nieuwe pc ... opmerking?

Bobby

.com
Llo,

ik ken niet zo geweldig veel van computers, maar ik stel er liever zelf éen samen dan er een kant-en-klare van Dell te kopen.
En er is al heel wat over compjoeters verteld op het forum, maar altijd nogal algemeen vind ik :erm:
Vandaar:
Iemand enige bemerking op deze keuze?? (ik stap zaterdag naar de winkel)

peecee2.gif

(screenshot van www.allwebsales.be )

Geluidskaart denk ik om de DMX bij Thomann te bestellen:
dmx.jpg

bedankt voor je reactie!

groet :halleluja

Ziet er leuk uit.. =].. Je zou eventueel nog kunnen kijken voor een Serial ATA 150 controller kaart (als een U-DMA bedoeling maar dan iets sneller) kunnen kijken (sommige zijn met aansluitingen voor zowel U-DMA als S-ATA) om dan een Westeren Digital Raptor 47GB 10.000 rpm (is snel) te kopen http://www6.alternate.nl/cgi-bin/info/showtechdata.pl?artnr=a6bw01&refer=Harddisks Serial ATA ..

deze zal opzekers nog wat extra snelheid erbovenopgooien die merkbaar is en is in principe helemaal niet zo duur in verhouding (als je toch bezig ben. hé? :))... en als je denkt dat je te weinig ruimte zou hebben dan zou je, in geval van een controllerkaart met voor zowel u-dma als s-ata ondersteuning, altijd nog kunnen kijken voor die HD die je daar hebt staan.. Dan heb je een grote snelle HD voor al je programma's en een 2e voor opslag.. Dat is één van de weinige plekken waar je relatief goedkoop nog een hoop snelheid uit kan halen.... d'r zijn trouwens ook gewoon moederborden met s-ata ingebakken, u-dma bijna overal dus... .. en voor de rest is tie gewoon goed (ook zonder deze hd, maar de hd zal merkbaar sneller zijn, ligt eraan of ie =/- 100/200 euro extra wil uitgaven... succes ermeee!.. =]

-> Zoals hiero op het moederbord wat je aangevinkt heb.. kijk maar S-ATA, dus voor 140 euro's meer hebbie gekke snelheid! =] gewoon gaan zou ik zeggen wat tis de moeite waard.. succes..

hoi.. dr00p..

Re: nieuwe pc ... opmerking?

Origineel geplaatst door Bobby
Llo,

ik ken niet zo geweldig veel van computers, ...

en je kan daarbij altijd naar de verkoper toestappen =]... maar zorg dat je grotendeels wel weet wat je wil ook..

Voor iemand die zegt dat hij niet zoveel verstand van computers denkt te hebben zit je toch redelijk goed hoor.

En dat van die SATA lijkt me overdreven. Of je gaat voor de deluxe versie van die P800 moederbord en krijg je daar ook SATA bij. (En hier valt dr00p door de mand omdat hij niet ziet dat er al SATA bij zit)

En koop AUB 2x512Mb ram d'rin. Wat je werkt met een dual channel moederbord.
En 1Gb is voor nu een nieuwe computer standaard.

Een DVD schrijver lijkt me ook makkelijk maar ik ken je budget verder niet.

Je videokaart weet ik zo ook niet. Op zich is daar niets mis mee verder. Voor gamen niet helemaal de beste keuze denk ik maar da's ook een kwestie van prijs/prestatie.
Of je moet speciaal voor muziekcomputer gaan en dan is een dualhead videokaart wellicht ook een optie. Maar die zijn voor gaming weer behoorlijk but.

Origineel geplaatst door fuse
...
En dat van die SATA lijkt me overdreven. Of je gaat voor de deluxe versie van die P800 moederbord en krijg je daar ook SATA bij. (En hier valt dr00p door de mand omdat hij niet ziet dat er al SATA bij zit)

..

k had 'm al geedit! :P *D ...

door fuse

en die zou inderdaad ook nog wel helpen...

idd, je hebt net ff één van de recent fijnste workstation config. bijmekaar gestoken.

hier ga je géén spijt van hebben !!

goe bezig (qua hardware dan toch...)

grz jzz

Leuke setup, alleen zou ik er een andere HD inzetten. Niet dat dat zo'n verkeerde is, maar als de rest van je comp zeer snel is (en dat is ie), zou ik niet voor 'n ata-100 schijf gaan. SATA zou het wel zijn voor je.

Ik zie trouwens ook nergens 'n brander staan........

Origineel geplaatst door gemmetje
Ik zie trouwens ook nergens 'n brander staan........
Ik heb nog niet zo lang geleden een cd-rom writer gekocht die in m'n huidige pc zit. Die plaats ik dan over.
Voorlopig ga ik het zolang mogelijk zonder DVD writer proberen. Als ik er echt éen blijk nodig te hebben, koop ik er dan wel éen.
De hardware prijzen zijn trouwens weer gedaald --> tijd om te kopen dus 8)

ik snap niet goed waarom je die Terratec DMX bij Thomann wilt gaan aanschaffen als je PC boer in de omgeving 'm waarschijnlijk voor veel minder aanbiedt.

Origineel geplaatst door gemmetje
Leuke setup, alleen zou ik er een andere HD inzetten. Niet dat dat zo'n verkeerde is, maar als de rest van je comp zeer snel is (en dat is ie), zou ik niet voor 'n ata-100 schijf gaan. SATA zou het wel zijn voor je.

Ik ga mezelf even verbeteren:

In verschillende andere thread's wordt gemeld dat SATA & audio toch niet altijd een fijne combinatie is.
Dit wist ik niet, en ik heb je dus verkeerd voorgelicht. Bij deze even rechtgezet.

volgende tip: ATA133 ipv ATA100 8)

SCSI

SCSI

Naast het gebruik van een SATA systeem / applicatie HD kan ik je in het bijzonder nog een 2de SCSI audio-HD adviseren.
SATA is een goeie oplossing als systeemschijf terwijl SCSI dé oplossing is als je met audio of video gaat werken. (firewire en USB kan ook maar...)
Waarom SCSI ? Firewire, USB of SATA belasten je CPU en vragen om de nodige resources daar waar SCSI zijn eigen dedicated controller heeft.
Bovendien geraakt door het gebruik van audiostreaming een HD bijzonder snel gefragmenteerd, en dat is het laatse wat je wil met een systeem of applicatie-schijf.
SCSI is en blijft de koning der snelheid, wat er ook moge beweerd worden.

Ik werk dus zelfs met 3 HD's in mijn "AUDIOWORKSTATION". 1 ATA systeemdisk voor het OS, 1ATA disk voor alle applicaties en 1 zéér snelle 15.000 rpm SCSI Disk voor de audiostreaming.
Er word vaak beweerd dat je zonder moeite een ATA-schijf kan gebruiken voor audio. Dat klopt maar gedeeltelijk.
Ik wil je graag laten zien op welke manier een doorsnee ATA of zelfs SATA disk al na 8 tracks audio de volgende melding geeft :
"DISK TO SLOW!"

Verder is je keuze van hardware toppie, behalve als je ook wil gamen. Dan is de 9200 echt mager.
Als je nou kiest voor iets betere en snellere geheugens (bv Corsair XMS PC3700) dan kan je een P4P800 makkelijk 30% overklokken als je de moeite neemt om een Zalman CU7000 koeler te gebruiken ipv de naar mijn mening onderbemeten bijgeleverde standaard P4 koeler. Let op , want dit is geen luxe, zelfs als je niet overklokt. De P4 wordt vanaf 2.6 Ghz vrij warm en extra koeling is geen luxe. Zorg dus ook vooor goeie airflow in je kist.

Origineel geplaatst door fuse

Wat standaard, welke standaard ? 512 werkt prima.

Origineel geplaatst door Rhy
ik snap niet goed waarom je die Terratec DMX bij Thomann wilt gaan aanschaffen als je PC boer in de omgeving 'm waarschijnlijk voor veel minder aanbiedt.
Wel, de zaak waar ik m'n pc ben gaan bestellen (alle onderdelen zijn er verdorie nog altijd niet:kont: ) had geen Terratec kaarten, ik geloof zelfs alleen maar Creative.
En via tweakers kwam ik op 1 enkel adres uit in Belgie, aan daar was ie niet in stock. Dus dacht ik "gauw effe Thomann belle" hehehe.
Vant weekend zag ik die kaart trouwnes in de Fnac, voor 240€!! Bij Thoman 170€ + 8 € verzendingskosten.
Mijn sympathie gaat dan wel naar de kleinste geldwolf :geslaagd:

Re: SCSI

Re: SCSI

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Ik wil je graag laten zien op welke manier een doorsnee ATA of zelfs SATA disk al na 8 tracks audio de volgende melding geeft :
"DISK TO SLOW!"

Sorry hoor, maar je hebt echt geen SCSI nodig om stevig audio te streamen. Met een juiste componenten keuze en configuratie (en dat hoeft beide echt niet ingewikkeld te zijn) krijg je echt niet na 8 tracks al gezever, dan moet je toch echt eens nadenken wat er mis is met zo'n systeem, want zelfs een Aldi pc draait voor 8 (zelfs stereo) tracks z'n hand niet om. Sterker nog, op mijn oude p2-350 met ATA66 haalde ik al meer dan 8 audio tracks op 16-bit/48KHz.

Ik had op mijn dual AMD bordje dat bekend staat om z'n relatief magere ATA performance al 32 tracks lopen zonder gezever en ook zonder enige indicatie dat ik al op de grens zat. En dat met maar 1 doodgewone 7200rpm ATA100 2mb schijf in het systeem, dus niet eens een dedicated audio schijf.

Kortom, weer zo'n fabeltje van een 'kenner' de wereld uitgeholpen...

Op zich zijn Dell goede PC.
Alleen als je problemen hebt met je PC technisch etc of reparatie is het een voledige ramp.
Die helpdesk is werkelijk verschrikkelijk.
Koop ook nooit een grafische kaart die speciaaal voor Dell is geproduceerd.
Daar zijn een aantal functies uitgesloopt, maar erger die kaart werkt niet eens goed op hun eigen Dell flatscreen scherm.
Dell verzend alleen met UPS dus alleen maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00.
Laat je PC dan naar je werk of zo verzenden.

Re: Re: SCSI :

Re: Re: SCSI :

Origineel geplaatst door n0_key
Kortom, weer zo'n fabeltje van een 'kenner' de wereld uitgeholpen...

Fabeltje ? Wooohahaha, ik kom haast niet meer bij.

Ik zei No Key - want jij moet echt eens leren lezen - dat ik onder "bepaalde omstandigheden" al na 8 tracks audio rook uit jouw AMD'tje laat komen. Dat beloof ik je.
Als jouw oplossing - namelijk rechttoe rechtaan ATA HD's - dé oplossing was, kan je me dan vertellen waarom zo veel professionals met SCSI werken ? Naturlijk hebben al deze mensen het grondig mis volgens jouw theorie en zogezegde kennis en hebben ze zich wat in de nek laten kletsen door een sluwe verkoper.
Doe mij een lol vriendje en bel 10 professionele studio's en vraag even wat ze gebruiken als stream media. Juist, SCSI. Punt uit.
Sorry maat, maar het wordt tijd dat jij eens grondig gaat lezen over professionele applicaties. Waarom SCSI en niet ATA en/of SATA.
SCSI is en blijft het snelste medium en bijgevolg dé oplossing voor audio- of videostreaming. Welke zogezegde "kenners" uitleg jij daar ook graag aan wil geven. Iets anders beweren is lulkoek van de bovenste plank. Misschien kan de onderstaande link mensen overtuigen die op zoek zijn naar correcte uitleg en niet naar onzinnige uitleg van iemand die doet alsof. Sorry m'n beste, maar wanna-bees lopen intussen al veel te dik gezaaid.
Ik zal de conclusie van het artikel speciaal voor jou hier posten Nokey, en daarna gewoon best zwijgen.
Conclusion
Regardless whether it is ATA or SATA, the limitations of the drive/bus technology still make SCSI a better choice. [/B]

http://www.nishtek.com/Temp/scsisata.htm

Re: Re: Re: SCSI :

- dat ik onder "bepaalde omstandigheden" al na 8 tracks audio rook uit jouw AMD'tje laat komen. Dat beloof ik je.

Pervers hoor je moet ook niet alles in zo'n drive willen steken.:D

Zoals gewoonlijk zegt je reactie weer meer dan genoeg. Blijkbaar heb je toch erg veel moeite met standpunten die niet de jouwe zijn, maar goed, ik zal mijn standpunt eens even rustig uit een zetten, misschien steek je er nog wat van op. Doe me verder wel een lol, en schrijf op z'n minst m'n nick goed, want dit is wel erg irritant.

Ten eerste heb jij het niet gehad over totaal oplossingen voor pro's, maar over (S)ATA HD's die 8 audio tracks niet kunnen bolwerken. Zoals ik in mijn voirge post al heb aangegeven is dat gewoon lulkoek, want dan is zo'n pc niet eens geschikt voor de gemiddelde thuisgebruiker met z'n gamepjes, mp3tjes, kazaa en filmpjes.

Punt nummer 2 is vervolgens dat juist steeds meer pro's met het veel goedkopere (S)ATA gaan werken omdat in veel situaties de inderdaad nog steeds superieure SCSI (320) helemaal niet nodig is. ATA geeft meer dan genoeg performance om een groot aantal tracks te streamen en zeker in een simpele RAID configuratie is (S)ATA net zo snel als een 15k SCSI schijf en met controller nog steeds goedkoper dan een 15k schijf met controller. Daarnaast gaat een 15k schijf nogal te keer en is de warmte ontwikkeling ook navenant.

Natuurlijk kies je voor SCSI als je geld genoeg te besteden hebt en absolute topperformance wilt hebben in een professionele studio omgeving. Waarom? SCSI is nog steeds betrouwbaarder, is hot-swappable, kan meer devices op een bus hebben, kan extern worden ingezet en presteerd uiteindelijk beter, met name de searchtimes zijn aanzienlijk lager dan 7200rpm (S)ATA schijven (duh!!!)... (Hoewel het bij audiotracks natuurlijk voornamelijk gaat om absolute doorvoersnelheid, maar dat terzijde)

Maar nu komt ie, met de introductie van SATA is hot-swappen ook mogelijk. Daarnaast is er tegenwoordig een 10k rpm SATA schijf op de markt (Raptor) die keurig mee doet met de 10k SCSI schijven en soms zelfs in de buurt komt van de 15k's. En je raadt het al, een stuk goedkoper.

Verder wordt hier en daar nog gerefereerd aan problemen met SATA. Waarom bestaan die problemen? Sommige moederborden hebben een geintegreerde SATA controller die niet rechtstreeks aan de southbrigde van de chipset is geknoopt maar met de PCI bus is verbonden. Deze PCI bus is al heel lang een bottleneck met z'n 133MB/s en als je daar een setje SATA schijven aan hangt naast je audiokaart en andere i/o, tja, dan gaat dat voor problemen zorgen. SCSI echter is wanneer onboard aanwezig altijd rechtstreeks in de southbridge geprikt of loopt via een veel bredere PCI bus (PCI(-X) op 66, 100 of zelfs 133MHz en 64-bit itt standaard PCI op 32-bit/33MHz).

Onboard SCSI is dan ook alleen aanwezig op workstation mobo's en serverborden met een aanzienlijk prijskaartje die niet voor iedereen is weg gelegd. Koop je een knappe SATA controller, dan koop je ook een PCI-X controller en heb je al gauw (zeker in RAID) een doorvoersnelheid die vergelijkbaar is met SCSI. Echter, hier is natuurlijk wel weer zo'n duurder mobo voor nodig met nog steeds die dikke prijzen.

Als laatste wil ik je er op wijzen dat onze vrinden van Apple met de G5 toch echt zijn overgestapt op SATA. En je kan zeggen wat je wil, maar Apple is nog steeds een standaard in (PRO) multimedia/audio.

Ik denk ook dat een groot aantal forumleden zal kunnen bevestigen dat echt geen SCSI nodig is voor een fatsoenlijke audio performance die volstaat voor een zeer groot aantal audio tracks.

Kortom, af en toe is het best even goed om je standaarden te meten aan de realiteit.

Oja, nog en toegift. Er komt geen rook uit mijn AMDtje, het is een tijd geleden dat mij pc op diesel liep. 'Onder bepaalde omstandigheden', zo ken ik er ook nog wel een paar. Geloof me maar dat ik datzelfde ook een van SCSI voorzien workstation voor elkaar krijg, het is alleen de vraag of het in de dagelijkse praktijk voorkomt. Ik ben het iig nog niet tegengekomen.

Ik heb tenslotte zowel thuis als op kantoor mijn workstation met een lekkere SCSI controller en dito schijven de deur uitgedaan omdat het tegenwoordig in de meeste situaties gewoon niet meer nodig is. Punt. Verder even goede vrienden. :doei:

Fabeltje ? Wooohahaha, ik kom haast niet meer bij.

Ik zei No Key - want jij moet echt eens leren lezen - dat ik onder "bepaalde omstandigheden" al na 8 tracks audio rook uit jouw AMD'tje laat komen. Dat beloof ik je.
Als jouw oplossing - namelijk rechttoe rechtaan ATA HD's - dé oplossing was, kan je me dan vertellen waarom zo veel professionals met SCSI werken ? Naturlijk hebben al deze mensen het grondig mis volgens jouw theorie en zogezegde kennis en hebben ze zich wat in de nek laten kletsen door een sluwe verkoper.
Doe mij een lol vriendje en bel 10 professionele studio's en vraag even wat ze gebruiken als stream media. Juist, SCSI. Punt uit.
Sorry maat, maar het wordt tijd dat jij eens grondig gaat lezen over professionele applicaties. Waarom SCSI en niet ATA en/of SATA.
SCSI is en blijft het snelste medium en bijgevolg dé oplossing voor audio- of videostreaming. Welke zogezegde "kenners" uitleg jij daar ook graag aan wil geven. Iets anders beweren is lulkoek van de bovenste plank. Misschien kan de onderstaande link mensen overtuigen die op zoek zijn naar correcte uitleg en niet naar onzinnige uitleg van iemand die doet alsof. Sorry m'n beste, maar wanna-bees lopen intussen al veel te dik gezaaid.
Ik zal de conclusie van het artikel speciaal voor jou hier posten Nokey, en daarna gewoon best zwijgen.
Conclusion

http://www.nishtek.com/Temp/scsisata.htm

Back