Re: Re: Re: SCSI :
Re: Re: Re: SCSI :
Zoals gewoonlijk zegt je reactie weer meer dan genoeg. Blijkbaar heb je toch erg veel moeite met standpunten die niet de jouwe zijn, maar goed, ik zal mijn standpunt eens even rustig uit een zetten, misschien steek je er nog wat van op. Doe me verder wel een lol, en schrijf op z'n minst m'n nick goed, want dit is wel erg irritant.
Ten eerste heb jij het niet gehad over totaal oplossingen voor pro's, maar over (S)ATA HD's die 8 audio tracks niet kunnen bolwerken. Zoals ik in mijn voirge post al heb aangegeven is dat gewoon lulkoek, want dan is zo'n pc niet eens geschikt voor de gemiddelde thuisgebruiker met z'n gamepjes, mp3tjes, kazaa en filmpjes.
Punt nummer 2 is vervolgens dat juist steeds meer pro's met het veel goedkopere (S)ATA gaan werken omdat in veel situaties de inderdaad nog steeds superieure SCSI (320) helemaal niet nodig is. ATA geeft meer dan genoeg performance om een groot aantal tracks te streamen en zeker in een simpele RAID configuratie is (S)ATA net zo snel als een 15k SCSI schijf en met controller nog steeds goedkoper dan een 15k schijf met controller. Daarnaast gaat een 15k schijf nogal te keer en is de warmte ontwikkeling ook navenant.
Natuurlijk kies je voor SCSI als je geld genoeg te besteden hebt en absolute topperformance wilt hebben in een professionele studio omgeving. Waarom? SCSI is nog steeds betrouwbaarder, is hot-swappable, kan meer devices op een bus hebben, kan extern worden ingezet en presteerd uiteindelijk beter, met name de searchtimes zijn aanzienlijk lager dan 7200rpm (S)ATA schijven (duh!!!)... (Hoewel het bij audiotracks natuurlijk voornamelijk gaat om absolute doorvoersnelheid, maar dat terzijde)
Maar nu komt ie, met de introductie van SATA is hot-swappen ook mogelijk. Daarnaast is er tegenwoordig een 10k rpm SATA schijf op de markt (Raptor) die keurig mee doet met de 10k SCSI schijven en soms zelfs in de buurt komt van de 15k's. En je raadt het al, een stuk goedkoper.
Verder wordt hier en daar nog gerefereerd aan problemen met SATA. Waarom bestaan die problemen? Sommige moederborden hebben een geintegreerde SATA controller die niet rechtstreeks aan de southbrigde van de chipset is geknoopt maar met de PCI bus is verbonden. Deze PCI bus is al heel lang een bottleneck met z'n 133MB/s en als je daar een setje SATA schijven aan hangt naast je audiokaart en andere i/o, tja, dan gaat dat voor problemen zorgen. SCSI echter is wanneer onboard aanwezig altijd rechtstreeks in de southbridge geprikt of loopt via een veel bredere PCI bus (PCI(-X) op 66, 100 of zelfs 133MHz en 64-bit itt standaard PCI op 32-bit/33MHz).
Onboard SCSI is dan ook alleen aanwezig op workstation mobo's en serverborden met een aanzienlijk prijskaartje die niet voor iedereen is weg gelegd. Koop je een knappe SATA controller, dan koop je ook een PCI-X controller en heb je al gauw (zeker in RAID) een doorvoersnelheid die vergelijkbaar is met SCSI. Echter, hier is natuurlijk wel weer zo'n duurder mobo voor nodig met nog steeds die dikke prijzen.
Als laatste wil ik je er op wijzen dat onze vrinden van Apple met de G5 toch echt zijn overgestapt op SATA. En je kan zeggen wat je wil, maar Apple is nog steeds een standaard in (PRO) multimedia/audio.
Ik denk ook dat een groot aantal forumleden zal kunnen bevestigen dat echt geen SCSI nodig is voor een fatsoenlijke audio performance die volstaat voor een zeer groot aantal audio tracks.
Kortom, af en toe is het best even goed om je standaarden te meten aan de realiteit.
Oja, nog en toegift. Er komt geen rook uit mijn AMDtje, het is een tijd geleden dat mij pc op diesel liep. 'Onder bepaalde omstandigheden', zo ken ik er ook nog wel een paar. Geloof me maar dat ik datzelfde ook een van SCSI voorzien workstation voor elkaar krijg, het is alleen de vraag of het in de dagelijkse praktijk voorkomt. Ik ben het iig nog niet tegengekomen.
Ik heb tenslotte zowel thuis als op kantoor mijn workstation met een lekkere SCSI controller en dito schijven de deur uitgedaan omdat het tegenwoordig in de meeste situaties gewoon niet meer nodig is. Punt. Verder even goede vrienden.
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Fabeltje ? Wooohahaha, ik kom haast niet meer bij.
Ik zei No Key - want jij moet echt eens leren lezen - dat ik onder "bepaalde omstandigheden" al na 8 tracks audio rook uit jouw AMD'tje laat komen. Dat beloof ik je.
Als jouw oplossing - namelijk rechttoe rechtaan ATA HD's - dé oplossing was, kan je me dan vertellen waarom zo veel professionals met SCSI werken ? Naturlijk hebben al deze mensen het grondig mis volgens jouw theorie en zogezegde kennis en hebben ze zich wat in de nek laten kletsen door een sluwe verkoper.
Doe mij een lol vriendje en bel 10 professionele studio's en vraag even wat ze gebruiken als stream media. Juist, SCSI. Punt uit.
Sorry maat, maar het wordt tijd dat jij eens grondig gaat lezen over professionele applicaties. Waarom SCSI en niet ATA en/of SATA.
SCSI is en blijft het snelste medium en bijgevolg dé oplossing voor audio- of videostreaming. Welke zogezegde "kenners" uitleg jij daar ook graag aan wil geven. Iets anders beweren is lulkoek van de bovenste plank. Misschien kan de onderstaande link mensen overtuigen die op zoek zijn naar correcte uitleg en niet naar onzinnige uitleg van iemand die doet alsof. Sorry m'n beste, maar wanna-bees lopen intussen al veel te dik gezaaid.
Ik zal de conclusie van het artikel speciaal voor jou hier posten Nokey, en daarna gewoon best zwijgen.
Conclusion
http://www.nishtek.com/Temp/scsisata.htm