nord lead vst

the tall lad

https://soundcloud.com/ge
nord rack vsti
disco dsp discovery
voor de liefhebbers van de nord rack is er nu de de disco dsp versie ,klinkt naar mijn bescheiden mening meer dan behoorlijk ,het goede nieuws is dat de vsti ook de oorspronkelijke nord lead 2 pogrammas kan laden .
demo download:www.discodsp.com/

die bestaat toch al lang als ik me niet vergis ?

Je vergist je niet, maar zelf gebruik ik geen VST(i), dus ben ik nog steeds benieuwd naar het kwaliteitsverschil. Email wisselingen met de makers wijzen op het feit dat de Discovery totaal anders zou klinken dan de NL2. Wie heeft er vergeleken?

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Je vergist je niet, maar zelf gebruik ik geen VST(i), dus ben ik nog steeds benieuwd naar het kwaliteitsverschil. Email wisselingen met de makers wijzen op het feit dat de Discovery totaal anders zou klinken dan de NL2. Wie heeft er vergeleken?

Wout

Vergelijk ze dan wel op een soundcard die dezelfde dac's als de NL2 heeft.
Anders ben je wel zinloos bezig niet ?
:eureka:
Fb

Origineel geplaatst door Funk Bunker
Vergelijk ze dan wel op een soundcard die dezelfde dac's als de NL2 heeft.
Anders ben je wel zinloos bezig niet?

Waarmee de vraag dus beantwoord is: "Ze klinken NIET hetzelfde!"
Blijft de vraag: "Wie klinkt er beter?" :)
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk > stukje kaas...

Wout

tja, als je slechter als een Nordlead II wil klinken moet je toch echt al moeite doen :D :duivels:

Laatst gewijzigd:
Waarmee de vraag dus beantwoord is: "Ze klinken NIET hetzelfde!"
Blijft de vraag: "Wie klinkt er beter?" :)
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk > stukje kaas...

Wout
eh en als je nou in het digitale domein blijft ?
of te wel je sampled de echte nordlead2 met de beste a/d ?

dan moet je toch al beter kunnen vergelijken
zelfs dat van die nl2 dac's kan je inbouwen zolang je maar mixt in het digitale spectrum

Origineel geplaatst door Toon
tja, als je slechter als een Nordlead II wil klinken moet je toch echt al moeite doen :D :duivels:

wat een onzin :)

Wat is in hemelsnaam het 'digitale domein' en wat is het 'digitale spectrum'?

Wout

ik bedoel natuurlijk domein ipv spectrum ...

En demian kijk eens bij toon zijn studio pics en list ?
begrijp je hem ? andromeda ? probeer daar maar eens een slechte NL2 uit tehalen

echter het was natuurlijk een grapje dat begijp je wel

Origineel geplaatst door MadR
ik bedoel natuurlijk domein ipv spectrum ...

Dan nog is het me niet geheel duidelijk.
Het digitale domein is dat gebied, waarbinnen bepaalde regels gelden, in dit geval de binaire getallen, toch?
Zowel die Disco DSP Discovery, als de NordLead2 als een Sample vallen toch alle binnen dat domein?
Dat de computer, waarop Discovery draait, nu erg slechte DAC's heeft, dat is dan toch een vergelijking? Klinkt dan beduidend slechter dan de NordLead2 en nog slechter dan de NordLead2X.

Wout

Dan nog is het me niet geheel duidelijk.
Het digitale domein is dat gebied, waarbinnen bepaalde regels gelden, in dit geval de binaire getallen, toch?
Zowel die Disco DSP Discovery, als de NordLead2 als een Sample vallen toch alle binnen dat domein?
Dat de computer, waarop Discovery draait, nu erg slechte DAC's heeft, dat is dan toch een vergelijking? Klinkt dan beduidend slechter dan de NordLead2 en nog slechter dan de NordLead2X.

Wout
eh nee want alles gaat door dac's
dus als die dac's kut klinken
dan klinkt de vsti en opname van nl2 allebei kut
of te wel .. de dac's maken niet uit want het gaat om het verschil

en dat heb je niet als je het analoog vergelijkt
dan heeft de nl2 zijn mooie dacs en die die vsti kutdac's ..

dan hoor je zeker een goed verschil
maar dat heeft niks met de synth engeine te maken maar alleen puur met de dac's

door dus digitaal te werken .. is de invloed die de verschillende dac's hebben minder van belang ...

Ehhhh...
Je mag een Lelijk Eendje alleen maar met een Ferrari vergelijken als ze: dezelfde motor, dezelfde carrosserie, dezelfde 'alles' hebben?

Dat wat ik krijg, dat wil ik vergelijken. Als een VSTi op een 'kut'computer draait, dan geeft'ie slecht geluid, want zo wordt'ie toch gebruikt? Het resultaat is afhankelijk van de zwakste schakel, die nodig is om het resultaat te bereiken. Een VSTi verliest dan heel erg snel, dat is mijn conclusie. Vooral omdat het bij VSTi om de kosten draait. Er wordt dan ook vaak op de geluidskaart bespaard. VSTi's zijn dus alle Lelijke Eendjes met het logo van Ferrari... Nep, dus!

Wout

Ehhhh...
Je mag een Lelijk Eendje alleen maar met een Ferrari vergelijken als ze: dezelfde motor, dezelfde carrosserie, dezelfde 'alles' hebben?

Dat wat ik krijg, dat wil ik vergelijken. Als een VSTi op een 'kut'computer draait, dan geeft'ie slecht geluid, want zo wordt'ie toch gebruikt? Het resultaat is afhankelijk van de zwakste schakel, die nodig is om het resultaat te bereiken. Een VSTi verliest dan heel erg snel, dat is mijn conclusie. Vooral omdat het bij VSTi om de kosten draait. Er wordt dan ook vaak op de geluidskaart bespaard. VSTi's zijn dus alle Lelijke Eendjes met het logo van Ferrari... Nep, dus!

Wout

maak nou maar een digitale mix
met alle twee ... dan kan je hem goed vergelijken

als ik een vsti in logic afmix
en die brand op een cd en hij klinkt super vet
dan mag jij lekker over een lelijk eendje praten
maar ik weet gelukkig beter ...

misschien lullen we nog steeds langs elkaar heen
maar in dit geval zijn dac's niet DE factor

want die komen pas in de cd speler in zicht
en zijn redelijk standaard ...

voorwaarde is wel dat je nl2 met een beetje goede dac's de digitale mix in brengt ..

ik zit hier toch geen poep te praten ?
een synth alleen is niks
het gaat om hoe klinkt in de mix ...
*D

Ehhhh...

Wout

De NordLead II heeft toch 18 bits DAC's? Niet dat dit zo slecht is maar menig computer kaartje heeft 24 bits convertors.

Het zal mij worst wezen of die Discovery nu klinkt als een Nord of niet, als je een VA synth zoekt die "analoog" klinkt moet je alleszins niet bij de Nord sound gaan zoeken. Daarvoor zijn er IMO zelfs op computer veel betere alternatieven.

Origineel geplaatst door MadR
een synth alleen is niks
het gaat om hoe klinkt in de mix ...

Akkoord, maar waarom wordt zo'n VSTi dan aangeprijsd als een digitale 'vervanger' van...?
Waarom is de ARP2600 nog niet een VSTi, was laatst een thread hier op het Forum.
Dan is een vergelijking toch op z'n plaats?
Hoe jij je sounds bereikt die je wilt bereiken, dat is een ander verhaal.
Als er maar niet verteld wordt dat er een Moog Modulair gebruikt is, terwijl er eigenlijk sprake is van een VSTi.

Wout

Als je een vergelijking zou gaan maken kan je de discoDSP beter renderen.... Dat zal iedereen die er gebruik van wil/zal maken toch gaan doen... dus dan kan je beter dat resultaat vergelijken met het resultaat van de Nordlead door een goeie sound card (wat een ander met de hardware zal doen)....

Dan spreek je tenminste over WYHIWYG (what you hear is what you get)

Daarnaast neemt de Disco DSP wel flink wat CPU bij sommige presets... Maargoed... voor het prijsverschil kan d'r nog wel een flink nieuw CPUtje bij ;)

volgens mijn heeft Arguru zelf al testjes gemaakt.
De discoDSP "nordlead2" heeft veel minder aliasing.

Je kunt twijfelen aan deze grafieken, hij verkoopt en maakt de discoDSP Discovery namelijk zelf.
Zelf twijfel ik niet echt aan Arguru, hij vast ook wel eens ff gebabbeld met Clavia over het ontwerp van de Nordlead2 etc.

Back