niet, drugs wordt in dit circuit redelijk algemeen geaccepteerd. Sterker nog, drugs, en dan met name XTC, was in de begin jaren van de dance één van de ONDERDELEN van de opkomst van deze stroming muziek. Waarom heet acid dan acid? En ja, niet vergeten de gabbers :D

Tja.... en wie van onze leden vindt zichzelf niet in één of meer van deze beelden?? :bekdicht:

Origineel geplaatst door maxdox
Tja.... en wie van onze leden vindt zichzelf niet in één of meer van deze beelden?? :bekdicht:
Kan misschien allemaal waar zijn, maar je moet niet vergeten dat het ook veel kapot kan maken.

Ik denk dat er genoeg artiesten zijn die geen drugs gebruiken, die niet roken of die niet drinken. Ikzelf ben dat misschien niet, maar ik ga het niet lekker zitten maken.

Drugs blijft een bedreiging voor je omgeving, dus ik zou het nooit aanraden. Ook al maak je er betere muziek door, dan nog niet. Dan maar 1 geniaal plaatje minder! Dat plaatje is er nooit geweest, dus mis ik het ook niet.

Denk eens aan mensen die serieus aan de drugs zaten en er net van af zijn, die zitten op dit soort onzin te wachten. Of denk eens aan de mensen die beroepsmatig deze mensen moeten opvangen. Als die weer eens op een fijn forum zitten te lezen hoe lekker het allemaal wel niet is, dan worden ze daar ook niet vrolijk van.. hebben we al opmerkingen over gekregen, dus ontken het niet.

Ik vind dat je electronische muziek goed los van drugs kan zien, net zo goed als metal los van tatoages en tatoages los van criminaliteit en dus criminaliteit los van metal. Door hier maar blijven te zeggen hoe goed je muziek kunt maken met drugs (misschien vind je het zelf leuker of beter, maar is het dat ook??) help je die cliches..

Willen jullie die cliches?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca

Hier heb je er 1 dan:

Ik heb jaren in reggae-bandjes gespeelt, en ben een verwoed, doorgewinterd blower. 8)

Maar je hebt zeker gelijk in je punten TEGEN het verheerlijken van drugs. Iedereen moet natuurlijk ten alle tijde zelf weten wat hij/zij doet, maar maat houden kan ik toch zeker altijd aanbevelen ! Zolang je jezelf in de hand kan houden, zal het niet overdreven veel schadelijker zijn als het leven zelf, maar het heeft altijd risico's ! Men neme verslaving, geldgebrek, zelf-verwaarlozing, egoïsme, enz. (en Arv heeft natuurlijk ook gelijk, dit geldt voor zowel hard/soft-drugs, als alcohol)

en ontopic:

Bij repetities is eigenlijk de hele band stoned (op de zanger na dan). Gedronken wordt er ook genoeg.
Bij optredens (ik kan alleen voor mezelf spreken) ben ik nuchter in het begin. Dit hou ik bijna heel de avond vol, om tegen het einde eens 'n malse joint in de hens te steken. Drank heb ik niet echt behoefte aan (maar vies vind ik het ook ZEKER NIET !).

liever stoned als 'n chagerijn.

grtz

Origineel geplaatst door gemmetje

liever stoned als 'n chagerijn.

grtz

wordt je dan chagerijnig als je niet blowed? :duivels:

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Kan misschien allemaal waar zijn, maar je moet niet vergeten dat het ook veel kapot kan maken.
....
Knipper de knip
....

(misschien vind je het zelf leuker of beter, maar is het dat ook??) help je die cliches..

JB,
Ik respecteer zeker je punt. Misschien dat het niet verstandig is om dit soort onderwerpen op een publiek forum te bespreken.
Ik heb er niks op toe te voegen, maar wil wel onderstrepen dat de punten die ik opgesomd heb niet mijn mening vertegenwoordigen!
De algemene boodschap is dat drugsgebruik maatschappelijk gevoelig ligt, en er niet zoiets is als "goed drugsgebruik". Aan de andere kant zijn de punten die ik opsom gewoon feiten, of het nou goed is of slecht dat is het punt niet. Het gebied tussen "kwaad" en "goed", is enorm grijs! Dát is mijn mening.

beetje gek maar goed, je hoort het wel steeds vaker... een vriend van me die draaidt begon afentoe met blowen om in de muziek te komen... Nu doet die kerel het iedere dag, heel de dag door! Hij heeft amper nog sociale contacten! Ik kan me een keer herinneren dat ie naar een talente dag moest om opte treden... maar toen de tijd kwam dat hij op moest was ie al zo stonned dat ie niet meer drufde...

Joost

Ik heb een beetje 'jenever-moed' nodig.. :D

'k Neem dus altijd wel een paar pilsjes voor & tijdens het optreden.
Andere dingen heb ik niet geprobeerd voor/tijdens optredes, en daar ken ik mee leven.

Origineel geplaatst door maxdox
...Is het niet gewoon een gegeven dat kunst/muziek/expirimenteren onlosmakelijk verbonden zijn aan het gebruik van drugs??...

Nee...

Groet,
Roy

ik zal het iets meer uitbreiden...

Als je alleen maar kunt experimenteren/kunst maken als je stoned/onder invloed bent, ben JIJ het nog wel die dan de 'kunst' maakt? of is het de dope? ben jij dan nog wel kunstenaar, of ben je een hulpmiddel van de échte kunstenaar: de dope? dan ben je toch gedegradeerd tot een soort van kwast?

Het is al eeuwen bekend dat bepaalde substanties iets met je brains/perceptie kunnen doen, dus daar zie ik de nieuwheid en experimentele waarde ook niet zo van in...

Maak maar eens goede/echte kunst als je NIET onder invloed bent! dan ben je in mijn optiek pas een echte kunstenaar/experimenteur...

en ik geloof dat zowel de invloed van alcohol als van hard en soft drugs op je (lichamelijke én geestelijke) gezondheid zwaar onderschat worden! -maar dit terzijde...

Straight Edge Power! :duivels:

Groet,
Roy

Origineel geplaatst door Lacertus
Nee...

Groet,
Roy

Goede visie!

Maar ik doelde er meer op dat een heeeeeel groot gedeelte van goede en baanbrekende muziek wel heeel vaak onder invloed van drugs gecreerd zijn. Ik vermeld er gelijk bij dat deze grootheden ook vrijwel allemaal danwel in hun eigen zijn kots gestikt, ofwel ergensens anders de weg kwijtgeraakt zijn.... Maar toch denk ik dat daarom muziek en drugs redelijk hand in hand gaan. Het is iets maatschappelijks. Je hoort het duidelijk terug in de jaren 60/70 (lsd?). En ook in de dance-scene is het niet te ontkennen dat drugs wel degelijk grote invloed heeft op de muziek....

Misschien moet je het inderdaad gewoon ook omdraaien:
Laat muziek je DRUGS zijn!! :peukie: :biertje: :bekdicht: :D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back